Myyntiprosessin merkitys investoinnin kannattavuuden arvioinnissa
Vuori, Ali-Tuomas (2021)
Vuori, Ali-Tuomas
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720438
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdytään veneiden talvisäilytyspalveluita tarjoavan yrityksen alkutaipaleeseen omistajanvaihdoksen jälkeen. Toimiala on varsin mielenkiintoinen, sekä yrityksen toimintatapa ja tuotantotilat ovat maassamme toistaiseksi poikkeukselliset. Yritys investoi merkittävästi kiinteistön rakennuksiin ja työssäni pohdin sitä, mikä merkitys myyntityöllä oli kannattavuuden rakentamisessa.
Opinnäytetyön viitekehys rakentui laskentatoimen, myyntityön, johtamisen, asiakaskäyttäytymisen ja brändin ympärille. Laskentatoimen teoria nojasi yrityksen tilinpäätöksestä ja taseesta johdettaviin kannattavuuden ja vakavaraisuuden tunnuslukuihin. Asiakaskäyttäytyminen ja brändin luominen, sekä niiden sidonnaisuudet myyntityöhön muodostivat loput viitekehyksestä.
Selvityksessä käytetty aineisto ja menetelmät koostuivat haastattelusta sekä yrityksen ensimmäisen kauden tilinpäätöstiedoista.
Tuloksena odotetusti ensimmäisen tilikauden kannattavuus oli haasteellista mittavien alkuinvestointien jälkeen. Kuitenkin myyntityön ja koko kapasiteetin käyttöön saamisen merkitys tulevien vuosien kannattavuudelle osoittautui todella merkittäväksi.
Pohdintana totesin myynnin automatisoimisella olevan paikkansa, joskaan ihmisen tekemää myyntityötä se ei pysty järkevästi täysin korvaamaan. Brändityöhön panostaminen nousi niin ikään avainasemaan, sillä positiivisella brändimielikuvalla asiakkuuksien hankkiminen helpottuu oleellisesti.
Opinnäytetyön viitekehys rakentui laskentatoimen, myyntityön, johtamisen, asiakaskäyttäytymisen ja brändin ympärille. Laskentatoimen teoria nojasi yrityksen tilinpäätöksestä ja taseesta johdettaviin kannattavuuden ja vakavaraisuuden tunnuslukuihin. Asiakaskäyttäytyminen ja brändin luominen, sekä niiden sidonnaisuudet myyntityöhön muodostivat loput viitekehyksestä.
Selvityksessä käytetty aineisto ja menetelmät koostuivat haastattelusta sekä yrityksen ensimmäisen kauden tilinpäätöstiedoista.
Tuloksena odotetusti ensimmäisen tilikauden kannattavuus oli haasteellista mittavien alkuinvestointien jälkeen. Kuitenkin myyntityön ja koko kapasiteetin käyttöön saamisen merkitys tulevien vuosien kannattavuudelle osoittautui todella merkittäväksi.
Pohdintana totesin myynnin automatisoimisella olevan paikkansa, joskaan ihmisen tekemää myyntityötä se ei pysty järkevästi täysin korvaamaan. Brändityöhön panostaminen nousi niin ikään avainasemaan, sillä positiivisella brändimielikuvalla asiakkuuksien hankkiminen helpottuu oleellisesti.