ANEMIAT HALTUUN! : verkko-oppimateriaali raudanpuuteanemiasta bioanalyytikko-opiskelijoille
Antila, Laura; Piikkilä, Annika; Sanna-Mari, Seppä (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Antila, Laura
Piikkilä, Annika
Sanna-Mari, Seppä
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110719398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110719398
Tiivistelmä
Raudanpuuteanemia on Suomen yleisin anemia. Tavallisin syy raudanpuutteelle on pitkäaikainen verenvuoto esimerkiksi suolistossa tai runsaat kuukautiset. Raudanpuuteanemian diagnoosi pohjautuu terveydenhuollossa tehtäviin laboratoriotutkimuksiin, ja verikokeen ottaa näytteenottoon koulutettu ammattilainen, usein bioanalyytikko. Bioanalyytikkojen osaamiseen kuuluu myös ymmärtää anemioiden syntymekanismeja sekä niiden diagnostiikkaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää monipuolinen verkko-oppimateriaali Savonia-ammattikorkeakoulun kliinisen hematologian opintojaksolle. Opinnäytetyö parantaa opiskelijoiden valmiuksia suoriutua kliinisen hematologian harjoittelusta sekä tehostaa myös työelämävalmiuksia.
Toiminnallisena opinnäytetyönä toteutettiin verkko-opiskelumateriaali ”Anemiat haltuun!”. Materiaali koostuu blogimuotoon rakennetusta teoriaosuudesta ja oman oppimisen tueksi luodusta testistä. Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti anemiaa, mutta keskitytään tarkemmin mikrosyyttisistä anemioista erityisesti raudanpuuteanemiaan. Testin alustana käytettiin Quizlet-sovellusta. Sovellukseen laadittiin valmiit kysymykset ja testin linkki liitettiin blogiin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Savonia-ammattikorkeakoulu ja työ toteutettiin kevään 2020 ja syksyn 2021 välisenä aikana. Työn tuloksena syntyi laadukas ja helppokäyttöinen verkko-oppimateriaali, joka kulkee helposti opiskelijoiden mukana paikasta toiseen. Verkko-oppimateriaali ja testi esitestattiin bioanalyytikko-opiskelijoilla. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on suunniteltu siten, että bioanalytiikan opiskelijoilla olisi mahdollisuus täydentää ja jatkaa blogia esimerkiksi hankeopintoina. Ajatuksena on, että lopulta opiskelijoilla on käytössään monipuolinen itseopiskelumateriaali erilaisista anemioista. Verkko-opintomateriaalia voivat Savonia-ammattikorkeakoulussa hyödyntää oppilaiden lisäksi myös kliinisen hematologian opettajat opetuksessaan. Iron deficiency anemia is the most common anemia in Finland. The most common cause of iron deficiency is prolonged or chronic bleeding, for example in the intestine or heavy menstruation. The diagnosis of iron deficiency anemia in health care is based on laboratory tests. The blood test is taken by a trained professional, often a biomedical scientist. The expertise of biomedical laboratory scientists also includes understanding the mechanisms of anemia and their diagnostics. The aim of this thesis was to develop a versatile online learning material for the clinical hematology course at Savonia University of Applied Sciences. This thesis improves students' competence in clinical hematology, as well as enhances their working life skills.
The online study material “Take Control of Anemia!” was implemented as a functional thesis. The material consists of a theory part built in the form of a blog and a test created to support students´ own learning. The theoretical part deals with anemia in general, but focuses more specifically on microcytic anemias, especially iron deficiency anemia. The test was created in the Quizlet application. Ready-made questions were prepared within the application and a test link was attached to the blog.
The thesis was implemented between spring 2020 and autumn 2021. The output of the work was a high-quality and easy-to-use online learning material that travels effortlessly with students from place to place. The functional part of the thesis was designed so that biomedical laboratory science students can have the opportunity to complete and continue the blog, for example as project study. The goal of this thesis is that eventually students will have access to a wide range of self-study material on a variety of anemias. In addition to students, teachers of clinical hematology can also use the e-learning material in their teaching at Savonia University of Applied Sciences.
Toiminnallisena opinnäytetyönä toteutettiin verkko-opiskelumateriaali ”Anemiat haltuun!”. Materiaali koostuu blogimuotoon rakennetusta teoriaosuudesta ja oman oppimisen tueksi luodusta testistä. Teoriaosuudessa käsitellään yleisesti anemiaa, mutta keskitytään tarkemmin mikrosyyttisistä anemioista erityisesti raudanpuuteanemiaan. Testin alustana käytettiin Quizlet-sovellusta. Sovellukseen laadittiin valmiit kysymykset ja testin linkki liitettiin blogiin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Savonia-ammattikorkeakoulu ja työ toteutettiin kevään 2020 ja syksyn 2021 välisenä aikana. Työn tuloksena syntyi laadukas ja helppokäyttöinen verkko-oppimateriaali, joka kulkee helposti opiskelijoiden mukana paikasta toiseen. Verkko-oppimateriaali ja testi esitestattiin bioanalyytikko-opiskelijoilla. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus on suunniteltu siten, että bioanalytiikan opiskelijoilla olisi mahdollisuus täydentää ja jatkaa blogia esimerkiksi hankeopintoina. Ajatuksena on, että lopulta opiskelijoilla on käytössään monipuolinen itseopiskelumateriaali erilaisista anemioista. Verkko-opintomateriaalia voivat Savonia-ammattikorkeakoulussa hyödyntää oppilaiden lisäksi myös kliinisen hematologian opettajat opetuksessaan.
The online study material “Take Control of Anemia!” was implemented as a functional thesis. The material consists of a theory part built in the form of a blog and a test created to support students´ own learning. The theoretical part deals with anemia in general, but focuses more specifically on microcytic anemias, especially iron deficiency anemia. The test was created in the Quizlet application. Ready-made questions were prepared within the application and a test link was attached to the blog.
The thesis was implemented between spring 2020 and autumn 2021. The output of the work was a high-quality and easy-to-use online learning material that travels effortlessly with students from place to place. The functional part of the thesis was designed so that biomedical laboratory science students can have the opportunity to complete and continue the blog, for example as project study. The goal of this thesis is that eventually students will have access to a wide range of self-study material on a variety of anemias. In addition to students, teachers of clinical hematology can also use the e-learning material in their teaching at Savonia University of Applied Sciences.