Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Klikkauksia keräävät mainokset: Facebook-mainoksen luovan sisällön vaikutus mainoksen tehokkuuteen A/B-testein tutkittuna Sitowisen mainoskampanjoissa

Lamminen, Kirsi (2021)

 
Avaa tiedosto
Klikkauksia keräävät mainokset, Lamminen Kirsi (5.986Mt)
Lataukset: 


Lamminen, Kirsi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111020012
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan luovan sisällön vaikutusta Facebook-mainosten tehokkuuteen. Tutkimuksessa selvitetään, miten mainostekstin puhuttelu tai informaatiorakenne vaikuttavat mainoksen tuloksiin. Mainoskuvien vaikutusta testattiin käyttäen Sitowisen brändikuvia.

Tutkimuskysymys kuuluu: minkälaisia teksti- ja kuvaelementtejä Sitowisen Facebook-mainoksissa kannattaa käyttää, jotta mainokset olisivat mahdollisimman tehokkaita? Tutkimusmenetelmänä käytettiin A/B-testausta. Tutkimusaineisto kerättiin Facebookin mainoskeskuksen A/B-testaustyökalulla ja analyysissä käytettiin sen tuottamia tunnuslukuja.

Tutkimuksessa korostuu sosiaalisen median ja myös Facebookin ominaispiirre: tekstisisältö on lyhyttä ja ytimekästä, jolloin aivan ensimmäiset sanat ovat ratkaisevia. Tämän vuoksi tutkimuksessa nostetaan esiin AICDA-kaava sekä ultra-brief copy -kirjoitustyyli.

Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että puhuttelu mainostekstin alussa on usein tehokasta. Muutokset mainostekstin informaatiorakenteessa eivät tuota yhtä selkeitä tuloksia. Näyttää kuitenkin siltä, että pääpointit kannattaa sijoittaa mainoksen alkuun. Mainoskuvina testattiin Sitowisen mainoskuvia. Sinitaustaiset kuvat menestyivät hyvin. Tutkimuksessa havaittiin, että kuvassa oleva kohderyhmälle samaistuttavissa oleva henkilöhahmo tuottaa tehokkaimman tuloksen.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mainosten A/B-testaaminen on hyödyllistä. Tulosten kautta voidaan tuottaa entistä kustannustehokkaampia mainoksia. Testaamista tulee jatkaa, jotta tulokset tarkentuvat ja useammat muuttujat voivat tulla testatuiksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste