Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Heteronormatiivisuuden ilmentyminen yläasteen koulurakenteissa

Rosenius, Roosa; Valtonen, Wilma (2021)

 
Avaa tiedosto
Heteronormatiivisuuden ilmentyminen yläasteen koulurakenteissa (526.3Kt)
Lataukset: 


Rosenius, Roosa
Valtonen, Wilma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110219173
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, löytyykö yläasteen koulurakenteista heteronormatiivisuutta sekä millä tavoin, jos heteronormatiivisuutta ilmenee. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Myllypuron peruskoulun – tarkemmin yläasteen – kanssa. Myllypuron peruskoulu on Helsingissä toimiva koulu, jossa on luokat 1-9 sekä viisi alueellista erityisluokkaa ja kaksi valmistavaa ryhmää. Tämä opinnäytetyö keskittyy luokille 7, 8 ja 9. Opinnäytetyön myötä toteutettu kysely on sekä kvantitatiivinen että kvalitatiivinen.

Kysely tapahtui e-lomakkeen muodossa Likert-asteikkoa käyttäen sekä muutamaa avointa kysymystä hyödyntäen pitääkseen neutraalin sekä epäjohdattelevan asetelman. Kyselyn tuloksia analysoitiin teemoittelun menetelmää käyttäen, jotta saatu tieto jäsentyy selkeämmin eri aiheittain. Teemoina ovat muun muassa opetus ja opetusmateriaalit, oppilaiden omat asenteet heteronormatiivisuuteen viitaten sekä turvallisuuden tunne.

Kyselyn tuloksista ilmenee, kuinka paljon nuorten vastaajien joukossa on erilaisia mielipiteitä sekä tunteita aiheesta. Aihe on sensitiivinen ja osista vastauksista huomasi selkeästi muutoksen tarpeen. Oppilaat kertoivat anonyymisti omista kokemuksistaan koulumaailmassa ja heteronormatiivisuuden ilmentymisestä koulussa. Muutamien vastausten kohdalla tuli selkeästi esille toive tasa-arvoisemmasta kouluympäristöstä. Jokainen ansaitsee ja tarvitsee turvallisen sekä hyväksyvän kasvuympäristön.

Opinnäytetyön kyselyn tuloksia voi käyttää jatkossa esimerkiksi koulurakenteiden parantamiseen, jos kouluissa huomataan vastausten kaltaista ajatusmaailmaa. Kyselyä on myös mahdollista kehittää tulevaisuudessa laajempien resurssien avulla suuremmaksi, esimerkiksi monia kouluja koskevaksi tuotokseksi. Näin ollen tuloksista on mahdollista saada laajempi käsitys heteronormatiivisuuden ilmenemisestä sekä informaatiota ja keinoja heteronormatiivisten ajattelumallien tai rakenteiden purkamiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste