Turvataitokasvatus Suomessa
Rahko, Nina; Raulamo, Matilda (2021)
Rahko, Nina
Raulamo, Matilda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111620368
Tiivistelmä
Turvataitokasvatus on opetussuunnitelmiin perustuvaa ennaltaehkäisevää kasvatustyötä, jota tehdään yhteistyössä päiväkotien, koulujen ja perheiden kanssa. Turvataitokasvatuksella tarkoitetaan lasten omien voimavarojen vahvistamista, joka kohottaa lasten itsetuntoa ja itsearvostusta. Turvataitokasvatus lisää lapsen valmiuksia selvitä uhkaavista tilanteista itsenäisesti. Itsenäistä selviytymistä tukee lapsen omat selviytymis- ja hallintakeinot sekä lapsen elinympäristön turvallisuus.
Opinnäytetyömme on toteutettu osana projektia, jossa toteutettiin toimintapäivä Kempeleen Kirkonkylän koulun 8-luokkalaisille. Päivän teemana oli seksuaaliterveyskasvatus. Teimme kirjallisuuskatsauksen turvataitokasvatuksesta ja toimimme seksuaaliterveyspäivässä asiantuntijoina.
Tarkoituksena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla mitä turvataitokasvatus on, millaista turvataitokasvatusta annetaan lapsille ja nuorille, sekä mitä hyötyjä turvataito-kasvatuksesta on. Haimme aineistoa Finna, Theseus, Google Scholar hakupalveluista sanoilla: turvataidot, seksuaalisuus, nuoret, turvataidot AND yläkoulu* AND seksuaali, personal safety skills. Julkaisuajankohdaksi rajasimme vuodet 2005–2018. Julkaisukieliksi valitsimme suomen ja englannin. Aineistoksi valikoituivat teokset, joissa käsiteltiin turvataitokasvatusta Suomessa sekä oppimateriaaleja turvataitokasvatuksen tueksi. Aineistot, jotka analysoimme sisällönanalyysin avulla ovat; Turvataitoja lapsille. Lajunen, K., ym., Turvataitoja nuorille. Aaltonen, J., Tunne- ja turvataidot osaamiseksi. Valkama, S., ym. Lasten turvataito Seksuaalisen hyväksikäytön ehkäisyhanke 2002–2003. Lajunen, K., Tunne- ja turvataito-kasvatus vaasalaisissa päiväkodeissa. Annala, I-M., ym.
Opinnäytetyömme on toteutettu osana projektia, jossa toteutettiin toimintapäivä Kempeleen Kirkonkylän koulun 8-luokkalaisille. Päivän teemana oli seksuaaliterveyskasvatus. Teimme kirjallisuuskatsauksen turvataitokasvatuksesta ja toimimme seksuaaliterveyspäivässä asiantuntijoina.
Tarkoituksena oli selvittää kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla mitä turvataitokasvatus on, millaista turvataitokasvatusta annetaan lapsille ja nuorille, sekä mitä hyötyjä turvataito-kasvatuksesta on. Haimme aineistoa Finna, Theseus, Google Scholar hakupalveluista sanoilla: turvataidot, seksuaalisuus, nuoret, turvataidot AND yläkoulu* AND seksuaali, personal safety skills. Julkaisuajankohdaksi rajasimme vuodet 2005–2018. Julkaisukieliksi valitsimme suomen ja englannin. Aineistoksi valikoituivat teokset, joissa käsiteltiin turvataitokasvatusta Suomessa sekä oppimateriaaleja turvataitokasvatuksen tueksi. Aineistot, jotka analysoimme sisällönanalyysin avulla ovat; Turvataitoja lapsille. Lajunen, K., ym., Turvataitoja nuorille. Aaltonen, J., Tunne- ja turvataidot osaamiseksi. Valkama, S., ym. Lasten turvataito Seksuaalisen hyväksikäytön ehkäisyhanke 2002–2003. Lajunen, K., Tunne- ja turvataito-kasvatus vaasalaisissa päiväkodeissa. Annala, I-M., ym.