Välittyykö tarina Hailuodon Panimon brändi-identiteetin takana?
Tyni, Joni (2021)
Tyni, Joni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519332
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päämääränä on selvittää, miten tarina vaikuttaa brändiin ja brändäykseen. Onko bränditarinan hyvä näkyä yrityksessä ulospäin? Miten se määrittää yrityksen arvoja? Tutkielma tuo esille, miten brändi luodaan ja miten sitä kehitetään. Lisäksi tutkielma pyrkii selvittämään, onko tarinalla merkitystä brändin luomisessa. Voiko tarina tuoda asiakasta lähemmäksi yritystä sekä antaako tarina jotain arvoa asiakkaalle tai yritykselle?
Tutkielman haastateltavana on Hailuodon Panimon yksi perustajajäsen sekä toimitusjohtaja. Haastattelu toteutui kasvokkain Hailuodossa panimon omissa tiloissa. Tietoperusta koostuu brändäyksen käsitteistä sekä teoriapohjasta. Aineiston kautta pureudutaan brändäykseen sekä sen merkitykseen ja siihen, miten tarina vaikuttaa brändiin.
Suomessa pienpanimoiden tulevaisuuden näkymät ovat hyvät: osa pienpanimoista on löytänyt paikkansa markkinoilla. Panimoita tulee koko ajan uusia, kun samalla osa panimoista lopettaa toimintansa. On tärkeää miettiä, miten uudet sekä nykyiset pienpanimot erottuvat jo alalla toimijoista. Harrastelijat ja vähittäiskaupat ovat löytäneet pienpanimot, ja niiden tuotteitaan on koko ajan enemmän saatavilla. On ensiarvoisen tärkeää, että pienpanimoyrittäjät ymmärtäisivät tarinan merkityksen brändinsä takana sekä sen, miten se kehittää heidän brändiään ja koko yritystä.
Tutkielman haastateltavana on Hailuodon Panimon yksi perustajajäsen sekä toimitusjohtaja. Haastattelu toteutui kasvokkain Hailuodossa panimon omissa tiloissa. Tietoperusta koostuu brändäyksen käsitteistä sekä teoriapohjasta. Aineiston kautta pureudutaan brändäykseen sekä sen merkitykseen ja siihen, miten tarina vaikuttaa brändiin.
Suomessa pienpanimoiden tulevaisuuden näkymät ovat hyvät: osa pienpanimoista on löytänyt paikkansa markkinoilla. Panimoita tulee koko ajan uusia, kun samalla osa panimoista lopettaa toimintansa. On tärkeää miettiä, miten uudet sekä nykyiset pienpanimot erottuvat jo alalla toimijoista. Harrastelijat ja vähittäiskaupat ovat löytäneet pienpanimot, ja niiden tuotteitaan on koko ajan enemmän saatavilla. On ensiarvoisen tärkeää, että pienpanimoyrittäjät ymmärtäisivät tarinan merkityksen brändinsä takana sekä sen, miten se kehittää heidän brändiään ja koko yritystä.