Vaatteiden valmistaminen vastuullisesti ilman ylimääräistä varastoa : CASE: Anna Ruohonen
Lagerroos, Lilian (2021)
Lagerroos, Lilian
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920692
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920692
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee vaatteiden valmistamista vastuullisesti ilman ylimääräisen varaston syntymistä. Tarkoituksena on selvittää, miten suunnittelijavetoinen vaatebrändi voi valmistaa vaatteita vastuullisesti ylituotantoa välttäen ja mitä haasteita tällöin vaatetuotantoon liittyy sekä perehtyä ennakkotilauksesta valmistuttamisen ilmiöön vastuullisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsitellään liiallisen vaatetuotannon seurauksia, vastuullisuuden monipuolisuutta, kuluttajien ostokäyttäytymistä ja vaateteollisuutta yhteiskuntatasolla.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Anna Ruohonen, 2nd Concept -yrityksen toimitusjohtaja ja pääsuunnittelija. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen ja strategia Anna Ruohosen konseptiin pohjautuva case- eli tapaustutkimus. Lähdeaineisto koostuu kirjallisuudesta, artikkeleista, muista opinnäytetöistä ja haastatteluista. Tutkimustyön tarkoituksena on perehtyä Anna Ruohosen lisäksi kahteen muuhun vastuulliseen brändiin, Ivana Helsinki Paola Suhoseen ja NOUKIin, niiden toimintatapojen yksityiskohtiin ja on demand -ajatteluun.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että vastuullinen yritys harkitsee toimintansa yhteiskunnallisen vaikutuksen ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Suunnittelijavetoinen brändi voi välttää ylituotantoa pienillä ja harkituilla tuotantomäärillä tai vaatteiden valmistuttamisella suoraan asiakkaiden ennakkotilauksista. Vastuullisuus näkyy vaatteiden valmistamisessa ekologisuutena, eettisyytenä ja läpinäkyvyytenä. Hitaan muodin malli, materiaalien kierron vahvistuminen ja kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos harkitummaksi ratkaisisivat suurelta osin vaateteollisuuden ympäristökuorman ja vaatteiden ylituotannon ongelman.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Anna Ruohonen, 2nd Concept -yrityksen toimitusjohtaja ja pääsuunnittelija. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä on laadullinen ja strategia Anna Ruohosen konseptiin pohjautuva case- eli tapaustutkimus. Lähdeaineisto koostuu kirjallisuudesta, artikkeleista, muista opinnäytetöistä ja haastatteluista. Tutkimustyön tarkoituksena on perehtyä Anna Ruohosen lisäksi kahteen muuhun vastuulliseen brändiin, Ivana Helsinki Paola Suhoseen ja NOUKIin, niiden toimintatapojen yksityiskohtiin ja on demand -ajatteluun.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että vastuullinen yritys harkitsee toimintansa yhteiskunnallisen vaikutuksen ja kestävän kehityksen näkökulmasta. Suunnittelijavetoinen brändi voi välttää ylituotantoa pienillä ja harkituilla tuotantomäärillä tai vaatteiden valmistuttamisella suoraan asiakkaiden ennakkotilauksista. Vastuullisuus näkyy vaatteiden valmistamisessa ekologisuutena, eettisyytenä ja läpinäkyvyytenä. Hitaan muodin malli, materiaalien kierron vahvistuminen ja kuluttajien ostokäyttäytymisen muutos harkitummaksi ratkaisisivat suurelta osin vaateteollisuuden ympäristökuorman ja vaatteiden ylituotannon ongelman.