Sähköisten palveluiden käytön kartoittaminen ja kehittäminen osana mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoitopolkua
Suhonen, Heini (2021)
Suhonen, Heini
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120047
Tiivistelmä
Suomessa ja muualla maailmassa tieto- ja viestintäliikenteen kehittymisen ja väestön ikääntymisen myötä sosiaali- ja terveyspalvelut tulevat olemaan palvelurakenteen uudistamisen paineen alla. Terveyspalveluiden kehittämiseksi tulee löytää uusia innovatiivisia ratkaisuja ja tuotteita sekä organisaatiomuutoksia. Sähköisten palveluiden avulla pyritään saavuttamaan merkittäviä terveyshyötyjä asiakkaille, löytämään uusia tapoja saavuttaa asiakkaat ja lisäämään kustannustehokkuutta. Tavoitteena on myös pyrkiä parantamaan asiakkaan hoidon saatavuutta, hoidon laatua ja tukea asiakkaan hoidon koordinointia. Sähköiset palvelut tulevat olemaan keskeinen osa terveydenhuollon digitalisaatiota.
Sähköinen palveluverkosto rakentuu kaikista sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmiä käyttävistä ja hallinnoivista sekä kansallisista tietojärjestelmäpalveluista, sekä erilaisista kokonaisuutta määräävistä, ohjaavista, valvovista ja kehittävistä toimista ja toimijoista. Kansainvälisesti arvioituna Suomi on kehittyneimpiä maita sähköisten terveyden- ja hyvinvoinnin asiakastietojen hallinnassa.
Tässä tutkimuksessa kartoitettiin Keski-Uudenmaan Sotekuntayhtymän, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelujen -alueella olemassa olevien sähköisten palveluiden käyttöä. Lisäksi kartoitettiin asiakkaiden käyttökokemuksia sähköisten palveluiden käytöstä osana mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoitopolkua. Tulevaisuudessa tavoitteena olisi kehittää palveluita paremmin asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin kirjallisella kyselyllä.
Tutkimustulosten mukaan sähköiset palvelut ovat helpottaneet, nopeuttaneet ja madaltaneet kynnystä hakeutua mielenterveys- ja päihdepalveluihin. Sähköiset palvelut nähdään keskeisenä osana tulevaisuuden palveluita, mutta ne eivät saa korvata perinteisimpiä vastaanottopalveluita. Tulevaisuudessa asiakkaat toivoisivat hoitonsa tueksi sähköistä hoitoportaalia, mikä pitäisi sisällään tehtäviä, hoidon edistymisen seurantaa ja vertaistukea. As information and communication methods develop in Finland and globally, and as the population ages, there will be pressure on social and health services to reform the service structure. In order to develop health services, new innovative solutions and products as well as organizational changes must be found. E-services aim to achieve significant health benefits for clients, find to new ways to reach clients and increase cost efficiency. The aim to is also to improve the availability of a client care and the quality of care and to support the coordination of client care. Electronic services will play a major role in the digitalisation of healthcare.
The electronic service network consists of users and administrators of social and health care information systems, national information services, and various activities and parties that define, guide, monitor and develop social and health care. Internationally, Finland is one of the most advanced countries in the management of digital client data in health and wellbegeing services.
This study mapped the use of existing e-services in the the Welfare and Health Promotion Services of Keski-Uudenmaa Sotekuntayhtymä (social and healthcare joint municipal authority of Keski-Uusimaa) In addition, clients´ user experiences of using e-services were surveyed as part of the treatment path of mental and substance abuse clients. In the future, the goal would be to develop the services to better meet the needs of the clients. A qualitative research method was used in the study and the material was collected through a written questionnaire.
According to the research results, e-services have facilitated and accelerated acces to mental health and substance abuse services and lowered the threshold of seeking these services. Electronic services are seen as an essential part of the services of the future, but they must not replace the most traditional services. The clients suggested that in the future their care woud be supported by an electronic portal with tasks, monitoring of the progress of care, and peer support.
Sähköinen palveluverkosto rakentuu kaikista sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmiä käyttävistä ja hallinnoivista sekä kansallisista tietojärjestelmäpalveluista, sekä erilaisista kokonaisuutta määräävistä, ohjaavista, valvovista ja kehittävistä toimista ja toimijoista. Kansainvälisesti arvioituna Suomi on kehittyneimpiä maita sähköisten terveyden- ja hyvinvoinnin asiakastietojen hallinnassa.
Tässä tutkimuksessa kartoitettiin Keski-Uudenmaan Sotekuntayhtymän, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelujen -alueella olemassa olevien sähköisten palveluiden käyttöä. Lisäksi kartoitettiin asiakkaiden käyttökokemuksia sähköisten palveluiden käytöstä osana mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoitopolkua. Tulevaisuudessa tavoitteena olisi kehittää palveluita paremmin asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja aineisto kerättiin kirjallisella kyselyllä.
Tutkimustulosten mukaan sähköiset palvelut ovat helpottaneet, nopeuttaneet ja madaltaneet kynnystä hakeutua mielenterveys- ja päihdepalveluihin. Sähköiset palvelut nähdään keskeisenä osana tulevaisuuden palveluita, mutta ne eivät saa korvata perinteisimpiä vastaanottopalveluita. Tulevaisuudessa asiakkaat toivoisivat hoitonsa tueksi sähköistä hoitoportaalia, mikä pitäisi sisällään tehtäviä, hoidon edistymisen seurantaa ja vertaistukea.
The electronic service network consists of users and administrators of social and health care information systems, national information services, and various activities and parties that define, guide, monitor and develop social and health care. Internationally, Finland is one of the most advanced countries in the management of digital client data in health and wellbegeing services.
This study mapped the use of existing e-services in the the Welfare and Health Promotion Services of Keski-Uudenmaa Sotekuntayhtymä (social and healthcare joint municipal authority of Keski-Uusimaa) In addition, clients´ user experiences of using e-services were surveyed as part of the treatment path of mental and substance abuse clients. In the future, the goal would be to develop the services to better meet the needs of the clients. A qualitative research method was used in the study and the material was collected through a written questionnaire.
According to the research results, e-services have facilitated and accelerated acces to mental health and substance abuse services and lowered the threshold of seeking these services. Electronic services are seen as an essential part of the services of the future, but they must not replace the most traditional services. The clients suggested that in the future their care woud be supported by an electronic portal with tasks, monitoring of the progress of care, and peer support.