Viini- ja palvelutuotteen kehittäminen Ravintola Viinille
Virta, Emmi (2021)
Virta, Emmi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111720490
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asiakkaiden ostopäätökseen myönteisesti vaikuttavia tekijöitä. Toisena tavoitteena oli luoda ravintolalle apuvälineitä lisämyynnin edistämiseksi. Tarkoituksena on tukea toiminnan kehittämistä kannattavuuden parantamiseksi ja osallistaa asiakas kehittämistyöhön. Yritykselle luotiin palvelupolkumalli, joka tukee liikeideaa ja uusi viinilista pohjautuen asiakkaiden tarpeisiin.
Teoriaviitekehyksessä perehdyttiin Suomen ruoka- ja juomakulttuurin kehittymiseen, liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja viinilistan tuotekehitykseen. Tapaustutkimuksessa hyödynnettiin triangulaatiota, jossa tutkittavaa kohdetta lähestyttiin usealla eri menetelmällä. Asiakkaille tehtiin määrällinen kysely, jonka vastaukset analysoitiin Tixel-tilasto-ohjelmalla.
Kilpailija-analyysin perusteella Ravintola Viinille kilpailuetu on hyvä. Ravintolalla on monipuoliset viinit sekä laaja viinilista, mutta ruokatarjonta on muihin kilpailijoihin nähden heikompaa. Hinnan puolesta Ravintola Viinille tastingit ovat kalliimmat kuin muiden, mutta tuotevalikoima on laajempi ja se sisältää runsaamman maistelulautasen. Jatkuvan ja hetkittäin muuttuvan kilpailun vuoksi yrityksen on tärkeää tunnistaa omat heikkoutensa ja vahvuutensa, jotta toimintaa voidaan kehittää myös tulevaisuutta ajatellen.
Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin kehittämistä vaativat kohteet sekä asiakkaiden mieltymykset eri viinityyleistä ja tapahtumista. Tutkimuksesta saatiin selville asiakkaita kiinnostavat viinit ja oheistuotteet, joiden pohjalta luotiin uusi viinilista sekä menukortti. Uudella viinilistalla tulee painottaa asiakkaita kiinnostavia viinejä. Tutkimustulokset osoittivat iän olevan yksi merkittävä tekijä siinä, mitkä viinit ja tapahtumat kiinnostavat asiakkaita sekä miten ravintolan viihtyisyys koetaan.
Teoriaviitekehyksessä perehdyttiin Suomen ruoka- ja juomakulttuurin kehittymiseen, liiketoiminnan eri osa-alueisiin ja viinilistan tuotekehitykseen. Tapaustutkimuksessa hyödynnettiin triangulaatiota, jossa tutkittavaa kohdetta lähestyttiin usealla eri menetelmällä. Asiakkaille tehtiin määrällinen kysely, jonka vastaukset analysoitiin Tixel-tilasto-ohjelmalla.
Kilpailija-analyysin perusteella Ravintola Viinille kilpailuetu on hyvä. Ravintolalla on monipuoliset viinit sekä laaja viinilista, mutta ruokatarjonta on muihin kilpailijoihin nähden heikompaa. Hinnan puolesta Ravintola Viinille tastingit ovat kalliimmat kuin muiden, mutta tuotevalikoima on laajempi ja se sisältää runsaamman maistelulautasen. Jatkuvan ja hetkittäin muuttuvan kilpailun vuoksi yrityksen on tärkeää tunnistaa omat heikkoutensa ja vahvuutensa, jotta toimintaa voidaan kehittää myös tulevaisuutta ajatellen.
Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin kehittämistä vaativat kohteet sekä asiakkaiden mieltymykset eri viinityyleistä ja tapahtumista. Tutkimuksesta saatiin selville asiakkaita kiinnostavat viinit ja oheistuotteet, joiden pohjalta luotiin uusi viinilista sekä menukortti. Uudella viinilistalla tulee painottaa asiakkaita kiinnostavia viinejä. Tutkimustulokset osoittivat iän olevan yksi merkittävä tekijä siinä, mitkä viinit ja tapahtumat kiinnostavat asiakkaita sekä miten ravintolan viihtyisyys koetaan.