Painolinjan tuottavuuden kehittäminen
Malinen, Valtteri (2021)
Malinen, Valtteri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111520314
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tunnistaa kehityskohteita ja antaa kehitysehdotuksia Finn-Korkki Oy:n painolinjan tuottavuuden kehittämiseksi. Huomiota kiinnitettiin etenkin painolinjan tehokkuuteen.
Opinnäytetyössä tutustuttiin painolinjan toimintaan ja toimintatapoihin tuotantolinjalla. Tutkimus toteutettiin seurantakäyntien muodossa. Seurantakäyntien lisäksi teetettiin kyselytutkimus painolinjan työntekijöille. Työssä tutustuttiin myös Lean-periaatteen pääpiirteisiin.
Työssä käytiin läpi yleisiä asioita Lean-periaatteesta, 5S-työkalusta, kokonaistehokkuuden laskennasta ja kunnossapitolajeista.
Kehitettävää löydettiin toimintatavoista painolinjalla, työn laadusta, kunnossapidosta, johdon ja suoritusportaan välisestä yhteistyöstä sekä tuotannonsuunnittelusta. Kehitystoimenpiteinä tehtiin linjalle lyhyt ohje linjan ajolistan suunnitteluun, lisätietolomake töiden ajamisessa ilmenneiden ongelmien kirjaamiseen, parempi huolto-ohjelma ja huoltokortti huoltotöiden kirjaamista varten. Lisäksi ehdotettiin tehtäväksi laajaa kunnon kartoitusta ja huoltoa.
Kehitystoimenpiteitä ei työssä viety käytäntöön, joten näiden vaikutusta tuottavuuteen ei voida tarkasti tietää. Hyödyistä voidaan kuitenkin esittää arvioita. Painolinjan kuntoa parantamalla voidaan saavuttaa arviolta 20–50 %:n parannus linjan tuotantonopeuteen. Paremmalla ajolistan suunnittelulla saadaan noin 7 % enemmän tuotantoa. Lisätietolomakkeen käytöllä saavutettu hyöty on arviolta 13–40 % enemmän tuotantoa. Arviot perustuvat nykyisten tuotantonopeuksien ja painolijan maksiminopeuden vertailuun sekä tuotantoon käytettävissä olevan ajan lisäämiseen.
Vaikka ehdotuksia ja toimenpiteitä ei työssä toteutettu käytännössä, niiden avulla saadaan tuottavuutta varmasti kehitettyä.
Opinnäytetyössä tutustuttiin painolinjan toimintaan ja toimintatapoihin tuotantolinjalla. Tutkimus toteutettiin seurantakäyntien muodossa. Seurantakäyntien lisäksi teetettiin kyselytutkimus painolinjan työntekijöille. Työssä tutustuttiin myös Lean-periaatteen pääpiirteisiin.
Työssä käytiin läpi yleisiä asioita Lean-periaatteesta, 5S-työkalusta, kokonaistehokkuuden laskennasta ja kunnossapitolajeista.
Kehitettävää löydettiin toimintatavoista painolinjalla, työn laadusta, kunnossapidosta, johdon ja suoritusportaan välisestä yhteistyöstä sekä tuotannonsuunnittelusta. Kehitystoimenpiteinä tehtiin linjalle lyhyt ohje linjan ajolistan suunnitteluun, lisätietolomake töiden ajamisessa ilmenneiden ongelmien kirjaamiseen, parempi huolto-ohjelma ja huoltokortti huoltotöiden kirjaamista varten. Lisäksi ehdotettiin tehtäväksi laajaa kunnon kartoitusta ja huoltoa.
Kehitystoimenpiteitä ei työssä viety käytäntöön, joten näiden vaikutusta tuottavuuteen ei voida tarkasti tietää. Hyödyistä voidaan kuitenkin esittää arvioita. Painolinjan kuntoa parantamalla voidaan saavuttaa arviolta 20–50 %:n parannus linjan tuotantonopeuteen. Paremmalla ajolistan suunnittelulla saadaan noin 7 % enemmän tuotantoa. Lisätietolomakkeen käytöllä saavutettu hyöty on arviolta 13–40 % enemmän tuotantoa. Arviot perustuvat nykyisten tuotantonopeuksien ja painolijan maksiminopeuden vertailuun sekä tuotantoon käytettävissä olevan ajan lisäämiseen.
Vaikka ehdotuksia ja toimenpiteitä ei työssä toteutettu käytännössä, niiden avulla saadaan tuottavuutta varmasti kehitettyä.