Lasten ja nuorten ennaltaehkäisevän mielenterveys- ja päihdetyön vaikuttavat menetelmät: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kröger, Anne (2021)
Kröger, Anne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111120090
Tiivistelmä
Kuvailevassa kirjallisuuskatsauksessa kuvataan lasten, nuorten ja lapsiperheiden ennaltaehkäiseviä mielenterveys- ja päihdetyön vaikuttavaksi todettuja menetelmiä. Kirjallisuuskatsausta voidaan käyttää suosituksena Siilinjärven kunnalle, ennaltaehkäisevän mielenterveys- ja päihdetyön menetelmien käyttöönottoon lasten, nuorten ja lapsiperheiden työn tueksi.
Lasten ja nuorten mielenterveyden ongelmat sekä päihdehäiriöt ovat kasvaneet maailmanlaajuisesti. Lasten ja nuorten ennalta ehkäisevällä työllä tarkoitetaan toimia, joiden avulla edistetään hyvinvointia. Ennaltaehkäisevällä työllä on todistettu olevan merkittävät vaikutukset lasten ja nuorten ja lapsiperheiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Lasten ja nuorten turvallista kasvua voidaan tukea käyttämällä vaikuttavia ennaltaehkäiseviä menetelmiä. Tutkimuksien mukaan tutkimusnäyttöön pohjautuvat vaikuttavaksi todetut sekä kustannustehokkaat ennaltaehkäisevät ja varhaiset menetelmät tuottavat suurimman hyödyn niin inhimillisesti kuin taloudellisesti.
Ennaltaehkäiseviä menetelmiä on paljon olemassa Suomessa ja niitä kehitetään koko ajan lisää. Suurin osa käytössä olevista menetelmistä on arvioita ja kehitetty Suomessa, osa taas ulkomailla, josta ne on rantautunut maahamme. Ulkomailla kehitetyistä menetelmistä osaa on kehitetty ja arvioitu lisää Suomessa. Useita samoja menetelmiä käytetään varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa kuin toisen asteen opiskelijoilla, joistakin menetelmistä on kehitetty omat sovellutuksensa toiselle asteella.
Kirjallisuuskatsauksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että mielenterveysongelmien ennaltaehkäisy on merkittävässä roolissa lasten ja nuorten positiivisen elämänkulun turvaamiseksi. Vanhemmat ovat isossa merkityksessä vaikuttamassa lasten ja nuorten kehitykseen ja siksi vanhemmille tarkoitettuihin menetelmiin tulisi kiinnittää erityistä huomiota, vanhempien taitojen vahvistamiseksi. Lasten mielenterveydenedistämiseksi olisi tärkeää, että otetaan käyttöön vaikuttavaksi todettuja menetelmiä ja ne olisivat saatavilla yhdenvertaisesti ja tarpeenmukaisesti. Ennaltaehkäisevissä menetelmissä tulisi keskittyä kustannustehokkaisiin ja näyttöön perustuviin menetelmiin. Hyvin suunnitelluilla ja johdetuilla ennaltaehkäisevillä menetelmillä voidaan tuottaa näkyviä tuloksia, joita voidaan seurata ja arvioida ja näin parantaa lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja elämän laatua.
Lasten ja nuorten mielenterveyden ongelmat sekä päihdehäiriöt ovat kasvaneet maailmanlaajuisesti. Lasten ja nuorten ennalta ehkäisevällä työllä tarkoitetaan toimia, joiden avulla edistetään hyvinvointia. Ennaltaehkäisevällä työllä on todistettu olevan merkittävät vaikutukset lasten ja nuorten ja lapsiperheiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Lasten ja nuorten turvallista kasvua voidaan tukea käyttämällä vaikuttavia ennaltaehkäiseviä menetelmiä. Tutkimuksien mukaan tutkimusnäyttöön pohjautuvat vaikuttavaksi todetut sekä kustannustehokkaat ennaltaehkäisevät ja varhaiset menetelmät tuottavat suurimman hyödyn niin inhimillisesti kuin taloudellisesti.
Ennaltaehkäiseviä menetelmiä on paljon olemassa Suomessa ja niitä kehitetään koko ajan lisää. Suurin osa käytössä olevista menetelmistä on arvioita ja kehitetty Suomessa, osa taas ulkomailla, josta ne on rantautunut maahamme. Ulkomailla kehitetyistä menetelmistä osaa on kehitetty ja arvioitu lisää Suomessa. Useita samoja menetelmiä käytetään varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa kuin toisen asteen opiskelijoilla, joistakin menetelmistä on kehitetty omat sovellutuksensa toiselle asteella.
Kirjallisuuskatsauksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että mielenterveysongelmien ennaltaehkäisy on merkittävässä roolissa lasten ja nuorten positiivisen elämänkulun turvaamiseksi. Vanhemmat ovat isossa merkityksessä vaikuttamassa lasten ja nuorten kehitykseen ja siksi vanhemmille tarkoitettuihin menetelmiin tulisi kiinnittää erityistä huomiota, vanhempien taitojen vahvistamiseksi. Lasten mielenterveydenedistämiseksi olisi tärkeää, että otetaan käyttöön vaikuttavaksi todettuja menetelmiä ja ne olisivat saatavilla yhdenvertaisesti ja tarpeenmukaisesti. Ennaltaehkäisevissä menetelmissä tulisi keskittyä kustannustehokkaisiin ja näyttöön perustuviin menetelmiin. Hyvin suunnitelluilla ja johdetuilla ennaltaehkäisevillä menetelmillä voidaan tuottaa näkyviä tuloksia, joita voidaan seurata ja arvioida ja näin parantaa lasten ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia ja elämän laatua.
