Thrust Meter Error Analysis
Hokkanen, Leevi (2021)
Hokkanen, Leevi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920632
Tiivistelmä
Työn aiheena oli tutkia pienoismalliraketin moottorin työntövoimaa mittaavan mittalaitteen mittavirhettä. Mittalaite on suunniteltu henkilökohtaisena projektina ja sitä tullaan käyttämään pienoisrakettimoottorien suorituskyvyn ja tasalaatuisuuden testauksessa. Päätavoitteena oli käyttää teoreettista analyysia laskemaan, kuinka tarkkoja tuloksia mittalaite kykenee mittaamaan ja kuinka virheet jakautuvat eri komponenttien kesken. Laite käyttää erittäin tarkkaa voima-anturia, ja seuraava tavoite on varmistaa, onko laite riittävän tarkka hyödyntämään anturia kokonaan.
Työ aloitettiin esittämällä laitteen yleisrakenne, jonka jälkeen perehdyttiin tarkemmin sen analogisen piirin toimintaan. Tämän pohjalta lähdettiin tutkimaan, mitä virhelähteitä laitteesta löytyy, sekä millainen vaikutus niillä on mittaustarkkuuteen. Virhelähteitä käytettiin laskemaan kokonaisvirheet yksittäisille osille, jonka jälkeen ne yhdistettiin laitteen kokonaisvirheeksi.
Työn tuloksen mittalaitteen virheeksi paljastui 0,06 %, kun anturia rasitetaan täydellä kuormalla. Voima-anturin virheeksi laskettiin 0,05 %. Jos sitä verrataan laitteen kokonaisvirheeseen, niin anturi tuottaa suurimman osan tästä virheestä eikä muu piiri näin ollen huononna anturin tarkkuutta. Tuloksia tullaan käyttämään myöhemmin oikean testauksen kanssa varmistamaan, että laite toimii laskettujen arvojen mukaan.
Työ aloitettiin esittämällä laitteen yleisrakenne, jonka jälkeen perehdyttiin tarkemmin sen analogisen piirin toimintaan. Tämän pohjalta lähdettiin tutkimaan, mitä virhelähteitä laitteesta löytyy, sekä millainen vaikutus niillä on mittaustarkkuuteen. Virhelähteitä käytettiin laskemaan kokonaisvirheet yksittäisille osille, jonka jälkeen ne yhdistettiin laitteen kokonaisvirheeksi.
Työn tuloksen mittalaitteen virheeksi paljastui 0,06 %, kun anturia rasitetaan täydellä kuormalla. Voima-anturin virheeksi laskettiin 0,05 %. Jos sitä verrataan laitteen kokonaisvirheeseen, niin anturi tuottaa suurimman osan tästä virheestä eikä muu piiri näin ollen huononna anturin tarkkuutta. Tuloksia tullaan käyttämään myöhemmin oikean testauksen kanssa varmistamaan, että laite toimii laskettujen arvojen mukaan.