Röntgenpeli : Oppimismateriaali röntgenhoitajaopiskelijoille
Manninen, Hannele; Piirainen, Pauliina; Viitanen, Satu (2021)
Manninen, Hannele
Piirainen, Pauliina
Viitanen, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519327
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää uusi oppimismateriaali. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehostaa oppimista ja antaa röntgenhoitajaopiskelijoille valmiuksia ensimmäiseen natiiviröntgenharjoitteluun.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä hyödyntäen moniammatillista opiskelijayhteistyötä tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoiden kanssa. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa keskityttiin natiiviröntgentutkimusten perusteisiin, hyvän kuvan kriteereihin, projektioihin sekä laboraatio- ja pelioppimiseen.
Tuotoksena kehitettiin oppimismateriaaliksi oppimispeli, jonka avulla röntgenhoitajaopiskelijat voivat harjoitella natiiviröntgenissä olevien eri projektioiden kuva-alueiden rajaamista sekä hyvän kuvan kriteereitä. Kohderyhmänä olivat ensimmäisen lukuvuoden röntgenhoitajaopiskelijat. Peli suunniteltiin erityisesti kohderyhmän käyttöön Potilas natiiviröntgentutkimuksissa -opintojaksolle ja luovutettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun käyttöön syksyllä 2021.
Peliä testattiin kohderyhmän toimesta natiivilaboraation yhteydessä. Testauksen jälkeen opiskelijat vastasivat sähköiseen Google Forms –palautekyselyyn. Palaute oli enimmäkseen positiivista ja peli nähtiin hyvänä mahdollisuutena hyödyntää radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelmassa ja ensimmäisen vuoden natiivilaboraatioiden ohelle.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä hyödyntäen moniammatillista opiskelijayhteistyötä tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoiden kanssa. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa keskityttiin natiiviröntgentutkimusten perusteisiin, hyvän kuvan kriteereihin, projektioihin sekä laboraatio- ja pelioppimiseen.
Tuotoksena kehitettiin oppimismateriaaliksi oppimispeli, jonka avulla röntgenhoitajaopiskelijat voivat harjoitella natiiviröntgenissä olevien eri projektioiden kuva-alueiden rajaamista sekä hyvän kuvan kriteereitä. Kohderyhmänä olivat ensimmäisen lukuvuoden röntgenhoitajaopiskelijat. Peli suunniteltiin erityisesti kohderyhmän käyttöön Potilas natiiviröntgentutkimuksissa -opintojaksolle ja luovutettiin Metropolia Ammattikorkeakoulun käyttöön syksyllä 2021.
Peliä testattiin kohderyhmän toimesta natiivilaboraation yhteydessä. Testauksen jälkeen opiskelijat vastasivat sähköiseen Google Forms –palautekyselyyn. Palaute oli enimmäkseen positiivista ja peli nähtiin hyvänä mahdollisuutena hyödyntää radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelmassa ja ensimmäisen vuoden natiivilaboraatioiden ohelle.