Imago- ja bränditutkimus sidosryhmien keskuudessa : case: KalPa Hockey Oy
Sopanen, Eetu (2021)
Sopanen, Eetu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110119095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110119095
Tiivistelmä
Koronapandemian myötä toimeksiantajayritys KalPan kohtaamiset sidosryhmiensä kanssa olivat siirtyneet enemmissä määrin digitaalisiin kanaviin. Opinnäytetyössä tutkittiin, kuinka KalPa oli digitaalisessa markkinointiviestinnässään sidosryhmiensä mielestä onnistunut tänä poikkeuksellisena aikana. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin minkälaisena sidosryhmät kokevat KalPan brändin ja maineen, sekä minkälainen imago KalPalla heidän keskuudessaan on. Tavoitteena opinnäytetyöllä oli tarjota KalPalle tutkimustulosten perusteella ajankohtainen sidosryhmien näkemys brändistä, maineesta, imagosta, sekä kuinka onnistuneena KalPan digitaalinen markkinointiviestintä koettiin.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa käytettiin määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Kysely jaettiin KalPan kotisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Kyselyyn vastattiin täysin anonyymisti. Kysely oli jaettu neljään eri osioon aihealueen mukaan: taustatiedot, digitaalinen markkinointiviestintä, vastuullisuus ja yhteisöllisyys, sekä KalPa- brändi. Kyselyssä vastaajat määrittelivät oman sidosryhmätasonsa, jonka mukaan tuloksia tarkasteltiin. Sidosryhmiä oli kolme: yhteistyökumppanit, aktiiviset otteluissa kävijät ja/tai fanituotteiden ostajat, sekä satunnaiset otteluissa kävijät ja harvoin/ei koskaan fanituotteita ostavat.
Tulosten perusteella KalPan digitaalinen markkinointiviestintä oli onnistunut pitämään yllä hyvää vuorovaikutusta sidosryhmiin ja tuomaan onnistuneesti KalPa- brändiä, sekä seuran arvoja esille. KalPan pitkäjänteinen työ vastuullisuuden ja yhteisönsä eteen oli jäänyt vastaajien mieliin. Tuloksissa tämä näkyi tietoutena KalPan yhteiskuntavastuutapahtumista. KalPa oli tulosten mukaan onnistunut hyvin siirtämään sanat teoiksi, sillä sidosryhmien vastauksissa toistui samoja asioita, joita KalPassa oli kirjattu arvoiksi ja vastuullisuusohjelmaan. Tutkimuksen tulosten perusteella KalPan brändi nähtiin positiivisena, sekä imago ja maine hyvänä.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa käytettiin määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Kysely jaettiin KalPan kotisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Kyselyyn vastattiin täysin anonyymisti. Kysely oli jaettu neljään eri osioon aihealueen mukaan: taustatiedot, digitaalinen markkinointiviestintä, vastuullisuus ja yhteisöllisyys, sekä KalPa- brändi. Kyselyssä vastaajat määrittelivät oman sidosryhmätasonsa, jonka mukaan tuloksia tarkasteltiin. Sidosryhmiä oli kolme: yhteistyökumppanit, aktiiviset otteluissa kävijät ja/tai fanituotteiden ostajat, sekä satunnaiset otteluissa kävijät ja harvoin/ei koskaan fanituotteita ostavat.
Tulosten perusteella KalPan digitaalinen markkinointiviestintä oli onnistunut pitämään yllä hyvää vuorovaikutusta sidosryhmiin ja tuomaan onnistuneesti KalPa- brändiä, sekä seuran arvoja esille. KalPan pitkäjänteinen työ vastuullisuuden ja yhteisönsä eteen oli jäänyt vastaajien mieliin. Tuloksissa tämä näkyi tietoutena KalPan yhteiskuntavastuutapahtumista. KalPa oli tulosten mukaan onnistunut hyvin siirtämään sanat teoiksi, sillä sidosryhmien vastauksissa toistui samoja asioita, joita KalPassa oli kirjattu arvoiksi ja vastuullisuusohjelmaan. Tutkimuksen tulosten perusteella KalPan brändi nähtiin positiivisena, sekä imago ja maine hyvänä.