Päihdekasvatusoppitunnin kehittäminen 5.–6. luokkalaisille: toiminnallinen materiaali Ånni-hankkeen tuottaman Juteltaisko? -materiaalin rinnalle
Kipinä, Riina; Maukku, Rita (2021)
Kipinä, Riina
Maukku, Rita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110519354
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää 5.–6. luokkalaisille toiminnallista oppimateriaalia koulussa järjestettävälle päihdekasvatustunneille olemassa olevan Ånni-hankkeen tuottaman Juteltaisko? -materiaalin rinnalle. Materiaalin kehittämistarve nousi esiin yhteistyökumppaniltamme Oulun nuorisopalveluiden itäisen tiimin edustajalta sekä nuorilta itseltään. 5.–6. Luokkalaisille pidetään kummallakin luokka-asteella täysin samat päihdekasvatus oppitunnit, jonka vuoksi niihin kaivattiin vaihtelua. Lisäksi jo olemassa olleista materiaaleista puuttui kokonaan nuuska- ja kannabistietouden lisääminen, jota kaivattiin lisäykseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa päihdetietoutta lisäävää toiminnallista materiaalia selkeässä muodossa päihdekasvatustunneille ryhmän ikä- ja kehitystaso huomioiden, avoin vuorovaikutus mahdollistaen sekä niin, että materiaalimme olisi yhteistyökumppanillemme helposti hyödynnettävissä olemassa olevan materiaalin yhteydessä. Lisäksi teimme diaesityksen opinnäytteestämme ja sen tarkoituksesta oppilaiden vanhemmille vanhempainiltaan. Tietoperusta koostui ennaltaehkäisevästä päihdetyöstä kouluissa, nuorten päihteiden käytöstä Suomessa, päihteisiin liittyvistä asenteista sekä kouluikäisen kehityksestä ja oppimisesta.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi toiminnallinen materiaali koulun päihdekasvatustunnille, joka lisää vuorovaikutteisesti oppilaiden nuuska- ja kannabistietoutta. Oppitunnilla nuoret jaetaan kolmeen eri työpisteeseen, jossa he suorittavat tietovisa, väittämä sekä vapaa-ajan viettoon liittyen tehtäviä. Tehtävät tarkoituksena on lisätä oppilaiden tietoutta, mutta myös haastaa heidän päihdeasenteitaan tehtävien kautta.
Päihdekasvatustunnit pidetään kouluilla joka kevät. Kehitystyömme tuotos pääsee käyttöön vasta raportin julkaisun jälkeen. Jatkokehitystä ajatellen palautteen kerääminen kohderyhmältä eli oppilailta olisi ensiarvoisen tärkeää. Palautteen perusteella päihdekasvatusmateriaalia voisi kehittää edelleen asiakaslähtöisemmäksi. Vaikka materiaalimme tavoitteena on lisätä vuorovaikutusta ja oppilaiden toiminnallisuutta, on tulevaisuudessa kiinnitettävä näihin asioihin edelleen huomiota ehkäisevässä päihdetyössä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa päihdetietoutta lisäävää toiminnallista materiaalia selkeässä muodossa päihdekasvatustunneille ryhmän ikä- ja kehitystaso huomioiden, avoin vuorovaikutus mahdollistaen sekä niin, että materiaalimme olisi yhteistyökumppanillemme helposti hyödynnettävissä olemassa olevan materiaalin yhteydessä. Lisäksi teimme diaesityksen opinnäytteestämme ja sen tarkoituksesta oppilaiden vanhemmille vanhempainiltaan. Tietoperusta koostui ennaltaehkäisevästä päihdetyöstä kouluissa, nuorten päihteiden käytöstä Suomessa, päihteisiin liittyvistä asenteista sekä kouluikäisen kehityksestä ja oppimisesta.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi toiminnallinen materiaali koulun päihdekasvatustunnille, joka lisää vuorovaikutteisesti oppilaiden nuuska- ja kannabistietoutta. Oppitunnilla nuoret jaetaan kolmeen eri työpisteeseen, jossa he suorittavat tietovisa, väittämä sekä vapaa-ajan viettoon liittyen tehtäviä. Tehtävät tarkoituksena on lisätä oppilaiden tietoutta, mutta myös haastaa heidän päihdeasenteitaan tehtävien kautta.
Päihdekasvatustunnit pidetään kouluilla joka kevät. Kehitystyömme tuotos pääsee käyttöön vasta raportin julkaisun jälkeen. Jatkokehitystä ajatellen palautteen kerääminen kohderyhmältä eli oppilailta olisi ensiarvoisen tärkeää. Palautteen perusteella päihdekasvatusmateriaalia voisi kehittää edelleen asiakaslähtöisemmäksi. Vaikka materiaalimme tavoitteena on lisätä vuorovaikutusta ja oppilaiden toiminnallisuutta, on tulevaisuudessa kiinnitettävä näihin asioihin edelleen huomiota ehkäisevässä päihdetyössä.