Touhuaamuja lapsiperheille : taidelähtöistä toimintaa avoimessa varhaiskasvatuksessa
Leppäniemi, Matilda (2021)
Leppäniemi, Matilda
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720433
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä on uuden taidelähtöisen toimintamallin luominen lapsiperheille Sipoon Nikkilässä, kulttuuritalo Lilla Villanissa. Tavoitteena on mahdollistaa toimintaan osallistuville perheille vertaistuki toisten perheiden kanssa sekä tukea vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta. Toiminnalla pyitään tarjoamaan perheille iloa ja elämyksiä arjen keskelle. Parhaassa tapauksessa toiminta lisää alueen lapsiperheiden hyvinvointia. Lapsiperheiden hyvinvointi on puhututtanut paljon erityisesti koronapandemian (Covid-19) aikana ja sen jälkeen. Pandemialla on ollut vaikutusta myös tämän kehittämistehtävän kulkuun ja aikatauluun sekä lisännyt lapsiperheille suunnatun toiminnan tarvetta entisestään.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisilla menetelmillä. Aineisto kerättiin kahden eri kyselyn (alkukartoituskysely ja loppukysely) avulla sekä keräämällä palautetta haastattelemalla touhuaamujen osallistujia. Lisäksi aineistona olivat toimintatutkimuksellisin menetelmin toteutetun kehittämisen aikana kirjatut muistiot havainnoista sekä päiväkirja. Toimintakertoja oli yhteensä 10 ja ne jakautuivat keväälle ja syksylle 2021. Keväällä 2021 kuvattiin myös yhteensä kuusi touhuaamujen videota Lilla Villanin YouTube-kanavalle toiminnan siirtyessä hetkellisesti etätoiminnaksi pandemian rajoitusten seurauksena. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla aineistosta nousseiden teemojen mukaan.
Opinnäytetyön tuloksista nousi vahvasti esille lapsiperheille suunnatun toiminnan tarve. Perheillä on tarve ja halu kohdata toisia, saada vertaistukea ja sosiaalisia kohtaamisia sekä saada vanhemmalle ja lapselle toimintaa myös kodin ulkopuolella. Toimintaan osallistuttiin vertaisten kohtaamisen sekä elämysten ja kokemusten saamisen takia. Tärkeäksi tekijäksi toiminnassa nousi ohjattu taidetoiminta sekä rento ja vapaa tunnelma. Tavoitteet vuorovaikutuksen tukemisesta sekä vertaistuen mahdollistamisesta toteutuivat hyvin, kun toiminta tapahtui paikan päällä. Videot olivat onnistuneita, mutta palautteen saaminen videoista oli haastavaa. Haasteita toi myös pandemian tuomat rajoitustoimenpiteet sekä pitkä tauko touhuaamujen toimintakertojen väliin. Perheet vaihtuivat jonkin verran kevään ja syksyn välillä.
Toimintatutkimuksellisesta kehittämistyöstä ja sen prosessina muodostui lapsiperheille suunnattu taidelähtöinen toiminta, josta koottiin tähän opinnäytetyöhön prosessikuvaus toimintamallista. Toiminta on ollut merkityksellistä ja vastannut odotuksia. Touhuaamut jäävät pysyväksi toimintamuodoksi Lilla Villaniin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisilla menetelmillä. Aineisto kerättiin kahden eri kyselyn (alkukartoituskysely ja loppukysely) avulla sekä keräämällä palautetta haastattelemalla touhuaamujen osallistujia. Lisäksi aineistona olivat toimintatutkimuksellisin menetelmin toteutetun kehittämisen aikana kirjatut muistiot havainnoista sekä päiväkirja. Toimintakertoja oli yhteensä 10 ja ne jakautuivat keväälle ja syksylle 2021. Keväällä 2021 kuvattiin myös yhteensä kuusi touhuaamujen videota Lilla Villanin YouTube-kanavalle toiminnan siirtyessä hetkellisesti etätoiminnaksi pandemian rajoitusten seurauksena. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla aineistosta nousseiden teemojen mukaan.
Opinnäytetyön tuloksista nousi vahvasti esille lapsiperheille suunnatun toiminnan tarve. Perheillä on tarve ja halu kohdata toisia, saada vertaistukea ja sosiaalisia kohtaamisia sekä saada vanhemmalle ja lapselle toimintaa myös kodin ulkopuolella. Toimintaan osallistuttiin vertaisten kohtaamisen sekä elämysten ja kokemusten saamisen takia. Tärkeäksi tekijäksi toiminnassa nousi ohjattu taidetoiminta sekä rento ja vapaa tunnelma. Tavoitteet vuorovaikutuksen tukemisesta sekä vertaistuen mahdollistamisesta toteutuivat hyvin, kun toiminta tapahtui paikan päällä. Videot olivat onnistuneita, mutta palautteen saaminen videoista oli haastavaa. Haasteita toi myös pandemian tuomat rajoitustoimenpiteet sekä pitkä tauko touhuaamujen toimintakertojen väliin. Perheet vaihtuivat jonkin verran kevään ja syksyn välillä.
Toimintatutkimuksellisesta kehittämistyöstä ja sen prosessina muodostui lapsiperheille suunnattu taidelähtöinen toiminta, josta koottiin tähän opinnäytetyöhön prosessikuvaus toimintamallista. Toiminta on ollut merkityksellistä ja vastannut odotuksia. Touhuaamut jäävät pysyväksi toimintamuodoksi Lilla Villaniin.