Kuljetusyrityksen kannattavuuden tarkastelu toimintolaskennalla
Sinkkonen, Maija (2021)
Sinkkonen, Maija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111020017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111020017
Tiivistelmä
Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Etäisyyksien vuoksi tuotetta kohden kertyy enemmän kuljetuskilometrejä kuin missään muualla Euroopassa. Kuljetusala on kovassa paineessa kiristyneiden polttoaineverojen ja päästövähennysten vuoksi. Kuljetusyrityksille on tärkeää löytää kannattavuudelle tarkkoja laskentakeinoja perinteisen tilinpäätöksen lisäksi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on kuljetusyritys, joka on perustettu vuonna 2000. Kuljetusyritys työllistää kaksi työntekijää ja yrittäjän itse.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten toimintolaskentaa voidaan soveltaa kuljetusyrityksessä ja minkälaista lisäarvoa se tuo yritykselle tilinpäätöksen rinnalle. Tutkimuksessa päädyttiin tutkimaan asiakaskohtaisia kustannuksia toimintolaskennalla. Toimeksiantoyrityksellä ei ole tällä hetkellä käytössään minkäänlaista kustannuslaskentajärjestelmää.
Tutkimuksen teoria koostuu yrityksen kannattavuuden mittareista ja toimintolaskennasta. Tutkimuksessa on käytetty lähteenä lähinnä kirjallisuutta. Empiirinen osuus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimus perustuu haastattelujen, kuljetusraporttien, kirjanpidon ja laskutusohjelman perusteella tehtyihin havaintoihin.
Kuljetusyritykselle tehtiin toimintopohjainen asiakaskustannuslaskelma. Tutkimuksen tulosten perusteella nähtiin, mistä asiakkaiden kustannukset muodostuvat ja mihin toimintoon kuluu eniten aikaa. Tutkimuksessa saatiin selville, että yrityksen asiakkaat ovat kannattavia.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on kuljetusyritys, joka on perustettu vuonna 2000. Kuljetusyritys työllistää kaksi työntekijää ja yrittäjän itse.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten toimintolaskentaa voidaan soveltaa kuljetusyrityksessä ja minkälaista lisäarvoa se tuo yritykselle tilinpäätöksen rinnalle. Tutkimuksessa päädyttiin tutkimaan asiakaskohtaisia kustannuksia toimintolaskennalla. Toimeksiantoyrityksellä ei ole tällä hetkellä käytössään minkäänlaista kustannuslaskentajärjestelmää.
Tutkimuksen teoria koostuu yrityksen kannattavuuden mittareista ja toimintolaskennasta. Tutkimuksessa on käytetty lähteenä lähinnä kirjallisuutta. Empiirinen osuus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimus perustuu haastattelujen, kuljetusraporttien, kirjanpidon ja laskutusohjelman perusteella tehtyihin havaintoihin.
Kuljetusyritykselle tehtiin toimintopohjainen asiakaskustannuslaskelma. Tutkimuksen tulosten perusteella nähtiin, mistä asiakkaiden kustannukset muodostuvat ja mihin toimintoon kuluu eniten aikaa. Tutkimuksessa saatiin selville, että yrityksen asiakkaat ovat kannattavia.
