Automated Hardware Repair Process
Vainola, Lassi (2021)
Vainola, Lassi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110319228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110319228
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö käsittelee Nokian datakeskuksien laitteistoon liittyvien vikailmoitusten luontiprosessia. Työn päätavoitteena on tutkia olemassa olevaa prosessia ja löytää tapa yksinkertaistaa sitä ja luoda kattava dokumentaatio uudistetusta prosessista.
Insinöörityö alkaa kohdeympäristön kuvauksella ja nykyprosessin yksityiskohdilla. Nykyprosessin jälkeen analysoidaan ongelma-alueet. Insinöörityössä käytetään tunnettua prosessinkehitysmenetelmää, Theory of Constraintsia (pullonkaula-ajattelu), jonka jälkeen on yleiskatsaus käytetyistä työkaluista.
Nykyisen prosessin kahta pääongelmaa tarkasteltiin yhdessä Nokian pilviasiantuntijan kanssa ja ongelmille suunniteltiin ratkaisu. Olemassa olevat ongelmat liittyvät toisiinsa, tämä työ ratkaisee molemmat.
Opinnäytetyön toteutusvaiheessa sovittiin tuotantosuunnitelmasta, luotiin automaatio-ohjelman koodi ja pyydetyt muuttujat ja asetettiin prosessin ajoitus. Uudistettu ja automatisoitu järjestelmä otettiin käyttöön testivaiheen jälkeen. Palautetta kysyttiin datakeskuksien vastaavilta ja tukitiimiltä. Palautteena tuli yksi muutosehdotus, tämä sisällytettiin ohjelmistokoodiin.
Tämän insinöörityön lopputulos koostuu vikailmoitusten automatisoidun luontiprosessin kuvauksesta, ohjelmistokoodin muutoksista ja parametriasetuksista sekä yksityiskohtaisista ja vaiheittaisista ohjeista käyttäjille. Tämän työn parannuksista saadut tärkeimmät edut ovat, että huoltohenkilöstö säästää merkittävästi aikaa, koska vierailut datakeskuksiin vähenevät. Lisäksi vikailmoitusten ratkaisuaika nopeutuu, koska useista laitteisto-ongelmista saadaan tieto yhdellä vikailmoituksella.
Insinöörityö alkaa kohdeympäristön kuvauksella ja nykyprosessin yksityiskohdilla. Nykyprosessin jälkeen analysoidaan ongelma-alueet. Insinöörityössä käytetään tunnettua prosessinkehitysmenetelmää, Theory of Constraintsia (pullonkaula-ajattelu), jonka jälkeen on yleiskatsaus käytetyistä työkaluista.
Nykyisen prosessin kahta pääongelmaa tarkasteltiin yhdessä Nokian pilviasiantuntijan kanssa ja ongelmille suunniteltiin ratkaisu. Olemassa olevat ongelmat liittyvät toisiinsa, tämä työ ratkaisee molemmat.
Opinnäytetyön toteutusvaiheessa sovittiin tuotantosuunnitelmasta, luotiin automaatio-ohjelman koodi ja pyydetyt muuttujat ja asetettiin prosessin ajoitus. Uudistettu ja automatisoitu järjestelmä otettiin käyttöön testivaiheen jälkeen. Palautetta kysyttiin datakeskuksien vastaavilta ja tukitiimiltä. Palautteena tuli yksi muutosehdotus, tämä sisällytettiin ohjelmistokoodiin.
Tämän insinöörityön lopputulos koostuu vikailmoitusten automatisoidun luontiprosessin kuvauksesta, ohjelmistokoodin muutoksista ja parametriasetuksista sekä yksityiskohtaisista ja vaiheittaisista ohjeista käyttäjille. Tämän työn parannuksista saadut tärkeimmät edut ovat, että huoltohenkilöstö säästää merkittävästi aikaa, koska vierailut datakeskuksiin vähenevät. Lisäksi vikailmoitusten ratkaisuaika nopeutuu, koska useista laitteisto-ongelmista saadaan tieto yhdellä vikailmoituksella.
