Vaatealan verkkokaupan liiketoimintasuunnitelma
Buska, Julia (2021)
Buska, Julia
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110219167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110219167
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli rakentaa liiketoimintasuunnitelma tulevaisuudessa perustettavalle vaatealan yritykselle verkkokauppatoteutuksena. Tavoitteena opinnäytetyössä oli luoda liiketoimintasuunnitelma, jolla tekijä itse voisi tulevaisuudessa lähteä pyörittämään omaa yritystään. Ensimmäisissä kahdessa teoriaosioissa perehdyttiin yrityksen perustamiseen liittyviin asioihin sekä verkkokaupan luonnissa huomioon otettaviin seikkoihin. Tämän jälkeen rakennettiin oma liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelman laadinnan lisäksi suoritettiin perustettavana olleen yrityksen kysynnän selvittämiseksi yksilöhaastatteluja, joissa selvitettiin asiakkaiden näkökulmasta heille tärkeitä asioita verkkokaupassa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jolloin aineistonkeruu suoritettiin teemahaastatteluina. Haastattelut suoritettiin syksyllä 2021 yksilöhaastatteluina, jolloin jokainen kuudesta haastatteluun osallistuneesta pystyi kertomaan ilman ympärillä olevaa painetta oman kokemuksensa sekä mielipiteensä. Tarkoituksena haastatteluilla oli selvittää perustettavan yrityksen kysyntää markkinoilla.
Opinnäytetyö antoi vastauksen siihen, mitä tulisi ottaa huomioon vaatealan yritystä perustettaessa verkkokauppatoteutuksena. Tutkimuksen avulla pystyttiin päättelemään yrityksellä olevan mahdollisesti tulevaisuudessa kysyntää. Uusia verkkokauppoja ja tuotteita kohtaan oltiin avoimia, kunhan niistä saisi rauhassa etsiä tietoa sekä ottaa aikaa tutustumiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, jolloin aineistonkeruu suoritettiin teemahaastatteluina. Haastattelut suoritettiin syksyllä 2021 yksilöhaastatteluina, jolloin jokainen kuudesta haastatteluun osallistuneesta pystyi kertomaan ilman ympärillä olevaa painetta oman kokemuksensa sekä mielipiteensä. Tarkoituksena haastatteluilla oli selvittää perustettavan yrityksen kysyntää markkinoilla.
Opinnäytetyö antoi vastauksen siihen, mitä tulisi ottaa huomioon vaatealan yritystä perustettaessa verkkokauppatoteutuksena. Tutkimuksen avulla pystyttiin päättelemään yrityksellä olevan mahdollisesti tulevaisuudessa kysyntää. Uusia verkkokauppoja ja tuotteita kohtaan oltiin avoimia, kunhan niistä saisi rauhassa etsiä tietoa sekä ottaa aikaa tutustumiseen.