Osallisuuden tukeminen Nuortenyhteisö Otsolan intervallijaksolla : työntekijöiden näkökulma
Ingraeus, Riikka (2021)
Ingraeus, Riikka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920648
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten nuorten osallisuus mahdollistetaan Kymsoten lastensuojeluyksikössä Nuortenyhteisö Otsolassa ja miten nuoren osallisuutta työntekijät voivat parhaiten tukea lyhyellä intervallijaksolla. Opinnäytetyön aihe liittyy vahvasti lastensuojelun laatusuositukseen, jossa osallisuus on yksi merkittävämmistä teemoista. Nuorten osallisuus on todellisia vaikutusmahdollisuuksia ja yhteenkuulumisen kokemuksia. Osallisuuden kokeminen on merkittävä hyvinvoinnin osatekijä, mitä lastensuojelun ammattilaisten tulee työssään tukea.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkielma, jonka aineisto on kerätty ryhmäkeskustelujen avulla. Ryhmäkeskusteluja pidettiin kaksi ja niihin osallistui yhteensä kuusi Nuortenyhteisö Otsolan työntekijää. Keskusteluun osallistuneet tekevät lastensuojelun sijaishuollon ohjaajan työtä moninaisesti ja jokainen omalla persoonallaan. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä aineistoanalyysilla teemoittelun jälkeen. Saatuja johtopäätöksiä on peilattu opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Nuortenyhteisö Otsolan työntekijät mahdollistavat osallisuuden toteutumisen arjen käytännöissä monilla erilaisilla tulokulmilla. Osallisuuden viitekehys on nostettu yhdeksi osaksi vaikuttavaa lastensuojelutyötä ja siksi on hyvä tarkastella lastensuojelun sijaishuoltoa osallistavana ympäristönä. Sosiaalinen osallisuus ja sen tukeminen on osa-alue, joka näkyy vahvasti. Tulosten mukaan lastensuojelun laitoshoidossa toteutetaan osallisuuden kokemusta sekä osallistamista systemaattisesti, sillä vastaajien kuvailemat arkiset tilanteet, nuorten kohtaaminen sekä suunnitelmallinen työ tukevat osallisuuden, sosiaalisen osallisuuden sekä osallistumisen viitekehystä.
Nuoren kokemukset ja mielipiteet osallisuudesta tulevat parhaiten esille silloin, kun ne ovat toteutettu yhdessä työntekijän kanssa. Nuorten on tärkeä osallistua itse toiminnan suunnitteluun sekä vaikuttaa ja arvioida toimintaa, oli kyseessä viranomaispalaveri tai vapaa-ajan suunnittelu.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkielma, jonka aineisto on kerätty ryhmäkeskustelujen avulla. Ryhmäkeskusteluja pidettiin kaksi ja niihin osallistui yhteensä kuusi Nuortenyhteisö Otsolan työntekijää. Keskusteluun osallistuneet tekevät lastensuojelun sijaishuollon ohjaajan työtä moninaisesti ja jokainen omalla persoonallaan. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä aineistoanalyysilla teemoittelun jälkeen. Saatuja johtopäätöksiä on peilattu opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen.
Opinnäytetyön tulosten perusteella Nuortenyhteisö Otsolan työntekijät mahdollistavat osallisuuden toteutumisen arjen käytännöissä monilla erilaisilla tulokulmilla. Osallisuuden viitekehys on nostettu yhdeksi osaksi vaikuttavaa lastensuojelutyötä ja siksi on hyvä tarkastella lastensuojelun sijaishuoltoa osallistavana ympäristönä. Sosiaalinen osallisuus ja sen tukeminen on osa-alue, joka näkyy vahvasti. Tulosten mukaan lastensuojelun laitoshoidossa toteutetaan osallisuuden kokemusta sekä osallistamista systemaattisesti, sillä vastaajien kuvailemat arkiset tilanteet, nuorten kohtaaminen sekä suunnitelmallinen työ tukevat osallisuuden, sosiaalisen osallisuuden sekä osallistumisen viitekehystä.
Nuoren kokemukset ja mielipiteet osallisuudesta tulevat parhaiten esille silloin, kun ne ovat toteutettu yhdessä työntekijän kanssa. Nuorten on tärkeä osallistua itse toiminnan suunnitteluun sekä vaikuttaa ja arvioida toimintaa, oli kyseessä viranomaispalaveri tai vapaa-ajan suunnittelu.