QridiSport juniorilentopallovalmentajan tukena
Kupari, Virpi (2021)
Lataukset:
Kupari, Virpi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520246
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin Qridi Sport -sovelluksen käyttöä valmennuksen tukena nuorten lentopallojoukkueessa. Sovelluksen käyttö perustui etäharjoitteluaikana harjoittelun arviointiin sekä viikoittaisen kuormituksen arviointiin.
Tutkimuksella haluttiin selvittää, saadaanko sovellusta käyttämällä lisättyä itsearvioinnin oppimista ja harjoittelumotivaatiota. Toinen tavoite oli tutkia, saadaanko itsearvioinneilla lisättyä urheilijoiden vastuuta omasta oppimisesta ja kehittymisestä. COVID-19 pandemian aiheuttaman etäharjoittelun takia tutkittiin sovelluksen käyttöä motivoimaan etäharjoittelun suorittamista ja kuormittavuuden tunnetta. Välillisesti tutkimus tuottaa tietoa Kempeleen Lentopallon juniori-seuralle sovelluksen käytön mahdollisista hyödyistä.
Tutkimuksen teoriaperustana on urheilijalähtöinen valmennus, urheilijan motivaatioteoriat sekä itsemääräämisteoria. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin määrällistä toimintatutkimusta, joka on osallistavaa tutkimusta. Kehittämistoimintana tutkimuksessa oli spiraalimalli.
Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä Qridi Sport -sovellusta tutkimuksen kohdennetulta ryhmältä. Tutkimusryhmään kuului 17 ikävuosiltaan 11–13-vuotiaita nuoria urheilijoita. Aineisto kerättiin huhtikuu-elokuu 2020 välisenä aikana.
Tutkimustuloksista ei voi yleistää, että oppiminen ja harjoittelumotivaatio nousisi käyttämällä harjoittelun itsearviointia sovelluksen kautta. Harjoitteluarviointien määrä tutkimuksen aikana jäi alhaiseksi. Motivoituneimmat urheilijat tekivät arviointeja ja voidaan katsoa, että he saivat sovelluksen käytöstä apua. Urheilijan vastuu omasta oppimisesta ja kehittymisestä näytti nousevan tutkimuksen mukaan sovellusta käytettäessä. Samoin yleinen arjen hallinta kuormittavuuden sietämiseksi vaikutti lisääntyvän ruokailun ja levon tärkeyden ymmärtämisen kautta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimuksen kohderyhmä on juuri opettelemassa itsearviointia ja tutkimus oli hyvää oppia heille sekä valmennukselle. Tutkimustuloksia ei sinällään voi yleistää voi muihin joukkueisiin suppean otannan sekä vähäisen harjoittelun arvioinnin takia.
Tutkimuksella haluttiin selvittää, saadaanko sovellusta käyttämällä lisättyä itsearvioinnin oppimista ja harjoittelumotivaatiota. Toinen tavoite oli tutkia, saadaanko itsearvioinneilla lisättyä urheilijoiden vastuuta omasta oppimisesta ja kehittymisestä. COVID-19 pandemian aiheuttaman etäharjoittelun takia tutkittiin sovelluksen käyttöä motivoimaan etäharjoittelun suorittamista ja kuormittavuuden tunnetta. Välillisesti tutkimus tuottaa tietoa Kempeleen Lentopallon juniori-seuralle sovelluksen käytön mahdollisista hyödyistä.
Tutkimuksen teoriaperustana on urheilijalähtöinen valmennus, urheilijan motivaatioteoriat sekä itsemääräämisteoria. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin määrällistä toimintatutkimusta, joka on osallistavaa tutkimusta. Kehittämistoimintana tutkimuksessa oli spiraalimalli.
Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä Qridi Sport -sovellusta tutkimuksen kohdennetulta ryhmältä. Tutkimusryhmään kuului 17 ikävuosiltaan 11–13-vuotiaita nuoria urheilijoita. Aineisto kerättiin huhtikuu-elokuu 2020 välisenä aikana.
Tutkimustuloksista ei voi yleistää, että oppiminen ja harjoittelumotivaatio nousisi käyttämällä harjoittelun itsearviointia sovelluksen kautta. Harjoitteluarviointien määrä tutkimuksen aikana jäi alhaiseksi. Motivoituneimmat urheilijat tekivät arviointeja ja voidaan katsoa, että he saivat sovelluksen käytöstä apua. Urheilijan vastuu omasta oppimisesta ja kehittymisestä näytti nousevan tutkimuksen mukaan sovellusta käytettäessä. Samoin yleinen arjen hallinta kuormittavuuden sietämiseksi vaikutti lisääntyvän ruokailun ja levon tärkeyden ymmärtämisen kautta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimuksen kohderyhmä on juuri opettelemassa itsearviointia ja tutkimus oli hyvää oppia heille sekä valmennukselle. Tutkimustuloksia ei sinällään voi yleistää voi muihin joukkueisiin suppean otannan sekä vähäisen harjoittelun arvioinnin takia.