Visuaalinen ilme pähkinänkuoressa: mitä yrityksen visuaalinen ilme tarkoittaa ja pitää sisällään?
Littow, Jenni (2021)
Littow, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021111920762
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsittelen yrityksen visuaalisen ilmeen rakentamista ja toteuttamista teoreettisella tasolla. Työn tarkoituksena on tarjota lukijalle tiivis katsaus siihen, mitä yrityksen visuaalisella ilmeellä tarkoitetaan, mistä se koostuu ja miten sen soveltamista ohjeistetaan. Työssäni suunnittelijana olen usein havainnut, että visuaalinen ilme ja siihen liittyvä käsitteistö voidaan ymmärtää hyvin vaihtelevasti riippuen ihmisten taustoista. Tämä johtaa usein haasteisiin, kun keskustellaan visuaalisen ilmeen tarpeesta ja suunnittelusta. Tutkielma on suunnattu erityisesti yrityksissä työskenteleville henkilöille, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta tai kytköstä aiheeseen. Työn pohjalta laaditaan myös asian kiteyttävä artikkeli, joka helpottaa asian käsittelyä eri kohderyhmien kanssa.
Mielikuvien luominen on tärkeä osa yritysten liiketoimintaa, sillä tunneperäiset ja alitajuiset tekijät vaikuttavat siihen, miten yritykseen ja sen tuotteisiin tai palveluihin suhtaudutaan ja koetaanko ne houkutteleviksi ja arvokkaiksi. Kohderyhmän mielikuviin pyritään vaikuttamaan suunnitelmallisella ja johdonmukaisella yrityskuvan eli yrityksen brändin ja imagon rakentamisella.
Visuaalinen ilme on keskeinen tekijä, jonka avulla yritys voi vaikuttaa yrityskuvaansa. Visuaalisen ilmeen avulla yrityksen keskeiset ja toimintaa määrittävät tekijät pyritään tekemään kohderyhmille näkyväksi ja ymmärrettäviksi. Sen tarkoitus on heijastella yrityksen identiteettiä ja luoda mielikuvia, jotka ovat yrityksen tavoitteiden mukaisia. Onnistuneesti luotu visuaalinen ilme on yritykselle lisäarvo ja kilpailuetu, jonka avulla se voi erottua kilpailijoistaan tunnistettavalla sekä asiakkaan kannalta positiivisella ja kiinnostavalla tavalla.
Visuaalinen ilmeen keskeisiä elementtejä ovat yritystunnus, tunnusvärit ja typografia. Sitä voidaan toteuttaa kuitenkin myös laajemmalla keinovalikoimalla, määrittelemällä esimerkiksi käytettävän kuvituksen tyyli. Visuaalinen ilme näkyy kaikessa yrityksen viestinnässä, markkinoinnissa ja toiminnassa. Sen keskeiset elementit koostetaan graafiseen ohjeistoon, joka määrittää, miten visuaalisuutta toteutetaan ja sovelletaan. Graafisen ohjeiston avulla yrityksen visuaalinen ilme säilyy yhdenmukaisena riippumatta siitä, missä yhteydessä se esiintyy ja kuka tai ketkä sitä toteuttavat.
Mielikuvien luominen on tärkeä osa yritysten liiketoimintaa, sillä tunneperäiset ja alitajuiset tekijät vaikuttavat siihen, miten yritykseen ja sen tuotteisiin tai palveluihin suhtaudutaan ja koetaanko ne houkutteleviksi ja arvokkaiksi. Kohderyhmän mielikuviin pyritään vaikuttamaan suunnitelmallisella ja johdonmukaisella yrityskuvan eli yrityksen brändin ja imagon rakentamisella.
Visuaalinen ilme on keskeinen tekijä, jonka avulla yritys voi vaikuttaa yrityskuvaansa. Visuaalisen ilmeen avulla yrityksen keskeiset ja toimintaa määrittävät tekijät pyritään tekemään kohderyhmille näkyväksi ja ymmärrettäviksi. Sen tarkoitus on heijastella yrityksen identiteettiä ja luoda mielikuvia, jotka ovat yrityksen tavoitteiden mukaisia. Onnistuneesti luotu visuaalinen ilme on yritykselle lisäarvo ja kilpailuetu, jonka avulla se voi erottua kilpailijoistaan tunnistettavalla sekä asiakkaan kannalta positiivisella ja kiinnostavalla tavalla.
Visuaalinen ilmeen keskeisiä elementtejä ovat yritystunnus, tunnusvärit ja typografia. Sitä voidaan toteuttaa kuitenkin myös laajemmalla keinovalikoimalla, määrittelemällä esimerkiksi käytettävän kuvituksen tyyli. Visuaalinen ilme näkyy kaikessa yrityksen viestinnässä, markkinoinnissa ja toiminnassa. Sen keskeiset elementit koostetaan graafiseen ohjeistoon, joka määrittää, miten visuaalisuutta toteutetaan ja sovelletaan. Graafisen ohjeiston avulla yrityksen visuaalinen ilme säilyy yhdenmukaisena riippumatta siitä, missä yhteydessä se esiintyy ja kuka tai ketkä sitä toteuttavat.