Digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen ja hakukoneoptimointi : case Hennan
Venäläinen, Neea; Väisänen, Hanna (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Venäläinen, Neea
Väisänen, Hanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120936
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli projektiluonteinen toiminnallinen opinnäytetyö. Toimeksiantajana toimi käsityönä koruja ja asusteita valmistava aloitteleva pienyritys Hennan. Opinnäytetyössä kehitettiin toimeksiantajan digitaalista liiketoimintaa löydettävyyden parantamiseksi ja myynnin edistämiseksi suunnittelemalla sekä rakentamalla yritykselle verkkosivusto ja -kauppa. Opinnäytetyön lähtökohtana toimi yrityksen nykytilan arviointi ja tutkimusmenetelminä teemahaastattelu sekä benchmarking eli vertaiskehittäminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollistaa kustannustehokas digitaalinen kaupankäynti ja kehittää yrityksen verkkoliiketoimintaa parantamalla sen löydettävyyttä erityisesti hakukoneoptimoinnin avulla. Verkkosivuston ja -kaupan luominen aloitettiin verkkokauppa-alustavertailulla, jonka perusteella sivuston alustaksi valikoitui Shopify. Verkkosivuston ja -kaupan hakukoneoptimointia toteutettiin prosessinomaisesti koko opinnäytetyön teon ajan. Osana opinnäytetyötä luotiin toimeksiantajayritykselle digitaalisen markkinoinnin palvelupolku, jota se voi hyödyntää kehittäessään yrityksen markkinointia.
Hakukoneoptimointi toteutettiin osa-alueittain, joita olivat hakusanat ja hakusana-analyysi, on-page hakukoneoptimointi ja off-page hakukoneoptimointi sekä tekninen hakukoneoptimointi. Tärkeänä kehityskohteena oli etenkin kattava hakusana-analyysi hakusanojen valintojen tueksi, joka toteutettiin Google Adsin hakusanojen suunnittelija- ja Semrush-työkaluilla. Lähtökohtana toimi benchmarking, jonka avulla saatiin tietoa kilpailevien yritysten hakusanoista, mikä taas lisäsi kilpailukykyä samankaltaisia yrityksiä vastaan.
Lopputuloksena rakennetusta verkkosivustosta ja -kaupasta tuli responsiivinen, visuaalisesti tyylikäs ja helposti ylläpidettävä toimeksiantajayrityksen toiveiden mukaisesti parantamaan yrityksen näkyvyyttä ja tavoitettavuutta. Kattavaa verkkokauppa-alustavertailua voi hyödyntää verkkosivustoa ja -kauppaa rakentavat yritykset. Lisäksi tehtiin laaja tutkimusraportti verkkosivuston ja -kaupan hakukoneoptimoinnista, jonka avulla hakukoneoptimoinnin voi päivittää vastaamaan tätä päivää. This thesis project was implemented as a practice–based thesis. The client was Hennan, a small, recently established business manufacturing handcrafted jewellery and accessories. In the thesis, the client’s digital business was developed in order to improve its findability and sales by designing and launching a website and an e-commerce store. The aims of the project were set based on an evaluation of the current status of the business, a theme interview and benchmarking.
The main goal of the thesis was to enable operations for cost-efficient electronic commerce and to develop electronic business of the company by improving its findability, especially with the aid of search engine optimization. The creation of the website and the e-commerce implementation were initiated by comparing various available e-commerce platforms. Based on the comparison, Shopify was selected as the most suitable platform for Hennan e-commerce. Throughout the development process, findability of the website with different search engines was continuously optimized. As part of the thesis, the client was provided a digital marketing customer journey map to be employed when further developing the marketing of the company.
Search engine optimization was conducted using several different approaches, including keywords and keyword analysis, on-page and off-page search engine optimization as well as technical search engine optimization. Moreover, special attention was paid to comprehensive keyword analysis, which was carried out using Google Ads keyword planner and Semrush. The candidate keywords were benchmarked against the keywords used by competing businesses in order to improve the competitiveness of Hennan webstore in search engines.
In conclusion, the developed website and e-commerce store turned out to be responsive and visually appealing with effortless maintenance, as required by the client. Importantly, it is anticipated to improve the visibility and reachability of customers considerably. During this process, a comprehensive comparison of e-commerce platforms was carried out which will benefit also other businesses developing their e-commerce. Finally, all research on digital business development and search engine optimization in case Hennan was entailed in an extensive report that can help other businesses to enhance their search engine optimization up to today’s standards.
Opinnäytetyön tavoitteena oli mahdollistaa kustannustehokas digitaalinen kaupankäynti ja kehittää yrityksen verkkoliiketoimintaa parantamalla sen löydettävyyttä erityisesti hakukoneoptimoinnin avulla. Verkkosivuston ja -kaupan luominen aloitettiin verkkokauppa-alustavertailulla, jonka perusteella sivuston alustaksi valikoitui Shopify. Verkkosivuston ja -kaupan hakukoneoptimointia toteutettiin prosessinomaisesti koko opinnäytetyön teon ajan. Osana opinnäytetyötä luotiin toimeksiantajayritykselle digitaalisen markkinoinnin palvelupolku, jota se voi hyödyntää kehittäessään yrityksen markkinointia.
Hakukoneoptimointi toteutettiin osa-alueittain, joita olivat hakusanat ja hakusana-analyysi, on-page hakukoneoptimointi ja off-page hakukoneoptimointi sekä tekninen hakukoneoptimointi. Tärkeänä kehityskohteena oli etenkin kattava hakusana-analyysi hakusanojen valintojen tueksi, joka toteutettiin Google Adsin hakusanojen suunnittelija- ja Semrush-työkaluilla. Lähtökohtana toimi benchmarking, jonka avulla saatiin tietoa kilpailevien yritysten hakusanoista, mikä taas lisäsi kilpailukykyä samankaltaisia yrityksiä vastaan.
Lopputuloksena rakennetusta verkkosivustosta ja -kaupasta tuli responsiivinen, visuaalisesti tyylikäs ja helposti ylläpidettävä toimeksiantajayrityksen toiveiden mukaisesti parantamaan yrityksen näkyvyyttä ja tavoitettavuutta. Kattavaa verkkokauppa-alustavertailua voi hyödyntää verkkosivustoa ja -kauppaa rakentavat yritykset. Lisäksi tehtiin laaja tutkimusraportti verkkosivuston ja -kaupan hakukoneoptimoinnista, jonka avulla hakukoneoptimoinnin voi päivittää vastaamaan tätä päivää.
The main goal of the thesis was to enable operations for cost-efficient electronic commerce and to develop electronic business of the company by improving its findability, especially with the aid of search engine optimization. The creation of the website and the e-commerce implementation were initiated by comparing various available e-commerce platforms. Based on the comparison, Shopify was selected as the most suitable platform for Hennan e-commerce. Throughout the development process, findability of the website with different search engines was continuously optimized. As part of the thesis, the client was provided a digital marketing customer journey map to be employed when further developing the marketing of the company.
Search engine optimization was conducted using several different approaches, including keywords and keyword analysis, on-page and off-page search engine optimization as well as technical search engine optimization. Moreover, special attention was paid to comprehensive keyword analysis, which was carried out using Google Ads keyword planner and Semrush. The candidate keywords were benchmarked against the keywords used by competing businesses in order to improve the competitiveness of Hennan webstore in search engines.
In conclusion, the developed website and e-commerce store turned out to be responsive and visually appealing with effortless maintenance, as required by the client. Importantly, it is anticipated to improve the visibility and reachability of customers considerably. During this process, a comprehensive comparison of e-commerce platforms was carried out which will benefit also other businesses developing their e-commerce. Finally, all research on digital business development and search engine optimization in case Hennan was entailed in an extensive report that can help other businesses to enhance their search engine optimization up to today’s standards.