Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työelämävalmennus 10.-luokkalaisille

Vesala, Laura; Törmä, Tomi (2021)

 
Avaa tiedosto
Vesala_Laura.pdf (470.6Kt)
Lataukset: 


Vesala, Laura
Törmä, Tomi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111420214
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa nuorille 10.-luokkalaisille työelämävalmennusta tulevaa työelämään tutustumisjaksoa varten. Tutkimuksen tavoitteena on vastata kysymyksiin: Mitkä asiat nuoria jännittävät ja huolestuttavat työnhaussa? Miten oppilaita saisi motivoitua työelämään tutustumiseen? Menetelmänä työssä oli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin kyselylomakkeilla ja haastattelulla.

Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin pitämällä 10.-luokkalaisten ryhmille työelämävalmennustunteja, joiden tarkoituksena oli keskustella TET-jaksosta. Aiheena työelämävalmennustunneilla olivat erilaiset alat, työhaastattelu, työhakemukset, jännitykset ja pelot sekä ennakkoluulot työnhakuun ja TET-jaksoon liittyen. Tarkoituksena oli hälventää mahdollisia pelkoja, ennakkoluuloja, jännitystä ja saada oppilaille positiivinen näkemys TET-jaksosta ja työelämän aloittamisesta.

Opinnäytetyö on toiminnallinen ja päähuomio oli työelävalmennustuntien suunnittelussa ja toteutuksessa. Työelämävalmennustunteja pidettiin yhteensä yhdeksän eli kolme valmennuskertaa jokaista kolmea ryhmää kohden. Tämän lisäksi pidimme ennen valmennuksia yhden tutustumiskäynnin, jolloin toteutimme ensimmäisen kyselyn, jonka pohjalta tuntien sisältö suunniteltiin.

Teoriaperusta koottiin hyödyntämällä kirjallisuutta ja internetlähteitä. Pääasialliset teoriat perustuivat työnhaun prosesseihin sekä valmentavaan johtamiseen. Työn suunnittelussa ja toteutuksessa hyödynnettiin myös tietoa, joka perustuu pitämäämme haastatteluun sekä omiin kokemuksiimme. Työn tuloksia analysoitiin kyselyiden tulosten perusteella.

Tuloksista selvisi, että oppilaita eniten huolestutti TET-paikan saaminen ja työtehtävien haastavuus. Aiempien kokemusten pohjalta oppilaita huolestutti tehtävien yksitoikkoisuus ja tekemisen puute. Suuri osa opiskelijoista ei myöskään mieltänyt TET-jaksoa kovinkaan mielenkiintoiseksi. Motivaatio työelämään tutustumisjaksoa kohtaan ei ollut korkea etenkään lukioon pyrkivien kohdalla. Valmennustuntien jälkeen nuorten jännitys olikin lieventynyt ja innostus TET-jaksoa kohtaan oli noussut huimasti. Tämä osoittaakin sen, että tällaisille valmennuksille on tulevaisuudessakin tarvetta. Opiskelijoille oli vaikeaa ottaa yhteyttä työnantajiin ja iso osa opiskelijoista lykkäsi työpaikan hakemista viimeiseen asti. Tavoite oli, että kaikki oppilaat hakisivat TET-paikkaa ennen viimeisiä valmennustunteja ja yli puolet viimeiselle tunnille osallistuneista pääsivät tähän tavoitteeseen.
 
This project-based thesis purpose is to provide young 10th graders with work life coaching for the upcoming period of work experience. The aim of the study is to answer the following questions: What are the matters that excite young people when looking for a job? How can students be motivated to participate in a period of work experience? The method used in the work was qualitative research, which was carried out with questionnaires and an interview.

The project-based part of the thesis was carried out by giving lessons for groups of 10th graders, the purpose of which was to discuss the period of work experience. The topics of the lessons were job interviews, job applications, tensions and fears, as well as prejudices related to job search. The aim was therefore to dispel any fears, prejudices or tensions and to give students a positive view of the period of work experience and joining working life.

The thesis is project-based and the focus was on the planning and implementation of the lessons. A total of nine lessons were given, i.e., three lessons for each of the three groups. In addition to this, during the introductory lesson the first survey was conducted. Planning the lessons was mainly based on the results of the survey. The main theories discussed job search processes as well as
coaching leadership theory. Information based on our interview and our own experiences were also utilized in the planning and implementation of the work.

The result of the work was that the students were most concerned about finding a vacancy. Based on previous experiences, students were concerned about the monotony of the tasks and the lack of duties. Motivation for the period of work experience was not high, especially for those aspiring to go high school. After our coaching lessons, the tension eased and the enthusiasm for the period raised. This shows that there is a need for such courses in the future. The goal was that all students find and apply somewhere before the final lessons. More than half of those attended the last lesson achieved this goal.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste