Green Care -- LuontoVoima, menetelmiä Humana Avopalvelujen asiakastyöhön
Lehmusvirta-Riihimäki, Hanna (2021)
Lehmusvirta-Riihimäki, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102919024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102919024
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää Humana Avopalveluiden jo ennestään vahvaa osaamista Green Caren LuontoVoima-menetelmien avulla ja vahvistaa Hämeenlinnan työyksikön asemaa kilpailutuksessa. Opin-näytetyönä laadittu kehitystyö perustui uusimpaan tietoon erilaisten luontoavusteisten menetelmien käytöstä sosiaalialan työssä. Kehitystyön tavoitteena oli myös yhdistää työntekijä, asiakas ja luontokokemus.
Tulosten avulla pyritään luomaan kestävä, hyvinvointia tukeva vaikutus kaikkiin osapuoliin Humana Avopalveluiden Hämeenlinnan yksikön asiakastyössä.
Humanan palvelutarjontaan kuuluu monipuolisia palveluita sosiaalialan asiakkaiden tarpeisiin. Opinnäytetyö tehtiin Humana Avopalveluiden Hämeenlinnan yksikön käyttöön, mutta sitä on tarkoitus hyödyntää jatkossa koko konsernin asiakastyön tukena. Humana on aloittanut toimintansa Suomessa 2016 ja työllisti kehittämistyön julkistamisajankohtana 2 700 sosiaalialan ammattilaista. Asiakkaita on päivittäin yli 4 200. Humana aloitti toimintansa Arjessa Oy:nä 2010 ja sen vanhin lastensuojeluyksikkö Namikan Pienryhmäkoti on perustettu vuonna 1925.
Kehittämistyössä esitellyt menetelmät perustuvat tieteellisiin tutkimuksiin ja ovat aina asiakkailleen vapaaehtoisia. Ajatuksena on integroida menetelmien käyttö arjen työhön. Opinnäytetyössä perustellaan, kuinka LuontoVoimaan perustuvia menetelmiä voidaan käyttää myös monin tavoin Humana Avopalveluiden Hämeenlinnan yksikössä. Menetelmiä voidaan soveltaa perhe- ja ammatillisen tukihenkilötyön ja tuetun asumisen asiakkaan voimavarojen kartoittamisessa, tukemisessa sekä sosiaalisten taitojen ja toimintakyvyn parantamisessa ja tukemisessa.
Kehittämistyö toteutettiin vuoden 2021 aikana ja sitä jatketaan opinnäytetyön pohjalta tulevaisuudessa tarkoituksena liittää Green Care oleellisena osana Humanan asiakastyön menetelmiin. Opinnäytetyössä käytettiin mahdollisimman monipuolista lähdemateriaalia tarkoituksena esitellä Green Care-menetelmien käytännön kokemuksia ja tutkimuksellista taustaa.
Tulosten avulla pyritään luomaan kestävä, hyvinvointia tukeva vaikutus kaikkiin osapuoliin Humana Avopalveluiden Hämeenlinnan yksikön asiakastyössä.
Humanan palvelutarjontaan kuuluu monipuolisia palveluita sosiaalialan asiakkaiden tarpeisiin. Opinnäytetyö tehtiin Humana Avopalveluiden Hämeenlinnan yksikön käyttöön, mutta sitä on tarkoitus hyödyntää jatkossa koko konsernin asiakastyön tukena. Humana on aloittanut toimintansa Suomessa 2016 ja työllisti kehittämistyön julkistamisajankohtana 2 700 sosiaalialan ammattilaista. Asiakkaita on päivittäin yli 4 200. Humana aloitti toimintansa Arjessa Oy:nä 2010 ja sen vanhin lastensuojeluyksikkö Namikan Pienryhmäkoti on perustettu vuonna 1925.
Kehittämistyössä esitellyt menetelmät perustuvat tieteellisiin tutkimuksiin ja ovat aina asiakkailleen vapaaehtoisia. Ajatuksena on integroida menetelmien käyttö arjen työhön. Opinnäytetyössä perustellaan, kuinka LuontoVoimaan perustuvia menetelmiä voidaan käyttää myös monin tavoin Humana Avopalveluiden Hämeenlinnan yksikössä. Menetelmiä voidaan soveltaa perhe- ja ammatillisen tukihenkilötyön ja tuetun asumisen asiakkaan voimavarojen kartoittamisessa, tukemisessa sekä sosiaalisten taitojen ja toimintakyvyn parantamisessa ja tukemisessa.
Kehittämistyö toteutettiin vuoden 2021 aikana ja sitä jatketaan opinnäytetyön pohjalta tulevaisuudessa tarkoituksena liittää Green Care oleellisena osana Humanan asiakastyön menetelmiin. Opinnäytetyössä käytettiin mahdollisimman monipuolista lähdemateriaalia tarkoituksena esitellä Green Care-menetelmien käytännön kokemuksia ja tutkimuksellista taustaa.