Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Täyssähköautojen ajoakkujen kestoikätutkimus

Laurell, Eemi (2021)

 
Avaa tiedosto
Laurell_Eemi.pdf (874.1Kt)
Lataukset: 


Laurell, Eemi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021110919610
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tekijä: Eemi Laurell
Otsikko: Täyssähköautojen ajoakkujen kestoikätutkimus
Sivumäärä: 21 sivua + 1 liite
Aika: 5.11.2021
Tutkinto: Insinööri (AMK)
Tutkinto-ohjelma: Ajoneuvotekniikka
Ammatillinen pääaine: Ajoneuvojen jälkimarkkinointi
Ohjaajat: Tekninen johtaja Jouko Sohlberg, AKL
Lehtori Pasi Kovanen

Insinöörityössä tutkittiin Autoalan Keskusliiton (AKL) toimeksiannosta täyssähköautojen ajoakkujen odotettavissa olevaa kestoikää normaalikäytössä. Akun kuntoa selvitettiin muiden arvojen avulla siinä tapauksessa, ettei SOH-arvoa olisi ilmaistu tarpeeksi selkeästi. Akun ikääntymisen syitä pohdittiin akunhallintajärjestelmän antamia arvoja tutkimalla. Lisäksi selvitettiin kemioiltaan erilaisten akkujen kestoikäeroja.

Työ toteutettiin keräämällä satunnaisesti valittujen käytettyjen autojen itsediagnostiikasta tietoja kahta monimerkkitesteriä käyttäen. Nämä testerit olivat Launch X-431 PRO sekä Bosch-kokonaisuus, joka koostuu DCU 220 -tietokoneesta, KTS 560 -diagnostiikkatyökalusta ja ESI[tronic] 2.0 Online -ohjelmistosta. Näin saatiin kerättyä akunhallintajärjestelmän antama akun kuntoarvio (SOH) ja monia muita arvoja. Työtä varten etsittiin lähinnä pääkaupunkiseudun autoliikkeistä mahdollisimman vanhoja ja paljon ajettuja täyssähköautoja. Tämän lisäksi sähköautoilijoita kutsuttiin suoraan Metropolian autolaboratorioon luettamaan autojensa tietoja tutkimusta varten. Aineistoa haettiin myös internetistä. Teslan osalta oltiin täysin ulkopuolisen tiedon varassa, koska käytössä olleilla laitteilla ei voitu lukea Teslan diagnostiikkaa.

Insinöörityön tuloksena saatiin melko kattavan otoksen perusteella muodostettua arvio täyssähköautojen akkujen kestoiästä ja siihen eniten vaikuttavista seikoista. Testereillä saatiin luettua SOH-arvo monista sellaisista automalleista, joita autoliikkeissä oli. Käytettävissä olleista arvoista oli pääteltävissä akkujen iän olevan selkeimmin niiden kuntoon vaikuttava asia. Toisaalta myös akun kemiallinen rakenne vaikuttaa kestoikään. Kolmesta yleisesti käytetystä akkukemiasta LMO:n havaittiin ikääntyvän nopeimmin, mutta myös Nissan Leafin 30 kWh:n akut saattavat olla alttiita nopealle ikääntymiselle. Aineiston perusteella noin kymmenen vuotta vanha täyssähköauto on voinut menettää noin neljänneksen alkuperäisestä akkukapasiteetistaan. Akun purkaminen aivan tyhjäksi ja lataaminen aivan täyteen ovat ajoneuvon käytön aikana tapahtuvia asioita, jotka vaikuttavat akun kestoikään kielteisesti.

Avainsanat: täyssähköauto, ajoakku, akun kestoikä, litiumakku, akkukemia
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste