Kirkkaasti kauneinta Suomea? : Sääksjärven paikkabrändin kehittäminen
Raudaskoski, Janne (2021)
Lataukset:
Raudaskoski, Janne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920669
Tiivistelmä
Kunnat kilpailevat samoista asukkaista, yrityksistä ja matkailijoista. Tästä syystä kuntien strategioissa puhutaan usein kuntien ja kunnissa olevien alueiden ja kohteiden vetovoiman kasvattamisesta. Vetovoimaa kasvatetaan muun muassa paikkabrändin rakentamisella ja kehittämisellä.
Tämä opinnäytetyö käsittelee paikkabrändin kehittämistä. Tilaaja on Nurmijärven kunta ja kehittämistyön kohde on luonto- ja matkailukohde Sääksjärvi ja sen brändin kehittäminen. Lähestymistapana kehittämistyössä on konstruktiivinen tutkimus. Konstruktiona on kysymys, miten Sääksjärven paikkabrändiä tulisi kehittää. Kehittämistyön menetelmillä, joita ovat teemahaastattelut, yhteisölliset ideointityöpajat sekä asiakaskysely, selvitetään mikä on Nurmijärven matkailun visio ja miten Sääksjärvi liittyy siihen, sekä mikä on kehittämiskohteen potentiaali ja mistä bränditekijöistä kannattaa luoda Sääksjärven brändi.
Kehittämistyön tulosten perusteella Nurmijärven matkailun visio liittyi luonto-, hyvinvointi- ja lähimatkailuun. Luontomatkailun potentiaalisena kärkenä Nurmijärvellä nähtiin kehittämiskohde Sääksjärvi. Sääksjärveä profiloivia bränditekijöitä olivat kaunis luonto, monipuoliset luontoaktiviteetit, hyvinvointi ja terveys, hieno uimaranta, lähde ja sen kirkas vesi, puhdas ilma, sijainti, alueen muodostumisen historia, paikan historia ja sen yhteydet Rajamäen alkoholiteollisuuteen ja kirjailija Aleksis Kiveen.
Bränditekijöistä luotiin Sääksjärvelle uusi brändi. Brändiä juurrutettiin kehittämistyön aikana. Juurruttamisvaihe toimi konstruktiiviselle tutkimukselle tyypillisenä ratkaisun käytännön toimivuuden kokeiluna. Kehittämistyössä löydettiin kehittämisehdotuksia Sääksjärven paikkabrändin kehittämiseksi myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö antaa kulttuurituotannon kentälle brändin rakentamiseen ja kehittämiseen mallin, jonka voi skaalata paikkabrändin kehittämisen lisäksi muihin brändin rakentamiseen liittyviin case-tapauksiin.
Tämä opinnäytetyö käsittelee paikkabrändin kehittämistä. Tilaaja on Nurmijärven kunta ja kehittämistyön kohde on luonto- ja matkailukohde Sääksjärvi ja sen brändin kehittäminen. Lähestymistapana kehittämistyössä on konstruktiivinen tutkimus. Konstruktiona on kysymys, miten Sääksjärven paikkabrändiä tulisi kehittää. Kehittämistyön menetelmillä, joita ovat teemahaastattelut, yhteisölliset ideointityöpajat sekä asiakaskysely, selvitetään mikä on Nurmijärven matkailun visio ja miten Sääksjärvi liittyy siihen, sekä mikä on kehittämiskohteen potentiaali ja mistä bränditekijöistä kannattaa luoda Sääksjärven brändi.
Kehittämistyön tulosten perusteella Nurmijärven matkailun visio liittyi luonto-, hyvinvointi- ja lähimatkailuun. Luontomatkailun potentiaalisena kärkenä Nurmijärvellä nähtiin kehittämiskohde Sääksjärvi. Sääksjärveä profiloivia bränditekijöitä olivat kaunis luonto, monipuoliset luontoaktiviteetit, hyvinvointi ja terveys, hieno uimaranta, lähde ja sen kirkas vesi, puhdas ilma, sijainti, alueen muodostumisen historia, paikan historia ja sen yhteydet Rajamäen alkoholiteollisuuteen ja kirjailija Aleksis Kiveen.
Bränditekijöistä luotiin Sääksjärvelle uusi brändi. Brändiä juurrutettiin kehittämistyön aikana. Juurruttamisvaihe toimi konstruktiiviselle tutkimukselle tyypillisenä ratkaisun käytännön toimivuuden kokeiluna. Kehittämistyössä löydettiin kehittämisehdotuksia Sääksjärven paikkabrändin kehittämiseksi myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö antaa kulttuurituotannon kentälle brändin rakentamiseen ja kehittämiseen mallin, jonka voi skaalata paikkabrändin kehittämisen lisäksi muihin brändin rakentamiseen liittyviin case-tapauksiin.