Strateginen kumppanuus: edellytykset, hyödyt ja riskit
Vihko, Jaana (2021)
Vihko, Jaana
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021103119077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021103119077
Tiivistelmä
Yritykset tarvitsevat verkostoja ja kumppaneita menestyäkseen markkinoilla ja toimiakseen kannattavasti. Verkostoja on monenlaisia ja kumppanuuksiakin on eri tasoisia, joten yritysten täytyy käyttää aikaa sen pohtimiseen, keiden kanssa se haluaa toimia ja tehdä yhteistyötä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä toimeksiantajan ja sille palveluja tuottavan yrityksen oletettuun strategiseen kumppanuuteen. Tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat näiden osapuolten näkemykset strategisen kumppanuuden edellytyksistä, hyödyistä ja riskeistä. Olettamuksena oli, että luottamus, avoimuus ja tiivis yhteistyö sekä yhteiset tavoitteet muodostavat kestävän kumppanuuden perustan.
Opinnäytetyön empiirinen osa oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kahtena syvähaastatteluna, joista ensimmäiseen osallistuivat palveluntuottajan edustajat ja toiseen toimeksiantajan edustajat. Aineiston analyysissä etsittiin yhteneväisyyksiä ja poikkeavuuksia teoriaosassa esitettyihin näkemyksiin strategisen kumppanuuden ominaispiirteistä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luottamuksen rakentaminen ja ylläpitäminen ovat ensisijaisen tärkeitä kumppanuussuhteen jatkuvuuden kannalta; luottamuksen syntyprosessi on hidas, mutta luottamuksen menettäminen ja yhteistyön päättyminen voivat tapahtua hyvinkin nopeasti. Luottamuksen ylläpitoon vaikuttavat muiden muassa molemminpuolinen avoimuus kaikessa tekemisessä, laadukkaat palvelut ja niiden johtaminen, toimivat henkilökemiat ja pyrkimys toiminnan jatkuvaan kehittämiseen. Companies need networks and partners in order to succeed in the market and to operate profitably. There are several types of networks and several levels of partnerships, therefore it is important for the companies to take time and consider who they want to work and cooperate with.
The purpose of this thesis was to study assumed strategic partnership between the client organization and a service provider. The aim was to find out about their viewpoints on requirements, benefits and risks of the strategic partnership. The assumption was that trust, openness, close cooperation and shared goals would build the foundation for a lasting partnership.
A qualitative approach was used to perform the empirical research. Data was collected from two in-depth interviews; the first interview was with representatives of the service provider and the second one with the client. The data analysis started with searching for similarities with and deviations from the aspects that were presented in the section of review of previous studies on strategic partnership.
When it comes to the continuity and permanence of the partnership, the research results demonstrated the importance of building and maintaining the trust between the partners; trust grows slowly but it – as well as the partnership - can be lost rapidly. To keep and maintain trust, significant factors are mutual openness, quality in services and in their management, functional chemistry and the aim to continuously improve the operations.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä toimeksiantajan ja sille palveluja tuottavan yrityksen oletettuun strategiseen kumppanuuteen. Tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat näiden osapuolten näkemykset strategisen kumppanuuden edellytyksistä, hyödyistä ja riskeistä. Olettamuksena oli, että luottamus, avoimuus ja tiivis yhteistyö sekä yhteiset tavoitteet muodostavat kestävän kumppanuuden perustan.
Opinnäytetyön empiirinen osa oli kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kahtena syvähaastatteluna, joista ensimmäiseen osallistuivat palveluntuottajan edustajat ja toiseen toimeksiantajan edustajat. Aineiston analyysissä etsittiin yhteneväisyyksiä ja poikkeavuuksia teoriaosassa esitettyihin näkemyksiin strategisen kumppanuuden ominaispiirteistä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että luottamuksen rakentaminen ja ylläpitäminen ovat ensisijaisen tärkeitä kumppanuussuhteen jatkuvuuden kannalta; luottamuksen syntyprosessi on hidas, mutta luottamuksen menettäminen ja yhteistyön päättyminen voivat tapahtua hyvinkin nopeasti. Luottamuksen ylläpitoon vaikuttavat muiden muassa molemminpuolinen avoimuus kaikessa tekemisessä, laadukkaat palvelut ja niiden johtaminen, toimivat henkilökemiat ja pyrkimys toiminnan jatkuvaan kehittämiseen.
The purpose of this thesis was to study assumed strategic partnership between the client organization and a service provider. The aim was to find out about their viewpoints on requirements, benefits and risks of the strategic partnership. The assumption was that trust, openness, close cooperation and shared goals would build the foundation for a lasting partnership.
A qualitative approach was used to perform the empirical research. Data was collected from two in-depth interviews; the first interview was with representatives of the service provider and the second one with the client. The data analysis started with searching for similarities with and deviations from the aspects that were presented in the section of review of previous studies on strategic partnership.
When it comes to the continuity and permanence of the partnership, the research results demonstrated the importance of building and maintaining the trust between the partners; trust grows slowly but it – as well as the partnership - can be lost rapidly. To keep and maintain trust, significant factors are mutual openness, quality in services and in their management, functional chemistry and the aim to continuously improve the operations.