Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Innovaatiokeskuksen toiminnan käyttäjälähtöinen suunnittelu

Tahvanainen, Laura (2021)

 
Avaa tiedosto
Laura_Tahvanainen.pdf (4.333Mt)
Lataukset: 


Tahvanainen, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520253
Tiivistelmä
Työympäristöjen ja työntekemisen muutokset ovat tällä hetkellä suuria muutosvoimia, jotka vaikuttavat yrityksien toimintaan ja päätöksentekoon. Tämä on ollut nähtävissä erityisesti vuonna 2020 alkaneen COVID-19 pandemian aikana. Toisena isona muutosvoimana ovat innovaatiotoiminnan kehittäminen ja mahdollistaminen. Yhteiskunta tarvitsee uusia innovaatioita ja ideoita esimerkiksi vaikeiden globaalien ongelmien ratkaisemiseksi.

Opinnäytetyön toimeksiantajana on Lohjan Innovaatiokeskus Innocello ry. Innocellon tarkoituksena on tukea lähiympäristön elinkeinoelämää, yhteisöä ja ihmisiä. Tarkoituksensa toteuttamiseksi yhdistys luo yhteisen matalan kynnyksen kohtaamis- ja kehityspaikan sekä verkoston innovoijille, uusien toimintojen kehittelijöille, alueen yrityksille ja potentiaalisille uusille yrittäjille. Innocello on käyttänyt suunniteltavasta innovaatiokeskuksesta työnimeä Kauppis! Business Hub. Opinnäytetyöni aiheeksi valikoitui innovaatiokeskuksen käyttäjälähtöinen suunnittelu. Tavoitteeni oli selvittää, mitä palveluita ja toimintoja Kauppis! Business Hub -innovaatiokeskuksen yrittäjäasiakkaat toivovat tämän tyyppiseen toimintaan. Kehittämistyön lähestymistapa oli palvelumuotoilun prosessia ja menetelmiä hyödyntäen toteuttaa opinnäytetyöprojektin eri vaiheet. Palvelumuotoilun menetelmiä hyödynnettiin myös tiedonhankintaan. Tämä auttoi käyttäjälähtöisyyden varmistamisessa. Tuloksia arvioin myös laadullisen analyysin avulla. Arvioin samalla saavutetaanko palvelumuotoilun menetelmin ja aineiston laadullisen analyysin avulla samoja lopputuloksia.

Yhteenvetona sain selville, että palvelumuotoilun menetelmin tuotettu aineisto ja laadullisen analyysin avulla tuotettu aineisto ovat hyvin pitkälti yhteneväisiä. Selkeä eroavaisuus, jota ei työpajoissa tuotetusta aineistosta tule suoraan esille, on yrittäjän tunteisiin ja tarpeisiin vastaaminen. Tilojen lisäksi yrittäjät haluavat parhaimmillaan tehdä yhteistyötä yli rajojen ja saavuttaa liiketoiminnallista arvoa yritykselle sekä täyttää tarpeita myös tunnetasolla. Palveluiden halutaan tukevan yrittäjyyttä, innovaatiotoimintaa, aitoja kohtaamisia ja yhteisöllisyyttä. Lohjan Innovaatiokeskus Innocello ry hyötyy opinnäytetyön lopputuloksista liiketoimintasuunnitelma- ja konseptointivaiheessa. Onnistuessaan vastaamaan näihin asiakastarpeisiin innovaatiokeskuskonsepti luo suurta hyötyä alueella jo toimiville yrittäjille, uusille yrittäjille ja koko Länsi-Uudenmaan alueen vetovoimaisuudelle ja elinvoimaisuudelle. Seuraavia kehittämisvaiheita ja -ideoita voisivat olla tarkan palvelukonseptin ja erilaisten asiakasprofiilien luominen sekä toiminnan käynnistämiseen liittyvät toimenpiteet. Lohjalla etätöitä tekevien kohderyhmälle halutaan myös selvittää palvelutarpeita. Tämä voisi olla myös jatkokehittämisen mahdollisuus.
 
Working environments and the ways of working are in the big turning point. Changes are affecting the ways of doing things and decision making in the businesses. This trend has grown and become more relevant during the COVID-19 pandemic in 2020. Other big change trending is in developing and enabling innovation activities The society and businesses need new innovations and ideas to solve for example wicked global problems.

The principal of this thesis is Lohjan Innovaatiokeskus Innocello ry. Their purpose is to give support for the local business, entrepreneurs and people. To serve this purpose they are developing low threshold place for meetings and development for innovators, entrepreneurs in different situations and people. Innocello has been using the name Kauppis! Business Hub innovation center as workname.

Subject of this thesis is customer-oriented approach in planning of the innovation center. The purpose is to find out things that Kauppis! Business Hub entrepreneur customers find important in this kind of facilities. Service design process and methods are used as approach methods in this thesis. These are also used for collecting data for qualitative analysis. This helped to confirm the customer-oriented approach. Results are also analyzed with qualitative analysis methods and then valued if there are differences between results in service design methods and qualitative analysis methods.

Results showed that both service design and qualitative analysis methods give similar results. The main difference was that the emotions and feelings of the entrepreneur did not stand out in service design workshops. Entrepreneurs pointed it out, but it did not make it to the main categories when thinking about them. Entrepreneurs pointed out that along with working space and environment the sense of community is important. Services in the innovation center are wished to support the entrepreneurship, innovation activities and genuine meetings.

Lohjan Innovaatiokeskus Innocello ry is the main beneficiary of this Thesis work. Especially in business model and final concept development phases. Succesful innovation center concept can bring great benefit to the local entrepeneurs, business and attractivenes of the area. Next development targets could be more detailed concept ideation and creating customer profiles. Planning of the starting phase for the innovation center is also good development target. It is also in the interests to find out the service needs of the remote workers working at Lohja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste