Luurankoanimaatiojärjestelmä 3d-verkoille
Tamminen, Leo (2021)
Tamminen, Leo
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021112120860
Tiivistelmä
Modernit videopelit käyttävät lähes poikkeuksetta osana pelitaiteen välineistöään erilaisia animaatiotekniikoita ja -teknologioita. Yksi näistä teknologioista on luurankoanimaatio, jossa pelihahmoa ohjataan eräänlaisella luurankoa muistuttavalla rakenteella.
Insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä luurankoanimaatioon ja tuottaa toimiva luurankoanimaatiojärjestelmä. Järjestelmän tuli tukea erillisessä mallinnusohjelmassa luotuja verkkoja, luurankoja ja animaatioita. Järjestelmä toteutettiin työn alla olevaan pelimoottoriin. Pelimoottori on kirjoitettu C++-ohjelmointikielellä ja siinä on käytetty Vulkan-grafiikkaohjelmointirajapintaa, ja näitä käytettiin myös animaatiojärjestelmän kirjoittamiseen.
Animaatiojärjestelmän osat toteutettiin tarpeen määräämässä järjestyksessä: ensimmäisenä toteutettiin luuranko eli verkkojen vääntäminen, koska ilman sitä ei verkkoa voida animoida. Toisena toteutettiin itse animaatio, käyttäen yksinkertaisia ohjelmoimalla luotuja animaatioita. Viimeisenä tehtiin animaatioiden lukeminen tiedostosta.
Insinöörityö perustuu enimmäkseen tekijän omaan ohjelmointiosaamiseen, jota on kerrytetty vuosien intensiivisellä harjoittelulla. Animaatiojärjestelmän teoria pohjautuu lisäksi löyhästi yhteen esimerkkitoteutukseen, joka on tehty eri teknologioilla ja jonka laajuus on merkittävästi suppeampi.
Työssä saatiin toteutettua sellainen järjestelmä, jossa kyetään animoimaan satoja malleja samanaikaisesti useilla eri animaatioilla.
Insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä luurankoanimaatioon ja tuottaa toimiva luurankoanimaatiojärjestelmä. Järjestelmän tuli tukea erillisessä mallinnusohjelmassa luotuja verkkoja, luurankoja ja animaatioita. Järjestelmä toteutettiin työn alla olevaan pelimoottoriin. Pelimoottori on kirjoitettu C++-ohjelmointikielellä ja siinä on käytetty Vulkan-grafiikkaohjelmointirajapintaa, ja näitä käytettiin myös animaatiojärjestelmän kirjoittamiseen.
Animaatiojärjestelmän osat toteutettiin tarpeen määräämässä järjestyksessä: ensimmäisenä toteutettiin luuranko eli verkkojen vääntäminen, koska ilman sitä ei verkkoa voida animoida. Toisena toteutettiin itse animaatio, käyttäen yksinkertaisia ohjelmoimalla luotuja animaatioita. Viimeisenä tehtiin animaatioiden lukeminen tiedostosta.
Insinöörityö perustuu enimmäkseen tekijän omaan ohjelmointiosaamiseen, jota on kerrytetty vuosien intensiivisellä harjoittelulla. Animaatiojärjestelmän teoria pohjautuu lisäksi löyhästi yhteen esimerkkitoteutukseen, joka on tehty eri teknologioilla ja jonka laajuus on merkittävästi suppeampi.
Työssä saatiin toteutettua sellainen järjestelmä, jossa kyetään animoimaan satoja malleja samanaikaisesti useilla eri animaatioilla.
