Päivittäistavarakaupan verkkokaupat
Piippo, Niko (2021)
Piippo, Niko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110819404
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksen oli selvittää verkkokauppojen tulevaisuutta päivittäistavarakaupan alalla. Kuluttajat ovat monissa tavara-aloissa siirtyneet suurimmaksi osaksi jo verkkoon, mutta päivittäistavarakaupan alalla näin ei ole. Maailmanlaajuinen pandemia on kuitenkin räjäyttänyt verkkokauppojen suosion päivittäistavarakaupan alalla.
Työ oli laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Työssä käytettiin hyväksi kaupan alan ammattilaisia, jotka ovat olleet pitkään alalla ja ovat olleet kehityksessä mukana. Heidän lisäksi haastateltiin myös kaupan asiakkaita, koska heitä varten näitä uusia palveluja juuri kehitetään.
Verkkokauppa ei ole päivittäistavarakaupan alalla kovin yksinkertainen palvelu. Tuotteiden keräily ja kuljettaminen on työlästä ja vie kaupoilta paljon aikaa ja rahaa. Myös toimitusajat ovat yksi ongelma. Muilla aloilla voidaan tilattuja tuotteita odotella viikkoja, kun taas ruokaostokset haluttaisiin kotiin mahdollisimman pian. Verkkokauppa kuitenkin kuuluu tälle vuosikymmenelle, kun digitalisaatio jatkaa kehittymistään.
Verkkokauppojen tulevaisuus päivittäistavarakaupan alalla on vielä melko avoin. Muiden alojen siirtyminen verkkokauppaan tuo oman paineensa myös päivittäistavarakaupan alalle. Verkkokaupat ovat monilla muilla aloilla jo syrjäyttäneet kivijalkamyymälät, ja myymälöitä on jouduttu myös kokonaan sulkemaan vähäisen asiakasmäärän vuoksi. Päivittäistavarakauppa kuitenkin eroaa muista aloista paljon, ja sen kivijalkamyymälät eivät vielä ainakaan ole uhattuina.
Työ oli laadullinen tutkimus, ja aineisto kerättiin haastatteluiden avulla. Työssä käytettiin hyväksi kaupan alan ammattilaisia, jotka ovat olleet pitkään alalla ja ovat olleet kehityksessä mukana. Heidän lisäksi haastateltiin myös kaupan asiakkaita, koska heitä varten näitä uusia palveluja juuri kehitetään.
Verkkokauppa ei ole päivittäistavarakaupan alalla kovin yksinkertainen palvelu. Tuotteiden keräily ja kuljettaminen on työlästä ja vie kaupoilta paljon aikaa ja rahaa. Myös toimitusajat ovat yksi ongelma. Muilla aloilla voidaan tilattuja tuotteita odotella viikkoja, kun taas ruokaostokset haluttaisiin kotiin mahdollisimman pian. Verkkokauppa kuitenkin kuuluu tälle vuosikymmenelle, kun digitalisaatio jatkaa kehittymistään.
Verkkokauppojen tulevaisuus päivittäistavarakaupan alalla on vielä melko avoin. Muiden alojen siirtyminen verkkokauppaan tuo oman paineensa myös päivittäistavarakaupan alalle. Verkkokaupat ovat monilla muilla aloilla jo syrjäyttäneet kivijalkamyymälät, ja myymälöitä on jouduttu myös kokonaan sulkemaan vähäisen asiakasmäärän vuoksi. Päivittäistavarakauppa kuitenkin eroaa muista aloista paljon, ja sen kivijalkamyymälät eivät vielä ainakaan ole uhattuina.
