ETCS-jarrukäyrien kansalliset arvot Lambda-junille
Hulkko, Teppo (2021)
Hulkko, Teppo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820533
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä käytiin läpi ETCS-jarrukäyrälaskennan teoriaa ja siihen liittyviä kansallisia arvoja Lambda-junien osalta. Työn tavoitteena oli saada kerättyä ETCS-jarrukäyrälaskennan teoriaa suomeksi yhteen dokumenttiin ja tarkastella tällä hetkellä käytössä olevien arvojen toimivuutta suhteessa muiden Pohjoismaiden arvoihin, sekä nykyiseen JKV-järjestelmään.
Insinöörityössä kerättiin Lambda-junien ETCS-jarrukäyrälaskennan teoriaa yhteen, saatavilla olevista dokumenteista ja standardeista. Työssä myös esitellään lyhyesti ETCS-järjestelmän eri tasot ja niiden toiminnallisuudet. Lisäksi työssä käydään läpi junan jarrujärjestelmän toiminta ja jarrutuskyvyn laskenta.
Vertailu eri maiden kansallisten arvojen ja Suomen nykyisten arvojen kanssa tehtiin käyttämällä Euroopan rautatieviraston kehittämää Excel-pohjaista jarrukäyrien laskentatyökalua. Työkalulla saatuja tuloksia verrattiin maiden keskenään maiden välillä, sekä JKV-jarrukäyrien laskentaan kehitetyn työkalun antamiin tuloksiin. Vertailuun valikoitiin kolme eri pituista R-jarrulajin matkustajajunaa sekä yksi P-jarrulajin matkustajajuna. Tavarajunista vertailu tehtiin kahdella eri pituisella junalla, joista molemmista tarkasteltiin taarassa ja kuormassa kulkevan junan jarrutuskäyttäytymistä. Vertailusta saadut tulokset kerättiin taulukkomuodossa työn liitteisiin. Lisäksi tuloksia tarkasteltiin valikoitujen junien osalta tarkemmin itse työssä.
Insinöörityössä tehtyjen vertailuiden osalta voitiin todeta Suomessa tällä hetkellä määriteltyjen kansallisten arvojen toimivan R-jarrulajin matkustajajunille. P-jarrulajin matkustajajunien osalta toimivuus vaatii vielä varmistusta todellisilla jarrutuskokeilla. Tavarajunien osalta suurimman haasteen ja lisäselvityksiä sekä jarrutuskokeita vaatii erityisesti kuormassa kulkevat junat. Niiden osalta erityisesti liukkaan kelin arvon asettaminen vaatii tulevaisuudessa jatkotarkasteluita.
Insinöörityössä kerättiin Lambda-junien ETCS-jarrukäyrälaskennan teoriaa yhteen, saatavilla olevista dokumenteista ja standardeista. Työssä myös esitellään lyhyesti ETCS-järjestelmän eri tasot ja niiden toiminnallisuudet. Lisäksi työssä käydään läpi junan jarrujärjestelmän toiminta ja jarrutuskyvyn laskenta.
Vertailu eri maiden kansallisten arvojen ja Suomen nykyisten arvojen kanssa tehtiin käyttämällä Euroopan rautatieviraston kehittämää Excel-pohjaista jarrukäyrien laskentatyökalua. Työkalulla saatuja tuloksia verrattiin maiden keskenään maiden välillä, sekä JKV-jarrukäyrien laskentaan kehitetyn työkalun antamiin tuloksiin. Vertailuun valikoitiin kolme eri pituista R-jarrulajin matkustajajunaa sekä yksi P-jarrulajin matkustajajuna. Tavarajunista vertailu tehtiin kahdella eri pituisella junalla, joista molemmista tarkasteltiin taarassa ja kuormassa kulkevan junan jarrutuskäyttäytymistä. Vertailusta saadut tulokset kerättiin taulukkomuodossa työn liitteisiin. Lisäksi tuloksia tarkasteltiin valikoitujen junien osalta tarkemmin itse työssä.
Insinöörityössä tehtyjen vertailuiden osalta voitiin todeta Suomessa tällä hetkellä määriteltyjen kansallisten arvojen toimivan R-jarrulajin matkustajajunille. P-jarrulajin matkustajajunien osalta toimivuus vaatii vielä varmistusta todellisilla jarrutuskokeilla. Tavarajunien osalta suurimman haasteen ja lisäselvityksiä sekä jarrutuskokeita vaatii erityisesti kuormassa kulkevat junat. Niiden osalta erityisesti liukkaan kelin arvon asettaminen vaatii tulevaisuudessa jatkotarkasteluita.