Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

YouTuben hyödyntäminen yritysten markkinoinnissa

Turunen, Santeri (2021)

 
Avaa tiedosto
Turunen_Santeri.pdf (2.982Mt)
Lataukset: 


Turunen, Santeri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820551
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitellään YouTuben erilaisia markkinointimuotoja yritysten näkökulmasta. Lisäksi työssä esitetään ajantasaista tietoa siitä, miten YouTuben käyttäjäkunta suhtautuu edellä mainittuihin markkinointimuotoihin. Tavoitteena opinnäytetyöllä oli luoda kattava pohja YouTuben eri markkinointimuodoista, jotta yritykset voivat sen pohjalta tehdä mahdollisimman järkeviä ratkaisuja YouTubessa tapahtuvasta markkinoinnista.

Teoriaosiossa eritellään YouTuben eri markkinointimuodot, joita on yhteensä neljä kappaletta. Ne avataan mahdollisimman kattavasti, jotta lukija ymmärtää eri markkinointimuotojen hyödyntämismahdollisuudet, sekä niiden hyvät ja huonot puolet. Lisäksi työssä esitetään konkreettisia toimenpiteitä ja suosituksia eri markkinointimuodoista, pääsääntöisesti perustuen alan ammattilaisten ja YouTuben itsensä tuottamaan tietoon.
Opinnäytetyötä varten tehtiin tutkimus, jossa selvitettiin Suomen YouTuben käyttäjäkunnan suhtautumista eri markkinointimuotoihin. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena Google Forms-verkkokyselynä itsevalikoituvalla otannalla. Kyselyä pyrittiin jakamaan useamman suositun sisällöntuottajan YouTube-kanavalla. Jokaisesta markkinointimuodosta oli koostettu lyhyt lista kysymyksiä, jotka oli yhtenäistetty markkinointimuotojen välillä mahdollisuuksien mukaan. Näin tuloksia pystyttiin vertaamaan suoraan eri muotojen välillä.

Kyselyn tulosten mukaan paras markkinointimuoto riippui markkinoinnin tavoitteista. Jos tavoitteena on mahdollisimman suuri määrä kaupallisen sisällön nähneitä, ovat kaupalliset yhteistyöt ja videomainokset parhaita valintoja. Ostopäätökseen johti suurimmalla prosentilla kaupallinen yhteistyö ja yritysten oma videosisältö. Yleisten mielipiteiden parantumiseen yrityksestä prosentteina johti parhaiten yrityksen oma videosisältö sekä kaupallinen yhteistyö. Absoluuttisissa määrissä kaupallinen yhteistyö oli paras mielipiteen parantaja. Näiden tulosten lisäksi 77 prosenttia vastaajista kertoi mainoksen ja videon aiheen korreloinnin olevan tärkeä asia.
 
This thesis introduces four distinct forms for companies to market their products on YouTube and presents current information about how the users of YouTube feel about such forms. The objective of this thesis is to introduce a comprehensive base of information about the forms to enable optimal decision making for companies when planning and executing marketing strategies on YouTube.

Firstly, the thesis discusses the aforementioned distinct forms of marketing on YouTube. The forms are elucidated in a manner enabling the reader to understand various possibilities as well as pros and cons of each form. Secondly, the thesis also showcases concrete actions and recommendations a company can use, based on the information made available by YouTube itself, as well as professionals of the field.
An empirical study was conducted as a part of this thesis. The objective of the study was to gather information about how the users of Finnish YouTube react to different forms of marketing on YouTube. The study was made as a quantitative Google Forms-survey with self-selected sampling. Originally the goal was to share the survey in cooperation with multiple large Finnish YouTube-channels, however only two chan-nels were cooperative in the end. Each form of marketing had a select set of questions which were com-mensurate between the forms to make comparing the results easier.

The results of the study showed that there was no single form of marketing superior to others. Rather, the superior form depended on what the objective of the marketing campaign and strategy is. To have as many people as possible see the advertisement, the best solutions were collaboration with content creators and utilizing YouTube ads. Furthermore, collaboration and the company’s own videos were the best choices to lead the customer to a purchase decision. To conclude, improving the public opinion of the company in per-centages was best achieved using the company’s own videos and collaboration with content creators. In absolute quantities, collaboration was the most productive manner to improve the public opinion. In addition, over 77 per cent of the respondents felt that it was important for the video topic and advertisement topic to match as well as possible.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste