Sosionomit keskellä koulumaailmaa : koulusosionomien työhyvinvointia vahvistavia tekijöitä ja haasteita
Paukku, Karmen; Peippo, Juulia (2021)
Paukku, Karmen
Peippo, Juulia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820603
Tiivistelmä
Koululla on suuri merkitys lasten ja nuorten kasvussa ja kehityksessä. Koulusosionomi on kouluissa toimiva työntekijä, joka tukee oppilaita koulussa, ennaltaehkäisee sosiaalisia ongelmia ja toimii turvallisena aikuisena. Koulusosionomin työnkuva on melko uusi ja monelle tuntematon, ja koulujen erilaisten tarpeiden vuoksi työnkuva myös vaihtelee paljon koulujen tarpeen mukaan.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Tampereen kaupungin koulusosionomien työhyvinvointia perehtymällä seuraaviin kysymyksiin: Mitkä asiat vahvistavat koulusosionomien työhyvinvointia? Entä mitkä asiat ovat haasteita koulusosionomien työhyvinvoinnille? Käytämme tarkastelun pohjana Päivi Rauramon kehittämää työhyvinvoinnin portaikkoa, joka kattaa sisälleen seuraavat teemat: terveys, turvallisuus, yhteisöllisyys, arvostus sekä itsensä toteuttaminen. Teemojen avulla saamme laajemman kokonaiskuvan koulusosionomien työhyvinvoinnista. Teoreettinen viitekehys pohjautuu portaikon eri teemojen ympärille. Lisäksi perehdytään koulusosionomin työnkuvaan ja kouluun työympäristönä. Koska koulusosionomin työnkuva on edelleen melko uusi, voidaan tästä opinnäytetyöstä tuottamaa tietoa hyödyntää työnkuvan kehittämiseen.
Opinnäytetyössä haastattelimme viittä koulusosionomia Tampereen eri kouluista. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena ja haastatteluista saatu aineisto analysoitiin nostamalla tuloksista esiin nousseita teemoja tarkempaan tarkasteluun. Laadullisen haastattelututkimuksen avulla pääsimme aiheen sisälle syvemmin. Haastattelukysymykset pohjautuivat Rauramon työhyvinvoinnin portaikoin teemoihin, mutta kuitenkin niin, että vapaalle keskustelulle ja ajatuksille jäi myös tilaa.
Tulokset osoittivat sen, että portaikoin eri tasoissa on niin työhyvinvointia vahvistavia tekijöitä kuin haasteitakin. Isoimpina haasteina nousi esiin työn määräaikaisuus, työstä puuttuvat raamit, epäselvät odotukset tai liika vapaus työssä, työnkuvan uutuus sekä ammatillisen esimiehen puute. Ammatillisen esimiehen puutteen nähtiin vaikuttavan muun muassa palautteen saamiseen omasta työstä. Vahvistavia tekijöitä olivat hyvä työilmapiiri, vapaus ja luovuus sekä nuorilta saatu palaute. Kaiken kaikkiaan koulusosionomit pitivät työtä mielekkäänä muutamista haasteista huolimatta.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Tampereen kaupungin koulusosionomien työhyvinvointia perehtymällä seuraaviin kysymyksiin: Mitkä asiat vahvistavat koulusosionomien työhyvinvointia? Entä mitkä asiat ovat haasteita koulusosionomien työhyvinvoinnille? Käytämme tarkastelun pohjana Päivi Rauramon kehittämää työhyvinvoinnin portaikkoa, joka kattaa sisälleen seuraavat teemat: terveys, turvallisuus, yhteisöllisyys, arvostus sekä itsensä toteuttaminen. Teemojen avulla saamme laajemman kokonaiskuvan koulusosionomien työhyvinvoinnista. Teoreettinen viitekehys pohjautuu portaikon eri teemojen ympärille. Lisäksi perehdytään koulusosionomin työnkuvaan ja kouluun työympäristönä. Koska koulusosionomin työnkuva on edelleen melko uusi, voidaan tästä opinnäytetyöstä tuottamaa tietoa hyödyntää työnkuvan kehittämiseen.
Opinnäytetyössä haastattelimme viittä koulusosionomia Tampereen eri kouluista. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena ja haastatteluista saatu aineisto analysoitiin nostamalla tuloksista esiin nousseita teemoja tarkempaan tarkasteluun. Laadullisen haastattelututkimuksen avulla pääsimme aiheen sisälle syvemmin. Haastattelukysymykset pohjautuivat Rauramon työhyvinvoinnin portaikoin teemoihin, mutta kuitenkin niin, että vapaalle keskustelulle ja ajatuksille jäi myös tilaa.
Tulokset osoittivat sen, että portaikoin eri tasoissa on niin työhyvinvointia vahvistavia tekijöitä kuin haasteitakin. Isoimpina haasteina nousi esiin työn määräaikaisuus, työstä puuttuvat raamit, epäselvät odotukset tai liika vapaus työssä, työnkuvan uutuus sekä ammatillisen esimiehen puute. Ammatillisen esimiehen puutteen nähtiin vaikuttavan muun muassa palautteen saamiseen omasta työstä. Vahvistavia tekijöitä olivat hyvä työilmapiiri, vapaus ja luovuus sekä nuorilta saatu palaute. Kaiken kaikkiaan koulusosionomit pitivät työtä mielekkäänä muutamista haasteista huolimatta.