Kohti parempaa ohjelmamyynnin opastamista
Hokkanen, Christopher (2021)
Hokkanen, Christopher
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820575
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämishanke, jonka tavoitteena on selvittää ohjelmamyynnin nykytilaa Suomessa, mitä kaikkea ottaa huomioon ohjelmamyyntiä tehdessä, sekä selvitystiedon perusteella kehittää opastusta ohjelmamyyntitaitojen hiomiseen ja kehittämiseen. Työ on luonteeltaan konstruktiivinen tapaustutkimus, jonka aineistojen keräämisen metodinen lähtökohta on mixed method.
Työn tilaajana toimii tamperelainen ohjelma- ja tapahtumatuotantoalan yritys Lee Agency.
Työn tietopohjaluvussa avataan myynnin perusperiaatteita, sekä ohjelmamyynnin erityispiirteitä. Koronapandemian vaikutukset ohjelmamyyntiin varsinkin livemusiikin toimintakentän kannalta käsitellään lyhyesti opinnäytetyöni tietopohjaluvussa. Koronaan liittyvä tieto on tarkoitettu taustatiedoksi alan toimintakyvyn näkökulmasta ja ohjelmamyynnissä menestymisen edellytyksien tarkasteluun. Työn avulla tehtyä opastusta ohjelmamyynnin parantamiseksi voi hyödyntää alalla jo pidempään toimineet tahot, sekä alalle pyrkivät ja aloittelevat tahot ohjenuorana esiintymisten hankintaan. Tutkimustyöhön tuleva informaatio pohjautuu opinnäytetyöhön kerättyyn tietoon, jotta tutkimuksesta tulisi helppolukuinen ja käytännönläheinen versio ymmärtää, ja saada lisää tietoutta, kuinka edetä kohti parempaa ohjelmamyynnin opastamista.
Työn tilaajana toimii tamperelainen ohjelma- ja tapahtumatuotantoalan yritys Lee Agency.
Työn tietopohjaluvussa avataan myynnin perusperiaatteita, sekä ohjelmamyynnin erityispiirteitä. Koronapandemian vaikutukset ohjelmamyyntiin varsinkin livemusiikin toimintakentän kannalta käsitellään lyhyesti opinnäytetyöni tietopohjaluvussa. Koronaan liittyvä tieto on tarkoitettu taustatiedoksi alan toimintakyvyn näkökulmasta ja ohjelmamyynnissä menestymisen edellytyksien tarkasteluun. Työn avulla tehtyä opastusta ohjelmamyynnin parantamiseksi voi hyödyntää alalla jo pidempään toimineet tahot, sekä alalle pyrkivät ja aloittelevat tahot ohjenuorana esiintymisten hankintaan. Tutkimustyöhön tuleva informaatio pohjautuu opinnäytetyöhön kerättyyn tietoon, jotta tutkimuksesta tulisi helppolukuinen ja käytännönläheinen versio ymmärtää, ja saada lisää tietoutta, kuinka edetä kohti parempaa ohjelmamyynnin opastamista.