Suomalaisten teknologia-alan startup-yritysten uusasiakashankinta ulkomailta
Ketola, Kalle-Markus (2021)
Ketola, Kalle-Markus
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920704
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan suomalaisten teknologia-alan startup-yritysten uusasiakashankintaa ulkomailta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millainen asema suomalaisilla startup-yrityksillä on kansainvälisessä uusasiakashankinnassa. Tarkentavissa tutkimuskysymyksissä tutkitaan startup-yrittäjyyden ja kansainvälistymisen motiiveja sekä kansainvälistymisen ja uusasiakashankinnan prosesseja sekä haasteita. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja Viexpo pystyy neuvomaan kansainvälistä uusasiakashankintaa aloittavia startup-yrityksiä työssä esiteltävien toimiviksi todettujen tapojen avulla.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriasta ja tutkimuksen empiriasta. Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta aiheesta, jotka ovat startup, uusasiakashankinta ja yrityksen kansainvälistyminen. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tiedonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelun keskeiset teemat olivat samat kuin teoriassa eli startup, uusasiakashankinta ja kansainvälistyminen.
Tutkimustulosten perusteella startup-yrittäjyys aloitetaan markkinoiden tarpeesta. Usein teknologia-alalla haetaan nopeaa kasvua ja skaalautuvuutta. Kansainvälistyminen aloitetaan täysin vetotekijöihin perustuen eli kotimaan markkina on yksinkertaisesti liian pieni. Kansainvälistyminen ja uusasiakashankinta ovat hankalia prosesseja, jotka vaativat aikaa ja työtä. Uusasiakashankinnassa suurimmat haasteet liittyvät ajan keskittämiseen oikeaan asiakkaaseen, kun taas kansainvälistymisessä yrityksen toimintojen valmiuteen prosessin suorittamista varten.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, teoriasta ja tutkimuksen empiriasta. Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta aiheesta, jotka ovat startup, uusasiakashankinta ja yrityksen kansainvälistyminen. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tiedonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelun keskeiset teemat olivat samat kuin teoriassa eli startup, uusasiakashankinta ja kansainvälistyminen.
Tutkimustulosten perusteella startup-yrittäjyys aloitetaan markkinoiden tarpeesta. Usein teknologia-alalla haetaan nopeaa kasvua ja skaalautuvuutta. Kansainvälistyminen aloitetaan täysin vetotekijöihin perustuen eli kotimaan markkina on yksinkertaisesti liian pieni. Kansainvälistyminen ja uusasiakashankinta ovat hankalia prosesseja, jotka vaativat aikaa ja työtä. Uusasiakashankinnassa suurimmat haasteet liittyvät ajan keskittämiseen oikeaan asiakkaaseen, kun taas kansainvälistymisessä yrityksen toimintojen valmiuteen prosessin suorittamista varten.
