Tavoiteltu työntekijäkokemus: näkemyksiä hyvästä työntekijäkokemuksesta
Mikkonen, Marika (2021)
Mikkonen, Marika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111220131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111220131
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten organisaatioissa saadaan rakennettua hyvä työntekijäkokemus. Tarkastelun kohteena olivat tekijät, jotka rakentavat työntekijäkokemusta. Samalla haluttiin kasvattaa ymmärrystä siitä, miten työntekijäkokemusta tulisi kehittää ja johtaa, jotta kokemukseen investoiminen toisi tavoiteltua hyötyä organisaatioille. Uskotaan että, hyvän työntekijäkokemuksen tarjoaminen auttaa organisaatioita saamaan ja pitämään parhaat osaajat.
Opinnäytetyötä varten perehdyttiin moniin tutkimuksiin, ajankohtaisiin artikkeleihin ja kirjallisuuteen. Työn viitekehys muodostui niistä tekijöistä, jotka nousivat yhteneväisesti esille eri teorioista. Työntekijäkokemuksen rakentumista tarkastellaan muun muassa organisaatiokulttuurin, johtajuuden, työmotivaation, merkityksellisyyden ja työntekijäymmärryksen avulla. Valitulle aiheelle ei ollut toimeksiantajaa. Näin ollen opinnäytetyön empiirinen osio suoritettiin kvalitatiivisella tutkimuksella Great Place to Work® -auditoinnissa menestyneiden organisaatioiden keskuudessa. Katsottiin, että Suomen parhaimpia työpaikkoja tutkimalla saataisiin olennaista tietoa positiivisen työntekijäkokemuksen luomisesta.
Tuloksista selvisi, että työntekijäkokemus muodostuu useasta, toisiinsa ulottuvasta tekijästä. Voidaan nähdä, että työntekijäkokemus syntyy työn merkityksellisyydestä, luottamuksesta, vapaudesta ja vastuusta. Tärkeinä tekijöinä koettiin niin ikään johdon oikeudenmukainen toiminta ja palautteellisuus läpi koko organisaation. Myös yhteisöllisyyden ja sujuvan kommunikaation katsottiin olevan merkittävässä osassa, jotta työntekijäkokemuksesta syntyisi paras mahdollinen.
Hyvää työntekijäkokemusta pystytään rakentamaan jo sillä, kun organisaatioissa toimitaan arvoihin pohjaten ja inhimillisyydellä. Tärkeää on myös nähdä työntekijä yksilönä ja kokonaisuutena. Yksilölle merkityksellisten asioiden selvittäminen auttaa organisaatioita luomaan toivotunlaista työntekijäkokemusta.
Opinnäytetyötä varten perehdyttiin moniin tutkimuksiin, ajankohtaisiin artikkeleihin ja kirjallisuuteen. Työn viitekehys muodostui niistä tekijöistä, jotka nousivat yhteneväisesti esille eri teorioista. Työntekijäkokemuksen rakentumista tarkastellaan muun muassa organisaatiokulttuurin, johtajuuden, työmotivaation, merkityksellisyyden ja työntekijäymmärryksen avulla. Valitulle aiheelle ei ollut toimeksiantajaa. Näin ollen opinnäytetyön empiirinen osio suoritettiin kvalitatiivisella tutkimuksella Great Place to Work® -auditoinnissa menestyneiden organisaatioiden keskuudessa. Katsottiin, että Suomen parhaimpia työpaikkoja tutkimalla saataisiin olennaista tietoa positiivisen työntekijäkokemuksen luomisesta.
Tuloksista selvisi, että työntekijäkokemus muodostuu useasta, toisiinsa ulottuvasta tekijästä. Voidaan nähdä, että työntekijäkokemus syntyy työn merkityksellisyydestä, luottamuksesta, vapaudesta ja vastuusta. Tärkeinä tekijöinä koettiin niin ikään johdon oikeudenmukainen toiminta ja palautteellisuus läpi koko organisaation. Myös yhteisöllisyyden ja sujuvan kommunikaation katsottiin olevan merkittävässä osassa, jotta työntekijäkokemuksesta syntyisi paras mahdollinen.
Hyvää työntekijäkokemusta pystytään rakentamaan jo sillä, kun organisaatioissa toimitaan arvoihin pohjaten ja inhimillisyydellä. Tärkeää on myös nähdä työntekijä yksilönä ja kokonaisuutena. Yksilölle merkityksellisten asioiden selvittäminen auttaa organisaatioita luomaan toivotunlaista työntekijäkokemusta.