Pilvessä tarjottavan diagnosointipalvelun muotoilu- ja käytettävyyssuunnitelma
Heposaari, Susanna; Widgrén, Petri (2021)
Heposaari, Susanna
Widgrén, Petri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120067
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia pilvessä tarjottavan diagnosointipalvelun käyttäjien sekä talouden toimijoiden olemassa olevat ja piilevät tarpeet sekä selvittää, mitä valmistajan pitää ottaa huomioon ohjelmistokehityksen määrittelyvaiheessa ja kehittämisessä, kun hyvinvointilaitteen markkinoilta siirrytään lääkinnällisen laitteen markkinoille. Kehittämistehtävän tuloksena toimeksiantajalle tuotettiin käyttöliittymän muotoilu- ja käytettävyyssuunnitelma. Toimeksiantaja hyödyntää ehdotusta ohjelmistoprojektin vaatimusmäärittelyssä ja suunnittelun lähtökohtana.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena fokusryhmähaastatteluna ja aineistoa kerättiin myös palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntävässä osallistavassa työpajatyöskentelyssä. Tutkimuksessa kerättiin toimeksiantajan, käyttäjien ja talouden toimijoiden tarpeet ja toiveet prototyypin muotoilua varten. Tutkimuksen toisessa vaiheessa kerättiin fokusryhmän jäseniltä palautetta heille verkossa jaettuun prototyypin ensimmäiseen versioon.
Lääkintälaitteeksi tarkoitetun ohjelmiston käyttäjien osallistaminen heti ohjelmiston suunnittelun alkuvaiheessa on välttämätöntä, että käyttäjien tarpeet saadaan selville ja valmiin sovelluksen käyttökelpoisuutta voidaan verrata määriteltyihin vaatimuksiin. Tutkimuksessa selvisi, että pilvipalvelun käyttöliittymää halutaan päästä tarkastelemaan ilman erillistä kirjautumista. Se on mahdollista, kun yhdistämiseen käytetään OAuth2 protokollaa. Mittaustuloksen selkeä esittäminen ja toimintaohje terveydenhuollon ammattilaiselle koettiin palvelun tärkeimmiksi ominaisuuksiksi. Toinen merkittävä havainto oli, että pilvipalvelun pitää tarjota selkeästi mitattavaa arvoa kaikille sidosryhmille käyttäjien lisäksi. Prototyyppitestauksen perusteella valikoitui pilvipalvelun vaalea teema jatkoon.
Tutkimuksen ja prototyypistä saadun palautteen perusteella toimeksiantajalle tehtiin ehdotus pilvessä tarjottavan diagnosointipalvelun muotoilu- ja käytettävyyssuunnitelmasta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena fokusryhmähaastatteluna ja aineistoa kerättiin myös palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntävässä osallistavassa työpajatyöskentelyssä. Tutkimuksessa kerättiin toimeksiantajan, käyttäjien ja talouden toimijoiden tarpeet ja toiveet prototyypin muotoilua varten. Tutkimuksen toisessa vaiheessa kerättiin fokusryhmän jäseniltä palautetta heille verkossa jaettuun prototyypin ensimmäiseen versioon.
Lääkintälaitteeksi tarkoitetun ohjelmiston käyttäjien osallistaminen heti ohjelmiston suunnittelun alkuvaiheessa on välttämätöntä, että käyttäjien tarpeet saadaan selville ja valmiin sovelluksen käyttökelpoisuutta voidaan verrata määriteltyihin vaatimuksiin. Tutkimuksessa selvisi, että pilvipalvelun käyttöliittymää halutaan päästä tarkastelemaan ilman erillistä kirjautumista. Se on mahdollista, kun yhdistämiseen käytetään OAuth2 protokollaa. Mittaustuloksen selkeä esittäminen ja toimintaohje terveydenhuollon ammattilaiselle koettiin palvelun tärkeimmiksi ominaisuuksiksi. Toinen merkittävä havainto oli, että pilvipalvelun pitää tarjota selkeästi mitattavaa arvoa kaikille sidosryhmille käyttäjien lisäksi. Prototyyppitestauksen perusteella valikoitui pilvipalvelun vaalea teema jatkoon.
Tutkimuksen ja prototyypistä saadun palautteen perusteella toimeksiantajalle tehtiin ehdotus pilvessä tarjottavan diagnosointipalvelun muotoilu- ja käytettävyyssuunnitelmasta.