Vuositarkastuksen korjausprosessin kehittäminen kerrostalokohteessa
el Issaoui, Brahim (2021)
el Issaoui, Brahim
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110319207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110319207
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin vuositarkastuksen korjausprosessin kehittämistä kerrostalokohteissa. Työssä suoritettiin kirjallisuuskatsaus vuositarkastuksen, korjausprosessin sekä prosessin hallinnan, mallinnuksen ja kehityksen osalta. Lisäksi työssä käydään läpi olemassa olevaa lainsäädäntöä liittyen vuositarkastukseen. Työtä varten sisällytettiin yksi tapaustutkimus T2H:n pääkaupunkiseudulla rakennuttamasta kohteesta. Kyseiselle kohteelle vuositarkastuksen korjaukset olivat käynnissä tämän opinnäytetyön kirjoittamisen alkaessa. Opinnäytetyön kirjoittaja on itse myös työskennellyt kyseisen kohteen vuositarkastuksen korjauksissa. Tapaustutkimusta varten suoritettiin haastattelututkimus. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ja siihen otettiin mukaan kolme kohteessa työskentelevää henkilöä.
Tutkimuksessa havaittiin, että vuositarkastuksen korjausprosessin kehittäminen on olennaista asiakastyytyväisyyden ja kokonaisprosessin parantamisen kannalta. Prosessimainen eteneminen vuositarkastuksen korjausprosessin aikana helpottaa työvaiheiden jakamista ja kokonaiskuvan hallitsemista. Vuositarkastuksessa tärkein vaihe on suunnitteluvaihe. Hyvin suunniteltu vuositarkastuksen korjausprosessi luo selkeän prosessiketjun, parantaa viestintä ja lisää asiakastyytyväisyyttä.
Tutkimuksessa havaittiin, että vuositarkastuksen korjausprosessin kehittäminen on olennaista asiakastyytyväisyyden ja kokonaisprosessin parantamisen kannalta. Prosessimainen eteneminen vuositarkastuksen korjausprosessin aikana helpottaa työvaiheiden jakamista ja kokonaiskuvan hallitsemista. Vuositarkastuksessa tärkein vaihe on suunnitteluvaihe. Hyvin suunniteltu vuositarkastuksen korjausprosessi luo selkeän prosessiketjun, parantaa viestintä ja lisää asiakastyytyväisyyttä.