TUIKE-ohjauskansio : tunnetaitojen harjoitteluun ja ohjaamisen tueksi lastensuojelussa
Hyvönen, Jatta; Vartiainen, Taru (2021)
Hyvönen, Jatta
Vartiainen, Taru
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819409
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä, jonka tavoitteena oli vahvistaa Himaharjun lasten- ja nuortenkotiin sijoitettujen lasten hyvinvointia kehittämällä heidän tunnetaitojaan harjoitteiden avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda lastensuojelunyksikön työntekijöille lasten tunnetaitoja vahvistavien harjoitteiden ohjauskansio, jolla lisätään heidän ammatillista osaamistaan tunnetaitojen ohjaamisessa. Ohjauskansio nimettiin TUIKE-ohjauskansioksi, jonka kirjaimet muodostettiin sanoista tunnetaitoja kehittävä. Toimeksiantaja Himaharjun lasten- ja nuortenkoti sekä opinnäytetyön tekijät saivat siitä työkalun.
Idea opinnäytetyöhön syntyi opinnäytetyön tekijöiltä, jotka olivat huomanneet, ettei tunnetaitojen harjoittelemiseen ole arkilähtöisiä ohjauskansioita saatavilla lastensuojelun ohjaajille. Toimeksiantaja ilmaisi tuotteen tarpeellisuuden, sillä heidän työssään tekemien havaintojen sekä asiantuntijoiden mukaan sijoitetuilla lapsilla tunnetaidot ovat usein puutteelliset sijoituksen taustalla olevien kiintymys- ja vuorovaikutussuhteidenhäiriöiden vuoksi.
Opinnäytetyön raportin teoreettinen viitekehys koostui lastensuojelusta ja sijaishuollosta, John Bowlbyn kiintymyssuhdeteoriasta, varhaisesta vuorovaikutuksesta, tunteista sekä tunnetaidoista. TUIKE-ohjaskansio kehitettiin Jämsän ja Mannisen tuotekehitysprosessin vaiheiden eli kehittämistarpeen tai ongelman tunnistamisen, ideointivaiheen, tuotteen luonnostelun, tuotteen kehittämisen ja tuotteen viimeistelyn mukaisesti. Harjoitteisiin otettiin vaikutteita jo tehdyistä tunnetaito-oppaista, mutta lopulliset harjoitteet ideoitiin itse.
TUIKE-ohjauskansioon valmistui kahdeksantoista harjoitetta, jotka suunniteltiin 7–12-vuotiaille sijoitetuille lapsille. Ohjauskansio sisälsi yksilö- ja ryhmäharjoitteita, jotka olivat kestoltaan 5–15 minuuttia. Ohjauskansiota elävöitettiin tilatulla kuvituksella, selkeillä fonteilla sekä Vinkkilaatikoilla ja se toteutettiin Microsoft Office Word-ohjelmalla. TUIKE-ohjauskansiosta kerättiin palautetta Himaharjun henkilökunnalta, jonka perusteella tuotetta muokattiin sopivammaksi. Toimeksiantaja hyötyy TUIKE-ohjauskansiosta mahdollisella henkilökunnan ammatillisuuden kasvulla. Sijoitetut lapset hyötyvät ohjatuista harjoitteista, sillä hyvät tunnetaidot edistävät lapsen itsemyötätuntoa, koulumenestystä ja vuorovaikutustaitoja. Opinnäytetyö rajattiin siten, ettei TUIKE-ohjauskansion vaikuttavuutta tutkittu. Kehittämisideana opinnäytetyötä voitaisiin jatkaa tutkimalla harjoitteiden vaikutuksia lasten tunnetaitoihin.
Idea opinnäytetyöhön syntyi opinnäytetyön tekijöiltä, jotka olivat huomanneet, ettei tunnetaitojen harjoittelemiseen ole arkilähtöisiä ohjauskansioita saatavilla lastensuojelun ohjaajille. Toimeksiantaja ilmaisi tuotteen tarpeellisuuden, sillä heidän työssään tekemien havaintojen sekä asiantuntijoiden mukaan sijoitetuilla lapsilla tunnetaidot ovat usein puutteelliset sijoituksen taustalla olevien kiintymys- ja vuorovaikutussuhteidenhäiriöiden vuoksi.
Opinnäytetyön raportin teoreettinen viitekehys koostui lastensuojelusta ja sijaishuollosta, John Bowlbyn kiintymyssuhdeteoriasta, varhaisesta vuorovaikutuksesta, tunteista sekä tunnetaidoista. TUIKE-ohjaskansio kehitettiin Jämsän ja Mannisen tuotekehitysprosessin vaiheiden eli kehittämistarpeen tai ongelman tunnistamisen, ideointivaiheen, tuotteen luonnostelun, tuotteen kehittämisen ja tuotteen viimeistelyn mukaisesti. Harjoitteisiin otettiin vaikutteita jo tehdyistä tunnetaito-oppaista, mutta lopulliset harjoitteet ideoitiin itse.
TUIKE-ohjauskansioon valmistui kahdeksantoista harjoitetta, jotka suunniteltiin 7–12-vuotiaille sijoitetuille lapsille. Ohjauskansio sisälsi yksilö- ja ryhmäharjoitteita, jotka olivat kestoltaan 5–15 minuuttia. Ohjauskansiota elävöitettiin tilatulla kuvituksella, selkeillä fonteilla sekä Vinkkilaatikoilla ja se toteutettiin Microsoft Office Word-ohjelmalla. TUIKE-ohjauskansiosta kerättiin palautetta Himaharjun henkilökunnalta, jonka perusteella tuotetta muokattiin sopivammaksi. Toimeksiantaja hyötyy TUIKE-ohjauskansiosta mahdollisella henkilökunnan ammatillisuuden kasvulla. Sijoitetut lapset hyötyvät ohjatuista harjoitteista, sillä hyvät tunnetaidot edistävät lapsen itsemyötätuntoa, koulumenestystä ja vuorovaikutustaitoja. Opinnäytetyö rajattiin siten, ettei TUIKE-ohjauskansion vaikuttavuutta tutkittu. Kehittämisideana opinnäytetyötä voitaisiin jatkaa tutkimalla harjoitteiden vaikutuksia lasten tunnetaitoihin.