Visuaalisen identiteetin soveltaminen markkinointiviestinnässä : katsaus tapoihin venyttää visuaalista identiteettiä kampanjasuunnittelussa
Tervonen, Mari (2021)
Tervonen, Mari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111220186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111220186
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee visuaalisen identiteetin ja sen sovelluksien välistä yhteyttä. Työn tavoitteena on pohtia, mikä tekee visuaalisesta identiteetistä kokonaisuuden, sekä miten sitä voidaan mahdollisesti rikkoa visuaalisen identiteetin sovelluksissa. Työssä myös pohditaan, mikä voisi olla syynä visuaalisesta identiteetistä poikkeamiselle viestinnässä.
Työn aluksi käydään läpi visuaalisen identiteetin käsitettä ja määritetään sen kokonaisuutta muodostavia osia ja kampanjasuunnittelun teoriaa niiltä osin, miltä se vaikuttaa kampanjavisuaalien suunnitteluun. Sen jälkeen työssä analysoidaan ja vertaillaan kahta kampanjaa samojen yritysten muuhun visuaaliseen viestintään.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu markkinoinnin ja visuaalisen viestinnän teoksiin. Aineistona käytetään useita visuaalisia ohjeistoja ja visuaalista markkinointiviestintämateriaalia.
Kampanja-analyysin tuloksena on, että molemmista aineistona olevissa kampanjoista löytyy sekä visuaalisesta ilmeestä poikkeavia että sen mukaisia elementtejä. Syiksi visuaalisesta ilmeestä poikkeamiselle pohditaan uuden asiakaskunnan tavoittelua ja tarvetta ilmaista brändin visiota uudella tavalla.
Työn pohdinnassa todetaan, että rajanveto visuaalisen ilmeen mukaisuudelle ja siitä poikkeavuudelle on hyvin hankalaa, ja hyvin pitkälti katsojasta kiinni. Lopussa pohditaan myös sitä, voidaanko visuaalisella identiteetillä edes täyttää kaikkia visuaalisen viestinnän tarpeita.
Työn aluksi käydään läpi visuaalisen identiteetin käsitettä ja määritetään sen kokonaisuutta muodostavia osia ja kampanjasuunnittelun teoriaa niiltä osin, miltä se vaikuttaa kampanjavisuaalien suunnitteluun. Sen jälkeen työssä analysoidaan ja vertaillaan kahta kampanjaa samojen yritysten muuhun visuaaliseen viestintään.
Työn teoreettinen viitekehys perustuu markkinoinnin ja visuaalisen viestinnän teoksiin. Aineistona käytetään useita visuaalisia ohjeistoja ja visuaalista markkinointiviestintämateriaalia.
Kampanja-analyysin tuloksena on, että molemmista aineistona olevissa kampanjoista löytyy sekä visuaalisesta ilmeestä poikkeavia että sen mukaisia elementtejä. Syiksi visuaalisesta ilmeestä poikkeamiselle pohditaan uuden asiakaskunnan tavoittelua ja tarvetta ilmaista brändin visiota uudella tavalla.
Työn pohdinnassa todetaan, että rajanveto visuaalisen ilmeen mukaisuudelle ja siitä poikkeavuudelle on hyvin hankalaa, ja hyvin pitkälti katsojasta kiinni. Lopussa pohditaan myös sitä, voidaanko visuaalisella identiteetillä edes täyttää kaikkia visuaalisen viestinnän tarpeita.