"Parastahan olisi, jos varhaiskasvatus saisi omia perheohjaajia päiväkoteihin" : tutkimus varhaiskasvatuksen ja perhetyön yhteistyöstä Vaasassa
Ilmonen, Anne; Ristimäki, Tiina; Salomaa, Jenni (2021)
Ilmonen, Anne
Ristimäki, Tiina
Salomaa, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520301
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Vaasan varhaiskasvatuksen ja
perhetyön tämänhetkistä yhteistyön tilannetta. Minkälaisena perhetyöntekijän toimenkuva nähdään ja millaisia yhteistyömuotoja varhaiskasvatuksen ja perhe työn välillä on sekä mitä hyötyä yhteistyöstä on lapsien ja perheiden lisäksi itse toimijoille. Opinnäytetyön aihe oli varhaiskasvatuksen toive.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin e-kyselylomakkeilla,
jotka lähetettiin kolmeen Vaasan varhaiskasvatuksen yksikköön ja Vaasan
perhetyöhön. Lisäksi teimme kaksi haastattelua. Kysymykset käsittelivät tämän hetkisen yhteistyön muotoja ja niiden toteutumista. Tutkimusaineisto käsiteltiin
aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Keskeisiä käsitteitä ovat varhaiskasvatus, perhetyö, moniammatillisuus ja ehkäisevä lastensuojelutyö.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, ettei Vaasan varhaiskasvatuksen ja perhe työn välillä ole tällä hetkellä toimivaa yhteistyötä. Yhteistyö on vähäistä eikä perhetyöntekijöiden toimenkuva ole tarpeeksi selkeä varhaiskasvatuksen työntekijöille. Tämänhetkisiä yhteistyömuotoja tutkimuksen perusteella ovat verkostopalaverit sekä lastensuojeluilmoituksesta seuraava yhteydenpito. Toimivan yhteistyön hyötyinä olisivat tutkimuksen mukaan yhteisten toimintatapojen ja tavoitteiden selkeys, oikeanlaisten tukitoimien mahdollistaminen ja päällekkäisen työn vä heneminen. Toimiva yhteistyö vaatisi lisää avoimuutta, moniammatillista osaa mista sekä keskustelua ja päätöksiä kunkin toimijan työnkuvasta. Varhaiskasvatuksen ja perhetyön yhteistyön kehittämisen kannalta paras ratkaisu on varhaiskasvatuksessa työskentelevä perheohjaaja. The purpose of this bachelor´s thesis was to find out the current stage of the co operation between family workers and early childhood education in Vaasa. What is a family worker´s job description and what forms of cooperation are being used between family work and early childhood education? What are the benefits of the cooperation? The idea for this bachelor's thesis came from the sector of early
childhood education.
The research is qualitative. The research method used was an electronical questionnaire and in addition we had two interviews. The questions were about the
current cooperation between these two operators. The research material was an analyzed with inductive content analysis. The key concepts of the research are early
childhood education, family work, multiprofessional cooperation and preventive
child protection.
The research results revealed that there is currently no functional cooperation be tween early childhood education and family work in Vaasa. Cooperation is negligible and the job description of a family worker is not clear for the people working in early childhood education. The current cooperation forms used are network meetings and communication after reporting a child welfare notification. The benefits of a functional cooperation are common and clear procedures and goals,
work efficiency and the possibility to enable the right support measures. Achieving
functional cooperation requires transparency, multiprofessional cooperation, discussions and clear decisions about the job descriptions. The best solution for developing functional cooperation is a family worker based in early childhood education.
perhetyön tämänhetkistä yhteistyön tilannetta. Minkälaisena perhetyöntekijän toimenkuva nähdään ja millaisia yhteistyömuotoja varhaiskasvatuksen ja perhe työn välillä on sekä mitä hyötyä yhteistyöstä on lapsien ja perheiden lisäksi itse toimijoille. Opinnäytetyön aihe oli varhaiskasvatuksen toive.
Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimus toteutettiin e-kyselylomakkeilla,
jotka lähetettiin kolmeen Vaasan varhaiskasvatuksen yksikköön ja Vaasan
perhetyöhön. Lisäksi teimme kaksi haastattelua. Kysymykset käsittelivät tämän hetkisen yhteistyön muotoja ja niiden toteutumista. Tutkimusaineisto käsiteltiin
aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Keskeisiä käsitteitä ovat varhaiskasvatus, perhetyö, moniammatillisuus ja ehkäisevä lastensuojelutyö.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, ettei Vaasan varhaiskasvatuksen ja perhe työn välillä ole tällä hetkellä toimivaa yhteistyötä. Yhteistyö on vähäistä eikä perhetyöntekijöiden toimenkuva ole tarpeeksi selkeä varhaiskasvatuksen työntekijöille. Tämänhetkisiä yhteistyömuotoja tutkimuksen perusteella ovat verkostopalaverit sekä lastensuojeluilmoituksesta seuraava yhteydenpito. Toimivan yhteistyön hyötyinä olisivat tutkimuksen mukaan yhteisten toimintatapojen ja tavoitteiden selkeys, oikeanlaisten tukitoimien mahdollistaminen ja päällekkäisen työn vä heneminen. Toimiva yhteistyö vaatisi lisää avoimuutta, moniammatillista osaa mista sekä keskustelua ja päätöksiä kunkin toimijan työnkuvasta. Varhaiskasvatuksen ja perhetyön yhteistyön kehittämisen kannalta paras ratkaisu on varhaiskasvatuksessa työskentelevä perheohjaaja.
childhood education.
The research is qualitative. The research method used was an electronical questionnaire and in addition we had two interviews. The questions were about the
current cooperation between these two operators. The research material was an analyzed with inductive content analysis. The key concepts of the research are early
childhood education, family work, multiprofessional cooperation and preventive
child protection.
The research results revealed that there is currently no functional cooperation be tween early childhood education and family work in Vaasa. Cooperation is negligible and the job description of a family worker is not clear for the people working in early childhood education. The current cooperation forms used are network meetings and communication after reporting a child welfare notification. The benefits of a functional cooperation are common and clear procedures and goals,
work efficiency and the possibility to enable the right support measures. Achieving
functional cooperation requires transparency, multiprofessional cooperation, discussions and clear decisions about the job descriptions. The best solution for developing functional cooperation is a family worker based in early childhood education.