Etäopetuksen suunnittelu ja toteutus poikkeusaikana, case autoala
Hiltunen, Jerry; Javanainen, Erkka (2021)
Hiltunen, Jerry
Javanainen, Erkka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519320
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten autoalan etäopetusta voitaisiin suunnitella ja toteuttaa laadukkaasti Covid-19-taudin aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Tarkoituksena oli luoda yhtenäinen toimintamalli Tampereen seudun ammattiopiston autoalan ammatillisten aineiden etäopetukseen sekä koostaa esimerkkejä etäopetuksen hyvistä käytänteistä.
Työ toteutettiin kyselytutkimuksella opiskelijoille ja haastatteluin sekä kyselyin autoalan opettajille. Kyselyillä selvitettiin opiskelijoiden ja opettajien valmiuksia sekä eri opetusmenetelmien ja ohjelmien soveltuvuutta etäopetukseen. Opinnäytetyötä tehtiin keväästä 2020 alkaen aina vuoden 2021 syksyyn saakka. Tutkimus aloitettiin maailmaa ravistelleen Covid-19-viruksen aiheuttaman pandemian aikana, kun ammatillisen koulutuksen opettajat joutuivat aloittamaan etäopetuksen hyvin nopealla varoitusajalla laajemmin kuin koskaan aikaisemmin.
Tuloksista havaittiin autotekniikan verkko-opiskeluohjelmien ja -sovellusten olevan pääosin hyvinkin soveltuvia etäopetukseen. Opettajien kyselyn ja haastattelujen perusteella etäopetuksen suunnitelmallisuus oli hyvin vaihtelevaa, koska näin laajamittaiseen etäopetukseen siirryttiin hyvin nopeasti. Haastatteluissa tuli myös ilmi, mitä eri ammatillisia opintoja voidaan suorittaa jatkossa etäopetuksessa lähiopetuksen rinnalla. Opiskelijoiden kyselyn tuloksissa tärkeimpänä esiin nousi tarve päivittäiselle
yhteydenpidolle. Kyselyn ja haastattelun avulla havaittiin tärkeimmät kehittämiskohteet, joita hyödynnettiin Tredun autoalan etäopetuksessa. Työn aikana saatiin Tredun autoalalle luotua yhtenäisiä toimintasuunnitelmia ja käytänteitä sekä lyhyt- että pitkäkestoisen etäopetuksen toteuttamiseksi.
Opinnäytetyön tuloksia ja luotuja käytänteitä tullaan hyödyntämään Tampereen seudun ammattiopisto Tredun autoalalla.
Työ toteutettiin kyselytutkimuksella opiskelijoille ja haastatteluin sekä kyselyin autoalan opettajille. Kyselyillä selvitettiin opiskelijoiden ja opettajien valmiuksia sekä eri opetusmenetelmien ja ohjelmien soveltuvuutta etäopetukseen. Opinnäytetyötä tehtiin keväästä 2020 alkaen aina vuoden 2021 syksyyn saakka. Tutkimus aloitettiin maailmaa ravistelleen Covid-19-viruksen aiheuttaman pandemian aikana, kun ammatillisen koulutuksen opettajat joutuivat aloittamaan etäopetuksen hyvin nopealla varoitusajalla laajemmin kuin koskaan aikaisemmin.
Tuloksista havaittiin autotekniikan verkko-opiskeluohjelmien ja -sovellusten olevan pääosin hyvinkin soveltuvia etäopetukseen. Opettajien kyselyn ja haastattelujen perusteella etäopetuksen suunnitelmallisuus oli hyvin vaihtelevaa, koska näin laajamittaiseen etäopetukseen siirryttiin hyvin nopeasti. Haastatteluissa tuli myös ilmi, mitä eri ammatillisia opintoja voidaan suorittaa jatkossa etäopetuksessa lähiopetuksen rinnalla. Opiskelijoiden kyselyn tuloksissa tärkeimpänä esiin nousi tarve päivittäiselle
yhteydenpidolle. Kyselyn ja haastattelun avulla havaittiin tärkeimmät kehittämiskohteet, joita hyödynnettiin Tredun autoalan etäopetuksessa. Työn aikana saatiin Tredun autoalalle luotua yhtenäisiä toimintasuunnitelmia ja käytänteitä sekä lyhyt- että pitkäkestoisen etäopetuksen toteuttamiseksi.
Opinnäytetyön tuloksia ja luotuja käytänteitä tullaan hyödyntämään Tampereen seudun ammattiopisto Tredun autoalalla.