Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Messualan tulevaisuusnäkymiä

Suhonen, Elias; Tikkanen, Miina (2021)

 
Avaa tiedosto
31549_Elias_Suhonen_ONT_MiinaTikkanen_EliasSuhonen_491717_1037882978.pdf (1.036Mt)
Lataukset: 


Suhonen, Elias
Tikkanen, Miina
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110619373
Tiivistelmä
Messut ovat tärkeä osa Suomalaista tapahtuma-alaa ja messut toimivatkin hyvänä vetovoimana kotimaan matkailulle. Messuja on tapahtumana monenlaisia, messut jaetaan tyypillisesti ammatti- ja yleisömessuihin. Ammattimessut on tarkoitettu jonkun alan ammattilaisille, esimerkiksi rakennusalan ammattilaisille. Yleisömessuille ovat taas tervetulleita kaikki aiheesta kiinnostuneet, yksi esimerkki yleisömessusta voisi olla esim.
Piha ja Koti – messut. Messut ovat teoriassa hyvä konsepti ja messuista hyötyy monta eri ryhmää. Messujärjestäjä järjestää messut, joihin yritykset yleensä ostavat itselleen messupisteen. Pisteellä he pääsevät esittelemään tuotteitaan asiakkaille, jotka yleensä ovat maksaneet sisäänpääsymaksun messuille pääsemisestä. Yritykset saavat näin
näkyvyyttä yritykselleen ja tuotteilleen ja asiakkaat taas pääsevät tutustumaan tuotteisiin paikan päällä, jossa heidän on mahdollista yleensä jopa fyysisesti tutustua yrityksen tarjoamiin tuotteisiin ja kysellä kysymyksiä myyjiltä. Tutkimuksen tavoite oli selvittää, ovatko messut kestävä konsepti nykyisellä kaavallaan ja
mitä messujärjestäjien kannattaisi ottaa huomioon tulevaisuudessa, että messuille tulisi jatkossakin yrityksiä ja asiakkaita. Kuluttajat siirtyvät kasvavissa määrin tekemään verkkoon ostoksensa ja nuoremmat sukupolvet ovatkin jo tottuneet tekemään ison osan hankinoistaan verkossa. Koska tutkimus on tehty koronapandemian vallitessa, käsiteltiin tutkimuksessa myös sitä, miten koronapandemia tulee mahdollisesti muuttamaan
messuja tulevaisuudessa. Tutkimuksen teoriaosiossa käsiteltiin tapahtuma-alaa ja messuja, erilaisia trendejä, tulevaisuus barometria ja kuluttajaryhmiä, jotta lukija saa kattavan kuvan messualasta ja kuluttajakäyttäytymisestä, mikä oli myös tärkeää ymmärtää pohtiessa messualan tulevaisuutta. Saadakseen alan asiantuntijoilta, eli messujärjestäjiltä lisää tietoa aiheesta, laadittiin Webropol-kyselyn johon saatiin vastauksia yhteensä 27, vastausprosentti kyselyyn oli 60%. Päädyttiin siihen, että määrällinen tutkimusmenetelmä on paras tutkimukseen. Määrällisessä tutkimuksessa tutkittava joukko on yleensä suuri ja tuloksia voidaan pitää varsin luotettavina. Kokonaisuudessa vastauksia kerääntyi kattavasti ja näin opinnäytetyön tuloksia voidaan pitää varsin luotettavina. Tutkimustulokset osoittivat, että messujärjestäjät pääosin uskovat siihen, että messuala tulee elpymään koronapandemian ja tapahtuma-alaa koskevien rajoitusten jälkeen hyvin nopeasti. Vastaajat uskoivat myös, että messukävijöiden sekä näytteilleasettajien mielenkiinto on vähintään säilynyt ennallaan, ellei jopa kasvanut messuja kohtaan. Kyselyyn vastaajat uskoivat myös, että messujen tulee kehittyä säilyttääkseen asemansa kotimaan matkailun vetovoimana. Vastaajat myös uskoivat, että tulevaisuuden kuluttajasukupolvi suosii ostoksia tehdessään myös aiempia sukupolvia enemmän verkkoasioimista sekä yhdistävät teknologiaa henkilökohtaisessa palvelutilanteessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste