Länsituulen päiväkodin työhyvinvoinnin kehittäminen johtamisen näkökulmasta
Taipaleenmäki, Tarja; Venninen, Johanna (2021)
Taipaleenmäki, Tarja
Venninen, Johanna
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110219194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110219194
Tiivistelmä
Työhyvinvoinnin johtaminen on yksi nykypäivän tärkeimmistä johtajuuden näkökulmista. Työhyvinvointia johtamalla voidaan vähentää sairaspoissaoloja, varhaistuneita eläköitymisiä ja henkilöstön uupumista. Hyvällä johtamisella ja onnistuneella työhyvinvoinnin johtamisella parannetaan henkilöstön jaksamista sekä osallisuutta työn ja työyhteisön kehittämiseen. Hyvinvointi työssä heijastuu varhaiskasvatusalalla asiakkaisiin eli hoidettaviin lapsiin ja heidän perheisiinsä. Yksikkö, jonka työhyvinvointia johdetaan laadukkaasti, pääsee todennäköisemmin suunniteltuihin tavoitteisiin niin strategisesti kuin taloudellisestikin.
Työhyvinvointi ja johtaminen ovat olleet vuosia jo ulkomailla erittäin tutkittu aihe ja viime vuosina sen tiimoilta on alkanut muodostua paljon luotettavaa ja näyttöön perustuvaa tutkimusta myös Suomessa. Työhyvinvointia tutkii Suomessa muun muassa Työterveyslaitos. Hyvä johtaja pitääkin itsensä jatkuvasti ajan tasalla aiheesta ja tutkimustuloksista.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää Länsituulen päiväkodin työhyvinvoinnin johtamista strategisempaan suuntaan mahdollistaen henkilöstön osallistumisen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia työhyvinvoinnin johtamisen käytäntöjä päiväkodin johdolla on jo käytössä ja millaista työhyvinvoinnin johtamista henkilöstö toivoo johdolta.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin päiväkodin henkilöstöltä kyselylomakkeella, joka lähetettiin 55 henkilölle ja vastaajia oli 15. Koko Oulun kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstölle oli tehty 2020 Kunta 10- kysely, jonka tulokset olivat samansuuntaisia, joten kyselyn tutkimustulosta voidaan pitää luotettavana. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä. Toteutetun tutkimuksen keskeinen tulos oli, että esimiehen läsnäolo ja kohtaamiset arjessa pitävät yllä henkilöstön työhyvinvointia. Henkilöstö oli motivoitunut kehittämään toimintaa yhdessä ja sekä johto että henkilöstö kokivat työhyvinvoinnin kehittämisen ja ylläpidon tärkeäksi. Tutkimuksessa tuotettiin työhyvinvoinnin johtamisen ja kehittämisen tueksi työhyvinvoinnin vuosikello, joka aikatauluttaa työhyvinvoinnin seurantaa ja kehitystä jatkossa.
Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla, miten henkilöstö on kokenut työhyvinvoinnin vuosikellon käytön edistävän työhyvinvointia ja yhteistyön tekemistä johdon kanssa tai miten henkilöstön työhyvinvointi heijastuu asiakasperheille. Managing well-being at work is one of today’s most important aspects of leadership. Well-being management at work can reduce sick leave, early retirement and staff exhaustion. Good and successful overall management including well-being management improve staff’s resilience and participation in work and work community development. Well-being of the staff in the early childhood education is reflected to the clients, children in care and their families. A work unit whose occupational well-being is managed in a high-quality manner is more likely to achieve the planned goals both strategically and financially.
Occupational well-being at work and management have been a highly researched topic abroad for many years, and in recent years a lot of reliable and evidence-based research has begun to emerge in Finland as well. Occupational well-being is studied by the National Institute of Occupational Health in Finland. A good leader therefore keeps himself up to date on the topics internationally for many years.
The aim of the research and development in this thesis work was to develop the management of the occupational well-being in Länsituuli Kindergarten in towards more strategic direction, enabling the participation of personnel. The thesis was carried out as qualitative research. The study investigated what kind of occupational well-being management practices are already in use under the management of the kindergarten and what kind of occupational well-being management the staff expects from the management.
The empirical material of the study was collected from the kindergarten staff with a questionnaire that was sent to 55 people and there were 15 respondents. The analysis of the research material was carried out based on data analysis. The main result of the study was that the supervisor's presence and encounters in everyday life maintain the well-being of the staff at work. The staff was motivated to develop operations together and both management and staff felt it was important to develop and maintain well-being at work. The study also produced an annual clock of occupational well-being to support the management and development of well-being at work. This annual clock schedules the monitoring and development of well-being at work in the future.
The topic of further research could be, has the staff experienced the use of the annual well-being clock improving occupational well-being and co-operation with the management at work, and if so, how? Other topic for further research could be “how the well-being of the staff is reflected in client families?”.
Työhyvinvointi ja johtaminen ovat olleet vuosia jo ulkomailla erittäin tutkittu aihe ja viime vuosina sen tiimoilta on alkanut muodostua paljon luotettavaa ja näyttöön perustuvaa tutkimusta myös Suomessa. Työhyvinvointia tutkii Suomessa muun muassa Työterveyslaitos. Hyvä johtaja pitääkin itsensä jatkuvasti ajan tasalla aiheesta ja tutkimustuloksista.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää Länsituulen päiväkodin työhyvinvoinnin johtamista strategisempaan suuntaan mahdollistaen henkilöstön osallistumisen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia työhyvinvoinnin johtamisen käytäntöjä päiväkodin johdolla on jo käytössä ja millaista työhyvinvoinnin johtamista henkilöstö toivoo johdolta.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin päiväkodin henkilöstöltä kyselylomakkeella, joka lähetettiin 55 henkilölle ja vastaajia oli 15. Koko Oulun kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstölle oli tehty 2020 Kunta 10- kysely, jonka tulokset olivat samansuuntaisia, joten kyselyn tutkimustulosta voidaan pitää luotettavana. Tutkimusaineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä. Toteutetun tutkimuksen keskeinen tulos oli, että esimiehen läsnäolo ja kohtaamiset arjessa pitävät yllä henkilöstön työhyvinvointia. Henkilöstö oli motivoitunut kehittämään toimintaa yhdessä ja sekä johto että henkilöstö kokivat työhyvinvoinnin kehittämisen ja ylläpidon tärkeäksi. Tutkimuksessa tuotettiin työhyvinvoinnin johtamisen ja kehittämisen tueksi työhyvinvoinnin vuosikello, joka aikatauluttaa työhyvinvoinnin seurantaa ja kehitystä jatkossa.
Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla, miten henkilöstö on kokenut työhyvinvoinnin vuosikellon käytön edistävän työhyvinvointia ja yhteistyön tekemistä johdon kanssa tai miten henkilöstön työhyvinvointi heijastuu asiakasperheille.
Occupational well-being at work and management have been a highly researched topic abroad for many years, and in recent years a lot of reliable and evidence-based research has begun to emerge in Finland as well. Occupational well-being is studied by the National Institute of Occupational Health in Finland. A good leader therefore keeps himself up to date on the topics internationally for many years.
The aim of the research and development in this thesis work was to develop the management of the occupational well-being in Länsituuli Kindergarten in towards more strategic direction, enabling the participation of personnel. The thesis was carried out as qualitative research. The study investigated what kind of occupational well-being management practices are already in use under the management of the kindergarten and what kind of occupational well-being management the staff expects from the management.
The empirical material of the study was collected from the kindergarten staff with a questionnaire that was sent to 55 people and there were 15 respondents. The analysis of the research material was carried out based on data analysis. The main result of the study was that the supervisor's presence and encounters in everyday life maintain the well-being of the staff at work. The staff was motivated to develop operations together and both management and staff felt it was important to develop and maintain well-being at work. The study also produced an annual clock of occupational well-being to support the management and development of well-being at work. This annual clock schedules the monitoring and development of well-being at work in the future.
The topic of further research could be, has the staff experienced the use of the annual well-being clock improving occupational well-being and co-operation with the management at work, and if so, how? Other topic for further research could be “how the well-being of the staff is reflected in client families?”.