Koronapandemian vaikutukset kuluttajien ostokäyttäytymiseen
Sara, Milla (2021)
Sara, Milla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102919032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021102919032
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten kuluttajien ostokäyttäytyminen on muuttunut koronapandemian myötä. Työssä keskityttiin lähinnä Suomen markkinoihin ja erityisesti käyttötavaratuotteisiin. Työssä pyrittiin selkeyttämään myös, miten kauppiaat pystyvät mukautumaan muutokseen paremmin, miten pitää uudet asiakkaat ja kuinka asiakkaita voisi palvella paremmin haastavassa tilanteessa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli aiheesta aiemmin tehdyt tutkimukset ja artikkelit. Työssä hyödynnettiin kahta kvantitatiivista kyselytutkimusta, joissa oli kvalitatiivisia osa-alueita. Toinen kuluttajille suunnattu kysely tehtiin kehittämishankkeena yhdessä Yritys X:n kanssa. Toinen kyselyistä oli kohdennettu kaupan alan ammattilaisille.
Koronapandemialla on ollut vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Ostokäyttäytymiseen ovat vaikuttaneet yhteiskunnan rajoitukset ja suositukset, yksittäisten kuluttajien tulojen vähentyminen ja varovaisuus, lomautusten ja työttömyyden lisääntyminen sekä kuluttajien epäluottamus taloustilanteeseen, joka on johtanut säästämiseen. Tutkimuksessa selvisi, että myynti väheni useilla toimijoilla heti koronapandemian alussa sekä verkkokaupoissa että kivijalkamyymälöissä. Epätietoisuus uudesta pandemiasta ja sen vaarallisuudesta sai kuluttajat hyvin varovaisiksi. Alun shokin jälkeen useilla verkkokaupoilla oli vahvaa myynnin kasvua. Verkko-ostamisen lisääntyminen näkyi kyselyn vastauksista kautta linjan. Vastauksista ilmeni, että käyttötavaroita oli ostettu yleisesti vähemmän. Kotiin oli haluttu panostaa, koska siellä vietettiin paljon aikaa. Erityisesti kodin, sisustuksen ja urheilun tuotteita ostettiin pandemian aikana. Kotimaisten tuotteiden ja palveluiden arvostus oli noussut koronaa edeltävästä ajasta.
Digitaalinen kaupankäynti näyttää vain kasvavan tulevaisuudessa. Jatkossa olisi tärkeää panostaa yhä enemmän digitaalisiin kanaviin ja pitää kiinni uusista asiakkaista. Asioinnin tulisi olla yhtä sujuvaa kuin kivijalkamyymälöissä. Toimiminen monikanavaisesti on tärkeää, jotta asiakkaita pystytään palvelemaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli aiheesta aiemmin tehdyt tutkimukset ja artikkelit. Työssä hyödynnettiin kahta kvantitatiivista kyselytutkimusta, joissa oli kvalitatiivisia osa-alueita. Toinen kuluttajille suunnattu kysely tehtiin kehittämishankkeena yhdessä Yritys X:n kanssa. Toinen kyselyistä oli kohdennettu kaupan alan ammattilaisille.
Koronapandemialla on ollut vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Ostokäyttäytymiseen ovat vaikuttaneet yhteiskunnan rajoitukset ja suositukset, yksittäisten kuluttajien tulojen vähentyminen ja varovaisuus, lomautusten ja työttömyyden lisääntyminen sekä kuluttajien epäluottamus taloustilanteeseen, joka on johtanut säästämiseen. Tutkimuksessa selvisi, että myynti väheni useilla toimijoilla heti koronapandemian alussa sekä verkkokaupoissa että kivijalkamyymälöissä. Epätietoisuus uudesta pandemiasta ja sen vaarallisuudesta sai kuluttajat hyvin varovaisiksi. Alun shokin jälkeen useilla verkkokaupoilla oli vahvaa myynnin kasvua. Verkko-ostamisen lisääntyminen näkyi kyselyn vastauksista kautta linjan. Vastauksista ilmeni, että käyttötavaroita oli ostettu yleisesti vähemmän. Kotiin oli haluttu panostaa, koska siellä vietettiin paljon aikaa. Erityisesti kodin, sisustuksen ja urheilun tuotteita ostettiin pandemian aikana. Kotimaisten tuotteiden ja palveluiden arvostus oli noussut koronaa edeltävästä ajasta.
Digitaalinen kaupankäynti näyttää vain kasvavan tulevaisuudessa. Jatkossa olisi tärkeää panostaa yhä enemmän digitaalisiin kanaviin ja pitää kiinni uusista asiakkaista. Asioinnin tulisi olla yhtä sujuvaa kuin kivijalkamyymälöissä. Toimiminen monikanavaisesti on tärkeää, jotta asiakkaita pystytään palvelemaan parhaalla mahdollisella tavalla.