Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sosionomit keskellä koulumaailmaa : koulusosionomien työhyvinvointia vahvistavia tekijöitä ja haasteita

Paukku, Karmen; Peippo, Juulia (2021)

 
Avaa tiedosto
Paukku_Karmen_Peippo_Juulia.pdf (509.1Kt)
Lataukset: 


Paukku, Karmen
Peippo, Juulia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111820603
Tiivistelmä
Koululla on suuri merkitys lasten ja nuorten kasvussa ja kehityksessä. Koulusosionomi on kouluissa toimiva työntekijä, joka tukee oppilaita koulussa, ennaltaehkäisee sosiaalisia ongelmia ja toimii turvallisena aikuisena. Koulusosionomin työnkuva on melko uusi ja monelle tuntematon, ja koulujen erilaisten tarpeiden vuoksi työnkuva myös vaihtelee paljon koulujen tarpeen mukaan.

Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Tampereen kaupungin koulusosionomien työhyvinvointia perehtymällä seuraaviin kysymyksiin: Mitkä asiat vahvistavat koulusosionomien työhyvinvointia? Entä mitkä asiat ovat haasteita koulusosionomien työhyvinvoinnille? Käytämme tarkastelun pohjana Päivi Rauramon kehittämää työhyvinvoinnin portaikkoa, joka kattaa sisälleen seuraavat teemat: terveys, turvallisuus, yhteisöllisyys, arvostus sekä itsensä toteuttaminen. Teemojen avulla saamme laajemman kokonaiskuvan koulusosionomien työhyvinvoinnista. Teoreettinen viitekehys pohjautuu portaikon eri teemojen ympärille. Lisäksi perehdytään koulusosionomin työnkuvaan ja kouluun työympäristönä. Koska koulusosionomin työnkuva on edelleen melko uusi, voidaan tästä opinnäytetyöstä tuottamaa tietoa hyödyntää työnkuvan kehittämiseen.

Opinnäytetyössä haastattelimme viittä koulusosionomia Tampereen eri kouluista. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena ja haastatteluista saatu aineisto analysoitiin nostamalla tuloksista esiin nousseita teemoja tarkempaan tarkasteluun. Laadullisen haastattelututkimuksen avulla pääsimme aiheen sisälle syvemmin. Haastattelukysymykset pohjautuivat Rauramon työhyvinvoinnin portaikoin teemoihin, mutta kuitenkin niin, että vapaalle keskustelulle ja ajatuksille jäi myös tilaa.

Tulokset osoittivat sen, että portaikoin eri tasoissa on niin työhyvinvointia vahvistavia tekijöitä kuin haasteitakin. Isoimpina haasteina nousi esiin työn määräaikaisuus, työstä puuttuvat raamit, epäselvät odotukset tai liika vapaus työssä, työnkuvan uutuus sekä ammatillisen esimiehen puute. Ammatillisen esimiehen puutteen nähtiin vaikuttavan muun muassa palautteen saamiseen omasta työstä. Vahvistavia tekijöitä olivat hyvä työilmapiiri, vapaus ja luovuus sekä nuorilta saatu palaute. Kaiken kaikkiaan koulusosionomit pitivät työtä mielekkäänä muutamista haasteista huolimatta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste