Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Osaavalla väylällä varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvatuksen väyläopintojen malli opiskelijoiden kokemuksista ja kehittämisideoista OsaaVa -hankkeessa

Isoniemi, Saara (2021)

 
Avaa tiedosto
Isoniemi_Saara.pdf (1.057Mt)
Lataukset: 


Isoniemi, Saara
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519318
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen väyläopintojen malli, joka tukee ja edistää toisen asteen opiskelijoiden jatko-opintoja korkeakoulussa sekä toimii perustana eri koulutusorganisaatioille järjestettäessä varhaiskasvatuksen väyläopintoja toiselta asteelta korkeakouluun. Opinnäytetyö tehtiin OsaaVa -Osaamisella eteenpäin varhaiskasvatuksessa -hankkeelle. Kehitetty malli edistää hankkeen tavoitteiden toteutumista. Opinnäytetyön taustalla oli useita yhteiskunnallisia asioita, kuten varhaiskasvatuksen työvoimapula, varhaiskasvatuslain uudistus ja sen tuomat muutokset henkilöstörakenteeseen, hallituksen linjaukset koulutustason nostosta, Opetus- ja kulttuuriministeriön linjaukset koulutuksen kehittämisen tavoitteista, Eurooppa 2020 strategia ja ammatillisen koulutuksen reformi. Pääkäsitteinä olivat varhaiskasvatus, varhaiskasvatuksen koulutus ja varhaiskasvatuksen koulutuksen kehittäminen.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö, jossa lähestymistapana oli konstruktiivinen tutkimus. Opinnäytetyö jakautui karkeasti tutkimukselliseen ja kehittämisvaiheeseen. Tutkimuksellisessa vaiheessa toteutettiin laadullinen tutkimus ja selvitettiin varhaiskasvatuksen pilottiopintoihin osallistuvien opiskelijoiden kokemuksia pilottiopinnoista ja kehittämisideoita väyläopintoihin. Aineistoa hankittiin kyselyllä ja hyödyntämällä opiskelijoiden kirjoittamia oppimispäiväkirjoja. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Kehittämisvaiheessa tutkimustieto toimi kehittämistyön pohjana, jolloin varhaiskasvatuksen väyläopintojen mallia kehitettiin OsaaVa -hankkeen työpajoissa. Työpajoja järjestettiin kolme ja niissä käytettiin yhteistoiminnallisen kehittämisen menetelmistä ideointityöpaja menetelmää ja dialogista keskustelua. Kehittämistyön tuloksena tuotettiin varhaiskasvatuksen väyläopintojen malli. Mallin mukaan koulutusorganisaatioiden välinen yhteistyö on tiivistä ja väyläopinnot vakiinnutetaan osaksi organisaatioiden toimintaa. Mallissa koulutusorganisaatioista nimetyt väyläopettajat vastaavat 30 opintopisteen laajuisten väyläopintojen suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisestä. Mallin mukaan väyläopinnot toteutetaan lähiopetuksena. Opinnot alkavat orientoivilla opinnoilla ja varsinaiset varhaiskasvatuksen opinnot tulevat näiden jälkeen. Mallissa siirtymävaiheen opintojen tukemiseen ja uraohjaukseen on kiinnitetty erityistä huomiota ja tuki on opinnollistettu osaksi opintoja. Opinnäytetyön tuloksena kehitetty varhaiskasvatuksen väyläopintojen malli on hyödyllinen, käyttökelpoinen ja käyttäjälähtöinen. Mallin kehittämisessä on huomioitu opiskelijoiden, koulutusorganisaatioiden, opettajien ja työelämän näkökulmat ja se vastaa niiden tarpeisiin. Malli sujuvoittaa varhaiskasvatuksen opintopolkuja ja edistää toisen asteen opiskelijoiden jatko-opintoja korkeakoulussa. Jatkotutkimusaiheena on mallin mukaisesti toteutettujen varhaiskasvatuksen väyläopintojen vaikutus jatko-opintoihin hakeutumiseen.
 
The objective of the thesis was to develop a model that supports and promotes secondary school postgraduate students of early childhood and care to continue studies in a university of applied sciences. The objective was that model of this thesis will give guidelines on how to continue studies from secondary grade studies to a University of Applied Sciences. The thesis was carried out as a part of the Moving forward with knowledge in childhood education (OsaaVa) -project.
The model enhances achievement of the project's objectives. The thesis was based on several social issues, such as labour shortages in early childhood education and care, the Act on Early Childhood Education and Care, the Europe 2020 Strategy, and the Reform of Vocational Education and Training. The main concepts were early childhood education and care, education and training in early childhood education and care, and the development of education in early childhood education and care.
The thesis was a research development work, where the approach was constructive research. In the thesis, qualitative research was carried out and the experiences of students participating in pilot studies in early childhood education from pilot studies and development ideas for path studies were investigated. The material was obtained through a survey and by utilizing learning diaries written by students. The material was analyzed by content analysis. The research information served as the basis for the development work when the model for early childhood path studies was developed in the workshops of the OsaaVa -project. As a result of the development work, a model for early childhood path studies was produced.
According to the model, educational institutions work closely together. The path studies will be established as part of the organisations' operations. Educational institutions designate certain teachers who are responsible for the design, implementation, evaluation and development of the path studies. According to the model, the studies consist of 30 credits and they are implemented as classroom teaching. In the model, special attention has been paid to supporting studies and career guidance. The model has been developed by taking into account the perspectives of students, educational organisations, teachers, and working life, and the model meets their needs. The topic of further research is the impact of early childhood education and care path studies carried out in accordance with the model on applying for postgraduate studies.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste