"Joskus voi olla helpompaa työskennellä yksin kuin selittää kaikki, mitä pitää tehdä" : lyhytaikaisten sijaisten vaikutus varhaiskasvatuksen laatuun
Haglund, Emilia; Hella, Sanna (2021)
Haglund, Emilia
Hella, Sanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102518900
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lyhytaikaisten sijaisten vaikutusta varhaiskasvatuksen laatuun Kristiinankaupungin ja Lapuan kaupunkien päiväkodeissa. Aihetta tutkittiin vakituisten työntekijöiden näkökulmasta. Tavoitteena oli saada selville, kuinka lyhytaikaiset sijaiset vaikuttavat varhaiskasvatuksen laatuun ja miten työntekijät kokevat sijaisten vaihtuvuuden. Tavoitteena oli myös herättää keskustelua ja ajatuksia varhaiskasvatuksen henkilökunnan keskuudessa. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksen laadusta ja laatutekijöistä. Keskeisiä käsitteitä ovat varhaiskasvatuksen pedagogiikka, lyhytaikaiset sijaiset, varhaiskasvatus sekä varhaiskasvatussuunnitelma. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen ja aineisto kerättiin e-kyselyllä. Lomakkeen kysymykset olivat avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimustulokset osoittavat, että lyhytaikaisilla sijaisilla on suuri vaikutus varhaiskasvatuksen laatuun. Suurin osa vastaajista koki, että uusien sijaisten perehdytykseen ei ole tarpeeksi aikaa. Muutama vastaaja oli sitä mieltä, että työskentelee mieluummin yksin kuin vieraan sijaisen kanssa. Vastauksissa ilmeni, että vaikka sijaisista on usein hyötyä, heikentävät lyhytaikaiset sijaiset varhaiskasvatuksen laatua. The purpose of this Bachelor´s thesis was to find out how short-term substitutes impact the quality of early childhood education in the day care centers in the cities of Kristiinankaupunki and Lapua. The topic was studied from the perspective of permanent employees. The aim was also to raise discussion and thoughts among the employees. The theoretical frame consists of the quality of early childhood education and quality factors. The key concepts are pedagogy of early childhood education, short-term substitutes, early childhood education and curriculum for early childhood education and care. The research is qualitative, and a questionnaire (e-form) was used as a research method. The questions in the questionnaire were open-ended. The research material was analyzed with inductive content analysis. The research results show that short-term substitutes have a major impact on the quality of early childhood education. Most of the respondents experienced that there is not enough time to orientate new substitutes. A few respondents felt that they would rather work alone than with an unfamiliar substitute. The responses showed that while substitutes are often useful, short-term substitutes reduce the quality of early childhood education.