Vertaismentorointi NEET-nuorten hyvinvointia vahvistamassa: Kiintopiste-hanke syrjäytymistä vähentämässä
Liikala, Joni (2021)
Liikala, Joni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111420212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111420212
Tiivistelmä
Syrjäytyminen on systeeminen ongelma, johon ei ole lineaarisia ratkaisuja. Nuorten kohdalla useissa tutkimuksissa on peräänkuulutettu pitkäkestoista rinnallakulkijaa, joka kokonaisvaltaisesti ja nuorilähtöisesti tukisi nuorta kohti pysyviä myönteisiä siirtymiä. Helsingin NMKY:llä on vuodesta 2018 kehitetty Kiintopiste-hankkeessa NEET-nuorten vertaismentoroinnin toimintamallia, jossa itse haastavassa tilanteessa olleet nuoret toimivat vertaismentorina haastavissa tilanteissa oleville nuorille. Tämän opinnäytetyön tavoite oli tuoda esiin vertaismentoritoiminnan tuottamia hyvinvoinnin tekijöitä nuorten omiin kokemuksiin perustuen. Tutkimuskysymys oli, mitä hyvinvoinnin tekijöitä NEET-nuoret kokevat saavansa vertaismentoroinnista itselleen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkielma, jossa metodina oli tulkitseva kokemuksen tutkimus. Opinnäytetyössä haastateltiin puolistrukturoidulla haastattelumallilla neljää vertaismentoritoimintaan osallistuvaa nuorta ja viittä vertaismentoria. Haastattelut analysoitiin tulkitsevan fenomenologisen analyysin mukaan teemoitellen sisältöä teorialähtöisesti.
Tulokset osoittivat, että vertaismentoritoimintaan osallistuvien nuorten kokema hyvinvointi vahvistui toiminnan myötä niillä osa-alueilla, jotka nuoret myös kokivat hyvinvointinsa kannalta tärkeäksi. Hyvinvoinnin vahvistuminen näkyi erityisesti lisääntyneinä merkityksellisinä sosiaalisina suhteina ja arjen sisältöinä, sekä lisääntyneenä tulevaisuususkona ja kasvaneina voimavaroina. Myös vertaismentoreiden hyvinvointi vahvistui edellä mainituilla osa-alueilla. Lisäksi vertaismentorit kokivat omien ikävien kokemusten muuttaneen merkitystään itselleen ennen pahaa oloa tuottavista asioista voimavaroiksi.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vertaismentorointi on pitkäkestoinen luottamuksellinen kaverisuhde, jossa yhdessä kokemuksiaan reflektoiden edetään nuorilähtöisesti nuoren elämässä. Kiintopiste-hankkeen vertaismentoritoiminnalla on sellaisia positiivisia vaikutuksia NEET-nuorten hyvinvointiin, joita NEET-nuorten on tutkittu tarvitsevan, joita he itse ovat pitäneet merkityksellisinä, ja joita aiemmassa tutkimuksessa vertaismentoroinnista on osoitettu saavutettavan. Vertaismentoritoimintaa voi pitää syrjäytymistä vähentävänä toimintana ja toimintamallina sillä voisi olla potentiaalia levitä ja juurtua osaksi nuorten palveluita, ja se voisi olla hyödyllinen etenkin niille nuorille, joilla oma toimintakyky ja voimavarat ovat heikot.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkielma, jossa metodina oli tulkitseva kokemuksen tutkimus. Opinnäytetyössä haastateltiin puolistrukturoidulla haastattelumallilla neljää vertaismentoritoimintaan osallistuvaa nuorta ja viittä vertaismentoria. Haastattelut analysoitiin tulkitsevan fenomenologisen analyysin mukaan teemoitellen sisältöä teorialähtöisesti.
Tulokset osoittivat, että vertaismentoritoimintaan osallistuvien nuorten kokema hyvinvointi vahvistui toiminnan myötä niillä osa-alueilla, jotka nuoret myös kokivat hyvinvointinsa kannalta tärkeäksi. Hyvinvoinnin vahvistuminen näkyi erityisesti lisääntyneinä merkityksellisinä sosiaalisina suhteina ja arjen sisältöinä, sekä lisääntyneenä tulevaisuususkona ja kasvaneina voimavaroina. Myös vertaismentoreiden hyvinvointi vahvistui edellä mainituilla osa-alueilla. Lisäksi vertaismentorit kokivat omien ikävien kokemusten muuttaneen merkitystään itselleen ennen pahaa oloa tuottavista asioista voimavaroiksi.
Opinnäytetyön tulosten mukaan vertaismentorointi on pitkäkestoinen luottamuksellinen kaverisuhde, jossa yhdessä kokemuksiaan reflektoiden edetään nuorilähtöisesti nuoren elämässä. Kiintopiste-hankkeen vertaismentoritoiminnalla on sellaisia positiivisia vaikutuksia NEET-nuorten hyvinvointiin, joita NEET-nuorten on tutkittu tarvitsevan, joita he itse ovat pitäneet merkityksellisinä, ja joita aiemmassa tutkimuksessa vertaismentoroinnista on osoitettu saavutettavan. Vertaismentoritoimintaa voi pitää syrjäytymistä vähentävänä toimintana ja toimintamallina sillä voisi olla potentiaalia levitä ja juurtua osaksi nuorten palveluita, ja se voisi olla hyödyllinen etenkin niille nuorille, joilla oma toimintakyky ja voimavarat ovat heikot.