Taloushallinnon palveluiden tuotteistaminen: case Monetra Oulu Oy
Leppiaho, Annika (2021)
Leppiaho, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520313
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön kohteena oli Monetra Oulu Oy:n Lähipalveluiden taloushallinnon palvelut. Monetra Oulu Oy on Oulun kaupungin in-house-organisaatio, joka tuottaa omistajalleen talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita. Lähipalvelut on uudenlainen palvelukonsepti, jossa kaupunki on luovuttanut osan töistään Monetran hoidettaviksi. Lähtötilanteessa palvelu tuotettiin henkilöstöresurssina. Palvelu muistutti henkilövuokrausta, mutta sopimuksellisesti siinä oli piirteitä palvelun tuottamisesta.
Työn keskeisin tavoite oli selvittää Lähipalveluiden lähtötilannetta. Mitä palveluita tuotetaan asiakkaalle ja miten nämä palvelut tuotetaan? Lisäksi selvitettiin mahdollisuutta parantaa olemassa olevaa mallia ja voidaanko tästä muodostaa vaihtoehtoinen tuotteistettu palvelumalli.
Työ on laadullinen toimintatutkimus, joka eteni jatkuvana syklisenä prosessityönä. Kehittämismenetelminä käytettiin yhteistoimintamenetelmiä, kuten työpajoja ja aivoriihimenetelmiä. Työn kehittämisessä asiakasnäkökulma oli oleellisen tärkeä, jonka vuoksi asiakasnäkökulmaa tarkistettiin koko prosessin etenemisajan.
Työn tuloksena syntyi kattava kuva Monetran Lähipalveluiden taloushallinnon nykytilasta. Prosessin aikana syntyi näkemys siitä, että laajamittainen tuotteistaminen ei ole vielä mahdollista. Tuotteistamisprosessi aloitettiin kuitenkin siten, että lopputuloksena syntyi dokumentoidumpi palvelu, josta jatkossa voidaan muodostaa tuotteistettu palvelu. Konkreettisena tuloksena syntyi palvelutarjooman kuvaus, jossa kaikki työtehtävät on kuvattu pääprosessien alle. Palvelukori myös selkeytti asiakkaan ja palveluntuottajan välistä tehtävänjakoa. Tuotteistamisprosessi jatkuu kohdeorganisaatiossa toiminnan vakiinnuttamisella, työajan seurannan ja laatukriteerien määrittämisen myötä. Työstä nousi myös esille jatko tutkimuskohteita, joista oleellisin on tutkia jatkossa, pitäisikö tuotetun palvelumallin olla enemmän henkilöstöresurssin myyntiä, kuin palvelun tuottamista.
Työn keskeisin tavoite oli selvittää Lähipalveluiden lähtötilannetta. Mitä palveluita tuotetaan asiakkaalle ja miten nämä palvelut tuotetaan? Lisäksi selvitettiin mahdollisuutta parantaa olemassa olevaa mallia ja voidaanko tästä muodostaa vaihtoehtoinen tuotteistettu palvelumalli.
Työ on laadullinen toimintatutkimus, joka eteni jatkuvana syklisenä prosessityönä. Kehittämismenetelminä käytettiin yhteistoimintamenetelmiä, kuten työpajoja ja aivoriihimenetelmiä. Työn kehittämisessä asiakasnäkökulma oli oleellisen tärkeä, jonka vuoksi asiakasnäkökulmaa tarkistettiin koko prosessin etenemisajan.
Työn tuloksena syntyi kattava kuva Monetran Lähipalveluiden taloushallinnon nykytilasta. Prosessin aikana syntyi näkemys siitä, että laajamittainen tuotteistaminen ei ole vielä mahdollista. Tuotteistamisprosessi aloitettiin kuitenkin siten, että lopputuloksena syntyi dokumentoidumpi palvelu, josta jatkossa voidaan muodostaa tuotteistettu palvelu. Konkreettisena tuloksena syntyi palvelutarjooman kuvaus, jossa kaikki työtehtävät on kuvattu pääprosessien alle. Palvelukori myös selkeytti asiakkaan ja palveluntuottajan välistä tehtävänjakoa. Tuotteistamisprosessi jatkuu kohdeorganisaatiossa toiminnan vakiinnuttamisella, työajan seurannan ja laatukriteerien määrittämisen myötä. Työstä nousi myös esille jatko tutkimuskohteita, joista oleellisin on tutkia jatkossa, pitäisikö tuotetun palvelumallin olla enemmän henkilöstöresurssin myyntiä, kuin palvelun tuottamista.