Klikkauksia keräävät mainokset: Facebook-mainoksen luovan sisällön vaikutus mainoksen tehokkuuteen A/B-testein tutkittuna Sitowisen mainoskampanjoissa
Lamminen, Kirsi (2021)
Lamminen, Kirsi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111020012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111020012
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan luovan sisällön vaikutusta Facebook-mainosten tehokkuuteen. Tutkimuksessa selvitetään, miten mainostekstin puhuttelu tai informaatiorakenne vaikuttavat mainoksen tuloksiin. Mainoskuvien vaikutusta testattiin käyttäen Sitowisen brändikuvia.
Tutkimuskysymys kuuluu: minkälaisia teksti- ja kuvaelementtejä Sitowisen Facebook-mainoksissa kannattaa käyttää, jotta mainokset olisivat mahdollisimman tehokkaita? Tutkimusmenetelmänä käytettiin A/B-testausta. Tutkimusaineisto kerättiin Facebookin mainoskeskuksen A/B-testaustyökalulla ja analyysissä käytettiin sen tuottamia tunnuslukuja.
Tutkimuksessa korostuu sosiaalisen median ja myös Facebookin ominaispiirre: tekstisisältö on lyhyttä ja ytimekästä, jolloin aivan ensimmäiset sanat ovat ratkaisevia. Tämän vuoksi tutkimuksessa nostetaan esiin AICDA-kaava sekä ultra-brief copy -kirjoitustyyli.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että puhuttelu mainostekstin alussa on usein tehokasta. Muutokset mainostekstin informaatiorakenteessa eivät tuota yhtä selkeitä tuloksia. Näyttää kuitenkin siltä, että pääpointit kannattaa sijoittaa mainoksen alkuun. Mainoskuvina testattiin Sitowisen mainoskuvia. Sinitaustaiset kuvat menestyivät hyvin. Tutkimuksessa havaittiin, että kuvassa oleva kohderyhmälle samaistuttavissa oleva henkilöhahmo tuottaa tehokkaimman tuloksen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mainosten A/B-testaaminen on hyödyllistä. Tulosten kautta voidaan tuottaa entistä kustannustehokkaampia mainoksia. Testaamista tulee jatkaa, jotta tulokset tarkentuvat ja useammat muuttujat voivat tulla testatuiksi.
Tutkimuskysymys kuuluu: minkälaisia teksti- ja kuvaelementtejä Sitowisen Facebook-mainoksissa kannattaa käyttää, jotta mainokset olisivat mahdollisimman tehokkaita? Tutkimusmenetelmänä käytettiin A/B-testausta. Tutkimusaineisto kerättiin Facebookin mainoskeskuksen A/B-testaustyökalulla ja analyysissä käytettiin sen tuottamia tunnuslukuja.
Tutkimuksessa korostuu sosiaalisen median ja myös Facebookin ominaispiirre: tekstisisältö on lyhyttä ja ytimekästä, jolloin aivan ensimmäiset sanat ovat ratkaisevia. Tämän vuoksi tutkimuksessa nostetaan esiin AICDA-kaava sekä ultra-brief copy -kirjoitustyyli.
Tutkimuksen tuloksena huomattiin, että puhuttelu mainostekstin alussa on usein tehokasta. Muutokset mainostekstin informaatiorakenteessa eivät tuota yhtä selkeitä tuloksia. Näyttää kuitenkin siltä, että pääpointit kannattaa sijoittaa mainoksen alkuun. Mainoskuvina testattiin Sitowisen mainoskuvia. Sinitaustaiset kuvat menestyivät hyvin. Tutkimuksessa havaittiin, että kuvassa oleva kohderyhmälle samaistuttavissa oleva henkilöhahmo tuottaa tehokkaimman tuloksen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mainosten A/B-testaaminen on hyödyllistä. Tulosten kautta voidaan tuottaa entistä kustannustehokkaampia mainoksia. Testaamista tulee jatkaa, jotta tulokset tarkentuvat ja useammat muuttujat voivat tulla testatuiksi.
